Vem ska stå på hojen

Kasper

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2022
Ort
Nora
Hoj
Yamaha mt-03 2007
Tja jag har nyss fyllt 16 år och behöver lite hjälp.

Jag ska snart köpa min första hoj som 16 åring (en 125cc) men hur tycker ni att jag ska göra med försäkring osv. Ska jag skriva den på mig eller nån av mina päron, ingen utav mina föräldrar har något typ av MC-körkort men jag har däremot ett A1 kort.
Jag är tacksamma för alla svar.
 
Det är du som skall stå på försäkringen i och med att du är den huvudsakliga brukaren och den som har det ekonomiska intresset av fordonet. Konsekvensen om du har den skriven på dina föräldrar kan bli att du blir utan eller får sänkt ersättning om något händer.

Möjligen kan det vara en skillnad eftersom du inte är myndig ännu, så det får du kolla upp (bör stå i försäkringsvillkoren i såna fall).
 
Ska du ha helförsäkring bör du stå på dén själv. Vid halv eller trafik är det inte lika noga, om man bara kollar det juridiska och struntar i det moraliska.

Varför man nu vill agera moraliskt mot försäkringsbolag.
 
Ska du ha helförsäkring bör du stå på dén själv. Vid halv eller trafik är det inte lika noga, om man bara kollar det juridiska och struntar i det moraliska.

Varför man nu vill agera moraliskt mot försäkringsbolag.
Ska man vara riktigt petig är det väl bara trafikförsäkringen där försäkringsbolaget är skyldig att betala ut ersättning även om den som hojen står skriven på inte är den verkliga brukaren?

För stöld, brand osv. som ingår i halvförsäkring borde väl försäkringsbolaget fortfarande kunna neka ersättning även om det blir svårare för dem att bevisa, särskilt om hojen normalt står parkerad på samma adress som exempelvis en förälder som den står skriven på och den sedan blir stulen därifrån.

EDIT: Ang. den moraliska delen är det kanske inte främst försäkringsbolagen som drabbas utan övriga hojägare som i förlängningen får dyrare försäkringar än de borde ha för att vissa inte ger en korrekt information till försäkringsbolagen och därmed betalar en lägre premie än vad de har för verklig risknivå.

Men det enkla svaret till TS är: om du kraschar och du själv inte står skriven på hojen kommer du inte få ersättning från en helförsäkring för skadorna på din egen hoj
 
Last edited by a moderator:
Ska man vara riktigt petig är det väl bara trafikförsäkringen där försäkringsbolaget är skyldig att betala ut ersättning även om den som hojen står skriven på inte är den verkliga brukaren?

För stöld, brand osv. som ingår i halvförsäkring borde väl försäkringsbolaget fortfarande kunna neka ersättning även om det blir svårare för dem att bevisa, särskilt om hojen normalt står parkerad på samma adress som exempelvis en förälder som den står skriven på och den sedan blir stulen därifrån.

EDIT: Ang. den moraliska delen är det kanske inte främst försäkringsbolagen som drabbas utan övriga hojägare som i förlängningen får dyrare försäkringar än de borde ha för att vissa inte ger en korrekt information till försäkringsbolagen och därmed betalar en lägre premie än vad de har för verklig risknivå.

Men det enkla svaret till TS är: om du kraschar och du själv inte står skriven på hojen kommer du inte få ersättning från en helförsäkring för skadorna på din egen hoj
Du har rätt, de måste bevisa att huvudsakliga brukaren är en annan vid halvförsäkring. Nära omöjligg men inte absolut omöjligt.

Att ställa mc-kollektivet mot varandra på en marknad med kartellbildning tror jag inte är rätt. Bolagen gör enorma vinster och med all statlig reglering är de snudd på omöjligt att konkurrera. Lycka till att starta ett försäkringsbolag utan att ha någon miljard i kassan.

Jag råder i vart fall TS att ställa den på föräldrarna vid trafik eller halv.

Risken finns också att försäkringsbolaget återkräver ersättning till tredje part i det fall du är vållande.

Ta du försäkringen på dig.
Absolut inte vid trafikförsäkring. Det hittade du på.
 
Att ställa mc-kollektivet mot varandra på en marknad med kartellbildning tror jag inte är rätt. Bolagen gör enorma vinster och med all statlig reglering är de snudd på omöjligt att konkurrera. Lycka till att starta ett försäkringsbolag utan att ha någon miljard i kassan.

Jag råder i vart fall TS att ställa den på föräldrarna vid trafik eller halv.
Har svårt att se hur kartellbildningen förändras till det bättre av att människor fuskar med sina försäkringar. Karteller gör väl i såna fall snarare att bolagen ändå kan hålla uppe sina vinstmarginaler och ökade kostnader för dem bör i såna leda till ökade premier generellt.

Fel är det likväl och är man inte insatt i juridiken kan det dessutom innebära risker som kan ge rätt jobbiga konsekvenser.

Alla har sin moral, gör sina val och jag är ingen försäkringsexpert, men just det rådet skulle jag kanske inte ge till en 16-åring.
 
Tja jag har nyss fyllt 16 år och behöver lite hjälp.

Jag ska snart köpa min första hoj som 16 åring (en 125cc) men hur tycker ni att jag ska göra med försäkring osv. Ska jag skriva den på mig eller nån av mina päron, ingen utav mina föräldrar har något typ av MC-körkort men jag har däremot ett A1 kort.
Jag är tacksamma för alla svar.
Hej o välkommen!

Det viktiga är inte om det är du eller dina äldre som står på papprena - det viktiga är att det är dom som betalar!

Kör hårt! :tummenupp
 
Försäkringsbolag tjänar pengar på att investera och förvalta det kapital som försäkringstagarna betalar in.

Sedan försöker man förstås ha viss balans mot utbetalningarna men det är inte den stora inkomsten på något vis. Inte ens viktigt i det korta perspektivet och man kan till och med acceptera lite extra rundhänthet vid ev skada om man å andra sidan har tillväxt i antalet kunder (tex Svedea). Plus på sista raden har man i allmänhet ändå.

Men - har försäkringstagaren brutit mot villkoren brukar man inte lägga fingrarna emellan och där har man blivit tuffare/tydligare sedan 1970-talet. Regressrätt tillämpas om möjlighet finns, det finns dessutom stark signaleffekt i detta.
 
Har svårt att se hur kartellbildningen förändras till det bättre av att människor fuskar med sina försäkringar. Karteller gör väl i såna fall snarare att bolagen ändå kan hålla uppe sina vinstmarginaler och ökade kostnader för dem bör i såna leda till ökade premier generellt.

Fel är det likväl och är man inte insatt i juridiken kan det dessutom innebära risker som kan ge rätt jobbiga konsekvenser.

Alla har sin moral, gör sina val och jag är ingen försäkringsexpert, men just det rådet skulle jag kanske inte ge till en 16-åring.
Ett korrupt system korrumperar alla. De som inte låter sig korrumperas är de som betalar för den redan korrumperade majoriteten.

Moralen får man såklart bestämma över själv.
 
Försäkringsbolag tjänar pengar på att investera och förvalta det kapital som försäkringstagarna betalar in.

Sedan försöker man förstås ha viss balans mot utbetalningarna men det är inte den stora inkomsten på något vis. Inte ens viktigt i det korta perspektivet och man kan till och med acceptera lite extra rundhänthet vid ev skada om man å andra sidan har tillväxt i antalet kunder (tex Svedea). Plus på sista raden har man i allmänhet ändå.

Men - har försäkringstagaren brutit mot villkoren brukar man inte lägga fingrarna emellan och där har man blivit tuffare/tydligare sedan 1970-talet. Regressrätt tillämpas om möjlighet finns, det finns dessutom stark signaleffekt i detta.
Du verkar ha noll koll på hur en mc-försäkring ser ut.

Min premie investeras och förvaltas inte. Den fonderas tillsammans med alla andras premier. Samma fond betalar ut vid skador. Det som blir över är plus.

Skicka gärna exempel på där trafikförsäkringen slutat gälla. Kommer inte hända eftersom det är en lögn. Dittregimsförsvar omfattar tydligen också storbolag under stark statlig reglering. Intressant.

Vilka påhitt, som vanligt.
 
Det fanns för tiotalet år sedan iaf försäkringsbolag som godkände att ägare och huvudsaklig brukare var olika. Men då under förutsättning att de bodde och var skrivna på samma adress. Bröts det villkoret skrevs självrisken upp till 100% på allt utom trafik som fick ett basbelopp som självrisk.

Tror att det var Länsförsäkringar jag pratade med. Fallet var att jag ägde en hoj som brukades av min sambo.

Kolla upp villkor hos bolagen. Kom också ihåg att distansavtalslagen gäller vid tecknande på nätet. Du har 14 dagar på dig att säga upp den om du hittar annan med bättre villkor.
 
Testa att ringa och höra med försäkringsbolaget. Kan vara annorlunda om du är under 18 och bor hemma hos föräldrarna
 
Tack för alla svar?.
Har bestämt mig hur jag ska göra nu, jag kommer att skriva hojen på mig. För att samla lite försäkrings bonus, inte bli stannad så fort som polisen ser mig för att ägaren inte har något körkort osv.
Om dina päron inte har körkort för hoj så låter det som ett klokt val.
 
Har du ett enda exempel där det skett att försäkringsbolaget kräver ersättning för att fordonet körts av någon annan än ägaren?
Jag har en gammal kompis som hade en bil skriven på sin flickvän och han fick lägga 140 kkr på att laga den för att de ansåg att hon inte var ägare när han kvaddade bilen.
 
Har du ett enda exempel där det skett att försäkringsbolaget kräver ersättning för att fordonet körts av någon annan än ägaren?
Finns nog något enstaka exempel när det gäller utebliven ersättning vid vagnskada pga av annan brukare. Vid trafikförsäkring har jag extremt svårt att se utebliven ersättning.

Mäkinens anekdot ovan är en gammal skröna.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top