nu är väl jag kanske inte den bästa att beskriva hur du skall gå till väga då jag precis börjat att jobba som mark gubbe

men dem gångerna jag har dränerat kåkar så har vi gjort såhär på ett ungefär så ta det med en nypa salt då mitt minne även kan svika mig ibland
gräv ut längst med väggen,så långt ner som kåken går, när du väl är där nere så lägger du ned dräneringsrör, kan ju vara en fördel att singla/grusa/ja va fan som helst för material förutom jord kan ja tänka mig.. både under och runtom hela röret.
laser för att säkert kunna få rätt fall på röret, vanligast är väl att man har en höjdpunkt på ett hörn sen faller det lite granna till nästa hörn..eller så kan man bara använda ett vattenpass, men beror ju på hur noga du vill vara.
sedan har vi satt ISODRÄN tror jag det heter.. ser ut som frigolit skivor..(fråga mig inte vad det är för skillnad på dem men skillnad är det)
längst med väggkanten, detta sätter man ifrån markytan ända ner till husgrunden(där dräneringen skall börja)
nu skall till läggas att längre än såhär har jag alldrig kommit på en dränerings jobb då ja har blivit skickad på annat eller åkt någon stans..
men jag gissar att dränerings rören skall kopplas till någon sorts brunn då vattnet måste bort ifrån huset.
sedan så borde det ju logiskt sett bara vara att fylla igen..
dock inte med jord. fyll med bärlager eller singel eller något.. typ 0-40, makadam eller va fan som helst.
vatten passerar ju detta material mycket lättare än jord så vattnet kommer ju då mycket enklare ledas ned till röret och rinna iväg ifrån huset.
sedan toppa med ett par cm jord så att gräset kan ta sig.
dock skulle jag rekomendera dig att ringa till en grävfirma eller markfirma och fråga hur dom tycker du skall gå tillväga, typ Skanska mark, Ncc, Peab.
Tack för infon, men jag vill nog ha lite mer detaljerat än så.
Hittade på dessa,
www.grundkedjan.se som verkar vara s.k "experter" inom området. Får se vad dom har att säga.
lycka till