Vem vinner på ekonomikrisen?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Nu har jag inte läst så mycket ekonomi, men såvitt jag förstått försvinner inte pengar i tomma luften, de byter bara ägare.
Om det nu går skit för alla banker och industrier, vart hamnar pengarna då?
Frågeställning enligt överskrift.

Om man köper nånting som sen sjunker i värde så har väl pengar bara försvunnit. Är det inte det krisen beror på? Att banker lånat pengar till folk som använt husen som säkerhet. Sen sjunker värdet på husen och bankens pengar är borta.

Nu spekulerar jag bara. Jag kan inte heller ett skit om ekonomi.

http://crisisofcredit.com/

Problemet är att pengarna har aldrig funnits, utan att "nissarna på Wall Street" har tagit rejäla risker och värderat saker och ting till sammanlagt flera miljarder dollar, fast dom summorna aldrig funnits (och bankerna har skrivit in dessa summor som intäkter/vinst/omsättning).

Last edited:
Hörde av en fransman att flygbolagen tjänar på det. Men vet inte riktigt hur... Men var inte så insatt i deras diskussion... Min lunch var mer intressant :gnissla

Kan nog diskutera detta hur länge som helst. Men i första skedet kan man säga, jo pengarna har försvunnit ut i tomma intet då alla företag antingen var övervärderade tidigare eller är undervärderade nu, då värdet på företagen har sjunkt dramatiskt sen för ca 1 år sen.
Sen finns det många som tjänar på krisen det är bla: Jurister, inkassobolag, banker.

Och pengarna är bara siffror på ett papper som antingen ökar eller minskar i takt med att aktien rör sig. Så visst försvinner pengar i tomma intet isåfall, eller har jag missat något? Om man nu anser att det är pengar i detta skede vill säga, något jag är mycket tveksam till.

Vad TS syftar på egentligen är nog de fysiska pengarna. Nej de försvinner ju inte i nån större utsträckning, men det är väl slanten och dess relativa värde som är fucked up, så att säga.

Men vafan vet jag? Jag är ju halvt utvecklingsstörd.

Dom som vinner är väll dom som ligger likvida för att sedan kan köpa akiter etc. till vrakpriser.
Jag själver ligger 100% likvid och för mig får gärna allt gå totalt åt helvette så hela börsen kraschar totalt så man kan göra sig några klipp :)

Dom som vinner är väll dom som ligger likvida för att sedan kan köpa akiter etc. till vrakpriser.
Jag själver ligger 100% likvid och för mig får gärna allt gå totalt åt helvette så hela börsen kraschar totalt så man kan göra sig några klipp :)
28 November var botten. :fakta

En bra tumregel är att de som har mycket pengar är de som tjänar på
det mesta inkl lågkonjunkturer.

En lågkonjunktur fungerar som en Robinson-planka.
Den som står stadigt och har bra balans vinner på att skaka lite på
plankan så att de som inte står lika stadigt trillar i.

När Littorin säger att det blir två skitår så blir det två skitår.
Inte för att det finns någon naturlag som säger att det ska bli så, utan
just för att han genom att säga så skapar de förväntningar som gör att
det blir så. Och det är han säkert lika glad åt som han ser ut.

Själva grundbulten och drivkraften i vår ekonomi är rätten att stjäla.
Fast den rätten gäller naturligtvis bara för de som redan har för mycket
pengar. En lågkonjunktur är ett bra och praktiskt sätt att stjäla från
mindre bemedlade.

Sen förstör media rätt mycket, förmedlar att det är kris vilket betyder att folk är rädda för att konsumera och håller hårt i pengarna, detta gör att försäljningen av det mesta sjunker och företagen går sämre och behöver sparka folk. Dessa kan sen konsumera ännu mindre o.s.v.

De som ofta vinner är lågpriskedjor, kan tänka mig att t.ex. sinom livsmedel så har lidl och netto snott en del kunder från ica och de andra stora lite dyrare.

Betänk IT-krashen för några år sedan.
Exempel "Framfab" var värderat till enorma summor.
Fanns inget fysiskt värde i bolaget.
Helt fantasibaserat.

Det är mycket goda tider nu för inkassobolag och konkursförvaltare/advokater har jag märkt eftersom jag jobbar i branchen.

Som fattig student som ingenting äger är det inte helt fel att allting rasar i värde, och att bensinen blir billigare. :)

Finns det äkta pengar egentligen idag? Allt är väl bara siffror i nått kalkylark nånstans. Börsen är ju dessutom rika människors lekstuga, fast med en labil psykopat som lekledare.
Ett företag går med 5 miljarder i vinst på ett kvartal. Aktien sjunker 37% för att nån påtänd analytiker hade förväntat sig 5,1 miljarder i vinst. Å eftersom aktien sjunker måste dom varsla 20% av arbetarna.
Ett annat företag går med gigantiska förluster, död marknad. Då säger dom upp 1500 pers, å så stiger aktien 23%.
Folk som har gott om deg kan ju spekulera lite, sen om dom förlorar några hundra papp, det gör dom inget, eller om dom orsakar att 100 pers förlorade jobbet, sak samma :mad:
Kamprad har nog trots allt tänkt jävligt rätt, Ikea står utanför sånt där spekulativt dravel. Och det går ju knappast dåligt för dom... :rolleyes: Rätt bra uppsving från att ha importerat pennor dessutom :tummenupp

Pengar skapas och försvinner hela tiden. Om du sätter in 100 spänn på en bank kan denna bank låna ut typ 8 gånger den summar. Dom lånar alltså ut 800 kronor och räknar sen med att dom har 800 i tillgångar.
När låntagarna inte kan betala tillbaka och går i konkurs "försvinner" dessa 800 kronor och din hundring har dom använt til tex löner. Och så har dom förlorat 900 kronor på en kort tid fast banken egentligen bara hade 100 kronor i "riktiga" pengar.
Att kriser kommer nu som då är en inbyggd egenskap i systemet. Men detta system ger också möjligheter för tex banker att låna ut massa pengar till folk som tex vill köpa hus. Om banker bara fick låna ut pengar som dom faktiskt har skulle knappt någon få hus eller mc lån.
Ekonomi är jobbigt.

Pengar skapas och försvinner hela tiden. Om du sätter in 100 spänn på en bank kan denna bank låna ut typ 8 gånger den summar. Dom lånar alltså ut 800 kronor och räknar sen med att dom har 800 i tillgångar.
När låntagarna inte kan betala tillbaka och går i konkurs "försvinner" dessa 800 kronor och din hundring har dom använt til tex löner. Och så har dom förlorat 900 kronor på en kort tid fast banken egentligen bara hade 100 kronor i "riktiga" pengar.
Att kriser kommer nu som då är en inbyggd egenskap i systemet. Men detta system ger också möjligheter för tex banker att låna ut massa pengar till folk som tex vill köpa hus. Om banker bara fick låna ut pengar som dom faktiskt har skulle knappt någon få hus eller mc lån.
Ekonomi är jobbigt.
Jobbar inom bank förstår jag...:3freak

När världen fungerade, så representerade en peng ett värde av en viss mängd guld.
Nu representerar en peng vad man kommit överens om att den skall representera.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg