Vem vet mest?

+1 på den, tycker det låter som att den inte hinner få nog med soppa när du gasar. Rengör tank, byt soppafilter, ev rengör förgasaren.

Koppla förbi "bensinkranen" genom att arrangera en annan bensintank - som inte styrs av vakum. T.ex. PET-flaska med hål i korken för luftning och litet hål i botten där du pressar in soppslangen. Då har du eliminerat allt utom själva förgasaren - som kostar 500 på ebay. Kom ihåg att plugga vakumslangen så att den inte tjuvluftar, typ vik slangen stängd.

T.ex. PET-flaska med hål i korken för luftning och litet hål i botten där du pressar in soppslangen.

Biltemas enliters batterivatten har som tillbehör en skruvkork med en slangbit på. Längre slang på den så är det klart. Väldigt användbar till alla möjliga svåråtkomliga påfyllningar

Är det automat choke på den? Är ju inte helt ovanligt att dom ballar ur. Isf borde den gå vettigt så länge den är kall.

På andra tvåtaktare jag haft, mopeder och gamla snöskotrar, så har det varit något av följande som varit problemet när den uppfört sig sådär.

* Igensatt bränslefilter.
* Slitna eller smutsiga munstycken.
* Veck på eller för lång bränsleslang.
* Tjuvluft någonstans, man får spraya med startgas runtom och se om motorvarven ökar. Har varit tjuvluft på de mest oväntade ställen. t.ex runt vevaxel ( packboxar vid svänghjul/variator, insug, via bränslefilter/slang mm)
* Dålig/igensatt bränslepump.
* Igensatt avluftning på bränsletank.
* Försämrat flöde i avgasssystem. (Men då gick den ännu sämre än sådär)
* Dåliga stift, de orkade antagligen inte tända när det blev för mycket bensin, och lite annat bränsle vs luft ratio.
* Har även varit kolvringar på någon skoter om jag inte minns helt fel. Då gick den skitbra kall, men började gå sådär, för att rätt snart inte gå alls förrän den var kall igen.

Kanske inte nån hjälp, men dessa fel har jag haft på diverse tvåtaktare. (9-10st)

På andra tvåtaktare jag haft, mopeder och gamla snöskotrar, så har det varit något av följande som varit problemet när den uppfört sig sådär.

* Igensatt bränslefilter.
* Slitna eller smutsiga munstycken.
* Veck på eller för lång bränsleslang.
* Tjuvluft någonstans, man får spraya med startgas runtom och se om motorvarven ökar. Har varit tjuvluft på de mest oväntade ställen. t.ex runt vevaxel ( packboxar vid svänghjul/variator, insug, via bränslefilter/slang mm)
* Dålig/igensatt bränslepump.
* Igensatt avluftning på bränsletank.
* Försämrat flöde i avgasssystem. (Men då gick den ännu sämre än sådär)
* Dåliga stift, de orkade antagligen inte tända när det blev för mycket bensin, och lite annat bränsle vs luft ratio.
* Har även varit kolvringar på någon skoter om jag inte minns helt fel. Då gick den skitbra kall, men började gå sådär, för att rätt snart inte gå alls förrän den var kall igen.

Kanske inte nån hjälp, men dessa fel har jag haft på diverse tvåtaktare. (9-10st)
Tack för massor av bra uppslag!

:)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey