Vem vända sig till för hjälp med dränering?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Hallå!

Jag ska dränera runt kåken nu innan vintern kommer och skulle vilja få tips på någon duktig människa som håller på med detta.

Jag vill alltså veta hur jag ska dränera, tillvägagångssätt/mtrl osv. Jag kommer göra det själv.
Anledningen till att jag vill konsultera någon är att tomten ligger väldigt nära en större å och är rejält vattensjuk.

Hade det varit en "normal" tomt hade det inte varit någon större match. :)

Mvh J

Jo såklart, men jag vänder mig gärna till någon med bra referenser. :)
Annars får jag ta random dräneringsfirma på Google i "värsta" fall.

Då får du nog precisera dig var kåken ligger så att du slipper tips från långtbortistan :hej

Har du googlat runt på trädgårdsforum och frågat folk i närheten av där du bor vilka de anlitat för den typen av jobb?

Står ju i sign. ;)

Tomten är belägen ca 1 mil utanför Tierp (Uppsala län).

Västland lät ju som ett hittepå sådär i hastigheten med tanke på hur en del skriver ortnamnen här på SH :hej
Som tur är så blir man ju bättre på alla orter där det förekommer kompisar

Fixa bra väder för DragraceEM nu :hej

Har du googlat runt på trädgårdsforum och frågat folk i närheten av där du bor vilka de anlitat för den typen av jobb?

Mjo, har googlat en del på att dränera mark med mycket vatten men det är rena generella svar som dykt upp då sas.
Har hört av mig till kommunen och frågat om dom hade någon slags info om hur grannarna gjort osv, men där var det stopp.
Mitt hus ligger inte som grannhusen heller, så det är lite svårt att fråga nån i närheten bara sådär.

Västland lät ju som ett hittepå sådär i hastigheten med tanke på hur en del skriver ortnamnen här på SH :hej
Som tur är så blir man ju bättre på alla orter där det förekommer kompisar

Fixa bra väder för DragraceEM nu :hej

Haha, jo det är klart. Men det är på riktigt. :)

Japp, ska försöka men det ser lite risigt ut just nu med vädret..

Mjo, har googlat en del på att dränera mark med mycket vatten men det är rena generella svar som dykt upp då sas.
Har hört av mig till kommunen och frågat om dom hade någon slags info om hur grannarna gjort osv, men där var det stopp.
Mitt hus ligger inte som grannhusen heller, så det är lite svårt att fråga nån i närheten bara sådär.

Tänkte mest att grannarna kanske anlitat någon firma som hjälpt med dränering av deras tomter som de kan rekommendera. Det är ju bra att du tar tag i det. En tomt med dålig dränering kan förstöra ett hus. Många som inte tänker på det. Har själv sett det på nära håll.

Tänkte mest att grannarna kanske anlitat någon firma som hjälpt med dränering av deras tomter som de kan rekommendera. Det är ju bra att du tar tag i det. En tomt med dålig dränering kan förstöra ett hus. Många som inte tänker på det. Har själv sett det på nära håll.

Det är sant, har en granne som bor likvärdigt med mig som jag kan prata med.

Jotack, t ex. som när man precis köpt huset och kliver på sista trappsteget innan golvplanet i källaren och strumpan blir blöt..:crash

nu är väl jag kanske inte den bästa att beskriva hur du skall gå till väga då jag precis börjat att jobba som mark gubbe:P
men dem gångerna jag har dränerat kåkar så har vi gjort såhär på ett ungefär så ta det med en nypa salt då mitt minne även kan svika mig ibland:P

gräv ut längst med väggen,så långt ner som kåken går, när du väl är där nere så lägger du ned dräneringsrör, kan ju vara en fördel att singla/grusa/ja va fan som helst för material förutom jord kan ja tänka mig.. både under och runtom hela röret.
laser för att säkert kunna få rätt fall på röret, vanligast är väl att man har en höjdpunkt på ett hörn sen faller det lite granna till nästa hörn..eller så kan man bara använda ett vattenpass, men beror ju på hur noga du vill vara.
sedan har vi satt ISODRÄN tror jag det heter.. ser ut som frigolit skivor..(fråga mig inte vad det är för skillnad på dem men skillnad är det)
längst med väggkanten, detta sätter man ifrån markytan ända ner till husgrunden(där dräneringen skall börja)

nu skall till läggas att längre än såhär har jag alldrig kommit på en dränerings jobb då ja har blivit skickad på annat eller åkt någon stans..

