Vem ska stå på hojen

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Trots en rak fråga till LF om det var ok att hojen var skriven på morsan, men att jag var den huvudsakliga brukaren, så blev det jobbigt läge vid en stöld. Svaret jag fick på telefon av en handledare var att det inte var några problem, jag skulle till och med få tillgodoräkna mig bonusen. När olyckan var framme och jag behövde utnyttja försäkringen lät det annorlunda. Ingen ersättning för skador på hojen som hittades några dagar senare:huvet
Jag ringde då upp LF och låtsades vara en ny kund och ställde samma frågor och spelade då in samtalet:hihi Fick efter det full ersättning, men..... Detta var 1992.

Edit. Det var Trygg Hansa, inte Länsförsäkringar. Rätt ska vara rätt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du verkar ha noll koll på hur en mc-försäkring ser ut.

Min premie investeras och förvaltas inte. Den fonderas…
En liten fundering - är det inte samma sak? Nu erbjuder de flesta FB ett uppsjö fond- och kapitalförsäkringar i tillägg till fordons-, person- och sakförsäkringa. Är Du verkligen säker på att Dina premier placeras på ett konto eller möjligen endast i räntebärande papper och inte i några andra värdepapper? Jag har i alla fall aldrig sett en sådan detaljerad redovisning från ett FBs likvidhantering men kan naturligtvis ha fel.
Skicka gärna exempel på där trafikförsäkringen slutat gälla...
Åter igen - är Du verkligen säker på detta? Det är ett väl känt faktum att en unge utan körkort, hög som ett hus, utan försäkring och på en stulen och ej skattad eller besiktad knarr ändå får en viss form av ersättning - men som jag uppfattat det inte från trafikförsäkringen utan vanligen från TFF - Trafikförsäkringsföreningen. Så jag undrar om det verkligen är så att det inte blir TFF som går in i det läge där försäkringstagaren uppenbart farit med osanning angående de faktiska förhållandena?

Ett problem i mina ögon är regressrätten. Den stackars yngling som försökt spara någon tusenlapp riskerar att exponera sig för återkrav från TFF under många kommande år. Skulle denne få ordning på sitt liv handlar det trots allt om att tillbringa många av de bästa åren i personens liv på existensminimum på grund av återkraven. Problemet med denna typ av fall är tyvärr att så få fall avgörs i offentlig domstol och blir publika, därför undrar jag om Du verkligen är 100% säker på att en försäkring som tecknats på bevisligen felaktiga premisser inte övertas och hanteras av TFF med full regressrätt?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Regressrätt gör ingen skillnad på detta.
Enda regressrätten för trafikförsäkring är när man uppsåtligen eller genom grov oaktsamhet orsakat skadan. Då är det dessutom tal om jämkning, inte full regress. Där omfattas inte förarens ägande eller icke-ägande. Trafikförsäkring följer fordonet, inte ägaren. Trafikskadelagen 12§ och 20§.

Det är alltid lika kul när du låtsas kunna något om juridik. ?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
De här vuxna, mogna och trevliga orden var det en klok man som sade till en annan mindre(tydligen) klok man i en annan tråd, borde väl gälla även här?

"Gissningslek med ****. Återkom när du tänkt." (min maskning av användarnamn).
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
En liten fundering - är det inte samma sak? Nu erbjuder de flesta FB ett uppsjö fond- och kapitalförsäkringar i tillägg till fordons-, person- och sakförsäkringa. Är Du verkligen säker på att Dina premier placeras på ett konto eller möjligen endast i räntebärande papper och inte i några andra värdepapper? Jag har i alla fall aldrig sett en sådan detaljerad redovisning från ett FBs likvidhantering men kan naturligtvis ha fel.

Åter igen - är Du verkligen säker på detta? Det är ett väl känt faktum att en unge utan körkort, hög som ett hus, utan försäkring och på en stulen och ej skattad eller besiktad knarr ändå får en viss form av ersättning - men som jag uppfattat det inte från trafikförsäkringen utan vanligen från TFF - Trafikförsäkringsföreningen. Så jag undrar om det verkligen är så att det inte blir TFF som går in i det läge där försäkringstagaren uppenbart farit med osanning angående de faktiska förhållandena?

Ett problem i mina ögon är regressrätten. Den stackars yngling som försökt spara någon tusenlapp riskerar att exponera sig för återkrav från TFF under många kommande år. Skulle denne få ordning på sitt liv handlar det trots allt om att tillbringa många av de bästa åren i personens liv på existensminimum på grund av återkraven. Problemet med denna typ av fall är tyvärr att så få fall avgörs i offentlig domstol och blir publika, därför undrar jag om Du verkligen är 100% säker på att en försäkring som tecknats på bevisligen felaktiga premisser inte övertas och hanteras av TFF med full regressrätt?
Första funderingen från dig. Investering och fondering är verkligen inte samma sak. Det får du gärna förklara. BolundS hävdar att försäkringsbolag investerar och spekulerar med skadefonder. Har bett om förklaring, men det brukar inte vara hans stil att svara för felaktigheterna han sprider. Jag har bara kollat på olika försäkringsbolags uppgifter och konstaterat att de omöjligen kan investera större belopp. Kolla ditt och BolundS favoritbolag Svedea. https://www.ratsit.se/5567861678-Svedea_AB
Jämför omsättningstillgångar och anläggningstillgångar. Du vet säkert redan att investeringar i värdepapper hamnar under anläggningstillgångar. Jag vet inte på rak arm om det finns något konkret förbud mot att handla Teslaktier med skadefonderna men kan konstatera att det vore djupt oansvarigt att göra så. Jag kan också konstatera från de bolagen jag kollat på(de större) att det omöjligen är så. Om du vill rädda din kompis får du belägga hans påstående eller helt enkelt konstatera att han har fel.

Gällande din andra fundering. I denna fråga är så säker man kan vara. Se också mitt tidigare inlägg med lagreferenser. Det finns ingen full regressrätt i trafikskadelagen, som funnits i hundra år. Det finns endast jämkning vid uppsåtlig skada eller grov oaktsamhet. Där innefattas inte förarbyte. Jag har aldrig sett några fakta, lagar eller domar som pekar på något i närheten av det. BolundS säger att det är så. Jag kan omöjligen bevisa att något inte finns. Om du vill rädda din kompis får du hitta ett prejudikat eller helt enkelt konstatera att din kompis har fel.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
De här vuxna, mogna och trevliga orden var det en klok man som sade till en annan mindre(tydligen) klok man i en annan tråd, borde väl gälla även här?

"Gissningslek med ****. Återkom när du tänkt." (min maskning av användarnamn).
”Läs tråden från början” är också ett vanligt förekommande råd. Ett råd som kanske ska begagnas just nu.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Första funderingen från dig. Investering och fondering är verkligen inte samma sak. Det får du gärna förklara. BolundS hävdar att försäkringsbolag investerar och spekulerar med skadefonder. Har bett om förklaring, men det brukar inte vara hans stil att svara för felaktigheterna han sprider. Jag har bara kollat på olika försäkringsbolags uppgifter och konstaterat att de omöjligen kan investera större belopp. Kolla ditt och BolundS favoritbolag Svedea. https://www.ratsit.se/5567861678-Svedea_AB
Jämför omsättningstillgångar och anläggningstillgångar. Du vet säkert redan att investeringar i värdepapper hamnar under anläggningstillgångar. Jag vet inte på rak arm…
Först och främst behöver vi inga halmgubbar här - TS är en ung MC-entusiast som söker råd om hur denne ska tänka vid försäkring av sin hoj. Det handlar om strikt riskvärdering och -analys, det kan vi kanske vara överens om? Någon peeing contest mellan Dig och någon annan ligger knappast i TS intresse. För övrigt klarar sig BrooklynS alldeles utmärkt utan mig som överrock IMHO.

Du valde ett enkelt bolag att betrakta - Svedea erbjuder ju huvudsakligen sakförsäkringar men det är okey. Då de ingår i en tysk koncern är jag dock osäker på hur koncerninterna placeringar bokförs, dessutom är ett årsbokslut endast en ögonblicksbild av en dag under ett helt bokslutsår för ett företag. Men vi är eniga om att placering av kapital i fonder, kapitalförsäkringar eller aktier normalt redovisas som anläggningstillgångar i balansen.

Däremot finns inget i mina försäkringsvillkor som reglerar hur min premie ska hanteras av FB, jag antar att samma gäller Dina?

…Om du vill rädda din kompis får du belägga hans påstående eller helt enkelt konstatera att han har fel…

Gällande din andra fundering. I denna fråga är så säker man kan vara. Se också mitt tidigare inlägg med lagreferenser. Det finns ingen full regressrätt i trafikskadelagen, som funnits i hundra år. Det finns endast jämkning vid uppsåtlig skada eller grov oaktsamhet. Där innefattas inte förarbyte. Jag har aldrig sett några fakta, lagar eller domar som pekar på något i närheten av det. BolundS säger att det är så. Jag kan omöjligen bevisa att något inte finns. Om du vill rädda din kompis får du hitta ett prejudikat eller helt enkelt konstatera att din kompis har fel.
”…så säker man kan vara” är en ringa tröst när vi väl sitter i skiten som individ, det kanske vi kan enas kring? Jag vet inte vad Din erfarenhet är, själv blev en av mina bröder ensam överlevande i en svår trafikolycka vid 18 års ålder och jag har av olika anledningar varit högst engagerad i regleringen av hans case, många, många år efter händelsen. Tack och lov var försäkringen okey vid händelsen, annars vet väl ingen hur det skulle ha slutat. Min erfarenhet från den händelsen är att man behöver vara tämligen skärpt för att rätt i slutänden ska bli rätt. En annan att affärsjuridik är en helt annan sak än försäkringsjuridik, vi talar om tiotals miljoner som ska regleras för en livslång skada. Per drabbad individ.

Jo, jag är hyfsat bekant med TSL, även i förhållande till lagen om motortävlingsförsäkring. Det är riktigt att skadeståndet kan jämkas, däremot verkar vi eniga om att ett regressförhållande och därmed ett skadeståndsansvar kan uppkomma om en individ har uppgivit felaktiga uppgifter vid tecknande av trafikförsäkring. Talar vi i slutändan om att jämka skadestånd om tiotals miljoner per drabbad individ handlar det likväl om betydande belopp…

En del prejudikat och rättsfall finns redovisade i denna studie, det handlar mer om kasko/vagnskada men är kanske intressant avseende problemen vid en skada: https://core.ac.uk/download/pdf/16326543.pdf

Fakta är att:
1 - När Du tecknar försäkring intygar Du att förhållandena Du angivit vid tecknandet är korrekta.
2 - Har Du bevisligen uppgivit falska uppgifter vid tecknandet av försäkring riskerar Du att bli skadeståndsskyldig i en regressprocess. Det gäller skada på tredje man likväl som egna personskador
3 - Vi talar om stora belopp, särskilt om det handlar om livslång invaliditet eller oförmåga att arbeta för de inblandade.
4 - Händer inget går det förmodligen bra, FB är nöjda med premieintäkten och försäkringstagaren kan fortsätta sitt liv, nöjd med att sparat någon tusenlapp per år.
5 - Orsakar individen en skada som drabbar denne samt i värsta fall tredje man riskerar individen skadeståndsansvar för sjusiffriga belopp - även efter eventuell jämkning.

Efter våra respektive förtydliganden kan TS säkert bilda sig en uppfattning kring vilka risker som är värda att ta. Jag tror att de flesta av oss - förr som nu - väljer att undvika skenförsäkringar.

Mina 2p, god natt :)
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Först och främst behöver vi inga halmgubbar här - TS är en ung MC-entusiast som söker råd om hur denne ska tänka vid försäkring av sin hoj. Det handlar om strikt riskvärdering och -analys, det kan vi kanske vara överens om? Någon peeing contest mellan Dig och någon annan ligger knappast i TS intresse. För övrigt klarar sig BrooklynS alldeles utmärkt utan mig som överrock IMHO.

Du valde ett enkelt bolag att betrakta - Svedea erbjuder ju huvudsakligen sakförsäkringar men det är okey. Då de ingår i en tysk koncern är jag dock osäker på hur koncerninterna placeringar bokförs, dessutom är ett årsbokslut endast en ögonblicksbild av en dag under ett helt bokslutsår för ett företag. Men vi är eniga om att placering av kapital i fonder, kapitalförsäkringar eller aktier normalt redovisas som anläggningstillgångar i balansen.

Däremot finns inget i mina försäkringsvillkor som reglerar hur min premie ska hanteras av FB, jag antar att samma gäller Dina?


”…så säker man kan vara” är en ringa tröst när vi väl sitter i skiten som individ, det kanske vi kan enas kring? Jag vet inte vad Din erfarenhet är, själv blev en av mina bröder ensam överlevande i en svårt trafikolycka vid 18 års ålder och jag har av olika anledningar varit högst engagerad i regleringen av hans case, många, många år efter händelsen. Tack och lov var försäkringen okey vid händelsen, annars vet väl ingen hur det skulle ha slutat. Min erfarenhet från den händelsen är att man behöver vara tämligen skärpt för att rätt i slutänden ska bli rätt. En annan att affärsjuridik är en helt annan sak än försäkringsjuridik, vi talar om tiotals miljoner som ska regleras för en livslång skada. Per drabbad individ.

Jo, jag är hyfsat bekant med TSL, även i förhållande till lagen om motortävlingsförsäkring. Det är riktigt att skadeståndet kan jämkas, däremot verkar vi eniga om att ett regressförhållande och därmed ett skadeståndsansvar kan uppkomma om en individ har uppgivit felaktiga uppgifter vid tecknande av trafikförsäkring. Talar vi i slutändan om att jämka skadestånd om tiotals miljoner per drabbad individ handlar det likväl om betydande belopp…

Fakta är att:
1 - När Du tecknar försäkring intygar Du att förhållandena Du angivit vid tecknandet är korrekta.
2 - Har Du bevisligen uppgivit falska uppgifter vid tecknandet av försäkring riskerar Du att bli skadeståndsskyldig i en regressprocess. Det gäller skada på tredje man likväl som egna personskador
3 - Vi talar om stora belopp, särskilt om det handlar om livslång invaliditet eller oförmåga att arbeta för de inblandade.
4 - Händer inget går det förmodligen bra, FB är nöjda med premieintäkten och försäkringstagaren kan fortsätta sitt liv, nöjd med att sparat någon tusenlapp per år.
5 - Orsakar individen en skada som drabbar denne samt i värsta fall tredje man riskerar individen skadeståndsansvar för sjusiffriga belopp - även efter eventuell jämkning.

Efter våra respektive förtydliganden kan TS säkert bilda sig en uppfattning kring vilka risker som är värda att ta. Jag tror att de flesta av oss - förr som nu - väljer att undvika skenförsäkringar.

Mina 2p, god natt :)
Det var ett långt inlägg. Jag ska fatta mig kortare.

Det finns inga lagar, domar, prejudikat eller ens exempel som stödjer din tes. Jag har dock redan hänvisat dig till lag/paragrafer som stöd.

Jag har bidragit med fakta. Du har bidragit med två långa ovidkommande inlägg. Upp till bevis. Har du något att referera till? Din kompis heder står på spel.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Äpplen och päron.
Du hänvisar alltså inte trafikförsäkringen som Brooklyn pratade om utan vagnskadeförsäkringen.
Ja, jag svarade på det du skrev som var betydligt bredare än bara trafikförsäkring.

Det var absolut ingen skröna även om det var ett tag sen. Det var en BMW M3 E36.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kanske skulle även denna tråd behöva göras upp genom jämkning, för att undvika ett civilrättsligt avslut?

Inte för att jag vet hur det skulle gå till, men i och med att TS redan verkar ha fått ett tillfredsställande svar på sin fråga skulle ju tråden exempelvis kunna övergå till att diskutera ett ämne där det råder bred samsyn och kompromissvilja såsom oljor eller däck.
 
Last edited by a moderator:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, jag svarade på det du skrev som var betydligt bredare än bara trafikförsäkring.

Det var absolut ingen skröna även om det var ett tag sen. Det var en BMW M3 E36.

Och du orkade inte läsa stycket jag citerade där det tydligt står "tredje part". Alltså följaktligen syftas det naturligtvis på trafikförsäkringen.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det finns mycket moral och etik i denna fråga. Det enda 100% säkra svar du kan få är att ringa försäkringsbolaget och fråga. De flesta godkänner "föräldrar" som ägare om du är skriven hemma, även om de aldrig kör cykeln. Bor du inte på samma adress är risken betydligt högre att du nekas ersättning.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De här vuxna, mogna och trevliga orden var det en klok man som sade till en annan mindre(tydligen) klok man i en annan tråd, borde väl gälla även här?

"Gissningslek med ****. Återkom när du tänkt." (min maskning av användarnamn).
Japp, ett klart felsteg av mig där. Ber om ursäkt! :krama
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top