Vem vinner PRO Superbike på Sturup?

Shit va tråkigt om deras säsong ska börja så. Vilket antiklimax!
Och stackars mig som vill titta på racing..
 
Hur kan dessa diskussioner förekomma på Sturup som är så säker och bra?:rolleyes:
Vad vill du ha sagt med det?

För mig som bara delvis har hängt med i debatten verkar folket på Sturup ha jobbat häcken av sig för att få till en bättre säkerhet men inte nått hela vägen.

Skittrist om det inte blir något race men självklart ska säkerheten gå först även om det finns folk med andra åsikter.
 
Oxå just pratat me en förare å han sa banan är livsfarlig.
Själv ska jag köra ERF å de är ju en 6 timmars där, han sa vi är dumma om vi gör d. Kan bara gå åt helvete. Kul å köra ERF å anv max 2 vxl... Moppebana
 
Oxå just pratat me en förare å han sa banan är livsfarlig.
Själv ska jag köra ERF å de är ju en 6 timmars där, han sa vi är dumma om vi gör d. Kan bara gå åt helvete. Kul å köra ERF å anv max 2 vxl... Moppebana

Det är väll ingen som tvingar dig och köra på sturup?
 
Men... det har väl körts träningar på sturup hela förra året. Hur kan en sån här diskussion uppkomma två dagar före race??
 
Men... det har väl körts träningar på sturup hela förra året. Hur kan en sån här diskussion uppkomma två dagar före race??
Det har aldrig körts någon SVEMOgodkänd träning på SRW så vitt jag vet.
Alla körningar där har varit i "privat" regi. Sydskanes Emse, BMW klubben, Ducati klubben osv. osv. Visst, många med licens har kört men det har aldrig varit licensträning.
 
Det är egentligen ganska enkelt.

Finns ingen banlicens kan inget tävlingstillstånd utfärdas.
Görs det ändå kan det bli problem med försäkringen då man brutit mot reglerna.
 
Men... det har väl körts träningar på sturup hela förra året. Hur kan en sån här diskussion uppkomma två dagar före race??

träningar o träningar ;)

för de som var med på mötet i sthlm så var ju inte banan godkänd av svemo då ännu.
den skulle godkännas i mars, vilken den verkar ha gjorts.
De har följt de saker som Svemo satte upp som krav för att få banan godkänd för MC, vad jag vet så har det gjorts.

Att det inte kommer upp förräns 2 dagar innan race är väl att många raceteam inte varit på banan innan i det skick den är nu med gokartbarriärer o annat skoj.

//Håkan
 
kan juh inte säga att man blir förvånad. jag va skraj när jag körde med min 250sp på sturup, så superbike är verkligen vansinne.... (vilket jag redan påpekat innan....) http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=141131

och visst har dom byggt om lite men det är låååångt kvar innan den banan borde få bli godkänd för nån superbike tävling...
personligen hoppas jag det blir inställt så ingen av våra duktiga superbike förare blir gravt handikappade eller stryker med....
 
träningar o träningar ;)

för de som var med på mötet i sthlm så var ju inte banan godkänd av svemo då ännu.
den skulle godkännas i mars, vilken den verkar ha gjorts.
De har följt de saker som Svemo satte upp som krav för att få banan godkänd för MC, vad jag vet så har det gjorts.
//Håkan

Enligt vad som var sagt igår, så var den inte godkänd.
Några av punkterna är nämligen inte åtgärdade.. bland annat räcket
vid gamla start och mål.. men det var tydligen fler punkter än det som
kvar...
 
Vad vill du ha sagt med det?

För mig som bara delvis har hängt med i debatten verkar folket på Sturup ha jobbat häcken av sig för att få till en bättre säkerhet men inte nått hela vägen.

Skittrist om det inte blir något race men självklart ska säkerheten gå först även om det finns folk med andra åsikter.

Jag har sagt hela tiden att den där banan är alldeles för farlig, men det var tydligen lugnt iom att den var "godkänd" och låg i Sverige där vi kan acceptera lägre säkerhet än i andra länder.

Bra om de inte kör, är säkerheten kass ska man inte acceptera det.
 
bland annat räcket
vid gamla start och mål.. men det var tydligen fler punkter än det som
kvar...
Det räcket står onekligen mycket illa till. Fattar inte att de inte bara tar och lyfter bort det eller sågar/svetsar av stolparna längs marken.
 
Jag har sagt hela tiden att den där banan är alldeles för farlig, men det var tydligen lugnt iom att den var "godkänd" och låg i Sverige där vi kan acceptera lägre säkerhet än i andra länder.
Vad jämför du med nu när du säger andra länder? Jag har dålig koll på andra länders nationella serier, men det är väl få länder som har flera banor av VM-klass? Sett Birminghambanan på film t.ex. AMA kör på den. De danska banorna hur är de? Vad jag sett på bild verkar de inte vara av VM-klass.

Men visst, räcket vid gamla start-och-mål... bort med det! Det har jag skrivit i andra trådar redan.
 
Last edited:
Vad jämför du med nu när du säger andra länder? Jag har dålig koll på andra länders nationella serier, men det är väl få länder som har flera banor av VM-klass? Sett Birminghambanan på film t.ex. AMA kör på den. De danska banorna hur är de? Vad jag sett på bild verkar de inte vara av VM-klass.

Men visst, räcket vid gamla start-och-mål... bort med det! Det har jag skrivit i andra trådar redan.

Jag syftar på nybyggda banor, men även om man jämför med 30+ år gamla banor från roadracingens U-länder så framstår den som farlig. Knutstorp tycker jag personligen är på gränsen och den är ju mil bättre än SRW.

Edit: Som SRW var i somras ska kanske tilläggas i rättvisans namn.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top