men jag gissar att dränerings rören skall kopplas till någon sorts brunn då vattnet måste bort ifrån huset.
sedan så borde det ju logiskt sett bara vara att fylla igen..
dock inte med jord. fyll med bärlager eller singel eller något.. typ 0-40, makadam eller va fan som helst.
vatten passerar ju detta material mycket lättare än jord så vattnet kommer ju då mycket enklare ledas ned till röret och rinna iväg ifrån huset.
sedan toppa med ett par cm jord så att gräset kan ta sig.

dock skulle jag rekomendera dig att ringa till en grävfirma eller markfirma och fråga hur dom tycker du skall gå tillväga, typ Skanska mark, Ncc, Peab.

lycka till

Om du bor nära ett dike som ligger lägre än lägsta punkt på ditt hus kan du ha fallet på dräneringsrör/slang dit ner. Lägg grus/singel runt dräneringen samt lägg sedan en fiberduk ovanför röret för att förhindra jord etc att sätta igen dräneringen. Ganska basic. Tänk på att verkligen ha fall på det hela, det är viktigt så inte vatten blir stående.

Du låter precis som en markgubbe :)

nu är väl jag kanske inte den bästa att beskriva hur du skall gå till väga då jag precis börjat att jobba som mark gubbe:P
men dem gångerna jag har dränerat kåkar så har vi gjort såhär på ett ungefär så ta det med en nypa salt då mitt minne även kan svika mig ibland:P

gräv ut längst med väggen,så långt ner som kåken går, när du väl är där nere så lägger du ned dräneringsrör, kan ju vara en fördel att singla/grusa/ja va fan som helst för material förutom jord kan ja tänka mig.. både under och runtom hela röret.
laser för att säkert kunna få rätt fall på röret, vanligast är väl att man har en höjdpunkt på ett hörn sen faller det lite granna till nästa hörn..eller så kan man bara använda ett vattenpass, men beror ju på hur noga du vill vara.
sedan har vi satt ISODRÄN tror jag det heter.. ser ut som frigolit skivor..(fråga mig inte vad det är för skillnad på dem men skillnad är det)
längst med väggkanten, detta sätter man ifrån markytan ända ner till husgrunden(där dräneringen skall börja)

nu skall till läggas att längre än såhär har jag alldrig kommit på en dränerings jobb då ja har blivit skickad på annat eller åkt någon stans..

men jag gissar att dränerings rören skall kopplas till någon sorts brunn då vattnet måste bort ifrån huset.
dock inte med jord. fyll med bärlager eller singel eller något.. typ 0-40, makadam eller va fan som helst.
vatten passerar ju detta material mycket lättare än jord så vattnet kommer ju då mycket enklare ledas ned till röret och rinna iväg ifrån huset.

dock skulle jag rekomendera dig att ringa till en grävfirma eller markfirma och fråga hur dom tycker du skall gå tillväga, typ Skanska mark, Ncc, Peab.

lycka till

Tack för infon, men jag vill nog ha lite mer detaljerat än så. ;)

Hittade på dessa, www.grundkedjan.se som verkar vara s.k "experter" inom området. Får se vad dom har att säga.

lycka till

www.maskinisten.net är ett bra forum, i den här avdelningen står det mycket info. http://www.maskinisten.net/viewforum.php?f=73 Där finns det många trådar om dräneringar etc och det är mycket yrkesfolk som skriver. Räkna med att bli avrådd ifall du säger att du vill göra allt själv dock, de vill ju ha jobben själva :)

Se där, tack ska du ha!
Har varit där förut o glott, men mest på maskindelen då.

Om du bor nära ett dike som ligger lägre än lägsta punkt på ditt hus kan du ha fallet på dräneringsrör/slang dit ner. Lägg grus/singel runt dräneringen samt lägg sedan en fiberduk ovanför röret för att förhindra jord etc att sätta igen dräneringen. Ganska basic. Tänk på att verkligen ha fall på det hela, det är viktigt så inte vatten blir stående.

Nja, mitt hus ligger liksom i en sänka så något dike finns inte att tillgå för det ändamålet annars hade det såklart varit bäst!
Jag har en gammal tvåkammarbrunn som inte används, det lutar mest åt att montera en fast dräneringspump i den med nivåvakt och sedan pumpa bort vattnet till något lämpligt ställe såsom ett dike t ex.

Hittade en bild på hur det ser ut, mellan huset och ån (det blå) så finns alltså en gammal tvåkammarbrunn som jag skulle kunna nyttja. Från vägen så lutar allt nedåt mot ån så att säga.

Västland.jpg

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...