Vem säljer lithiumbatterier till 600cc?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Är på jakt efter ett lätt batteri. Har redan beställt och betalat ett ifrån http://www.carbon-speed.com/ men det verkar ju inte gå så bra för dom.

Någon som känner till ett företag i Sverige som kan leverera ett batteri passande en 600cc motor? Företag i annat land är också intressant.
 
Tycker det påminner mkt om batterier som säljs till radiostyrda leksaker , kolla med hobby affärer .
 
Om du inte får tag på nåt så ring Robin på Walters Bilel och fråga om han kan ordna fram ett. Tel. 0531-10984. Visserligen är det ju 10mil från Karlstad men det kanske är ett alternativ ändå.
 
Om du inte får tag på nåt så ring Robin på Walters Bilel och fråga om han kan ordna fram ett. Tel. 0531-10984. Visserligen är det ju 10mil från Karlstad men det kanske är ett alternativ ändå.

Ringde å hörde men han kände inte till något på rak arm men skulle höra med sin leverantör.

Det är inte super bråttom så det gör inget om det skulle finnas i Haparanda eller Tyskland:)

Tycker det påminner mkt om batterier som säljs till radiostyrda leksaker , kolla med hobby affärer .

Inte lätt att avgöra vad batteriet måste klara för att det ska fungera.

Ett fåtal RC-batterier verkar vara på 12v
 
Last edited:
Den populäraste tillverkaren av dessa celler verkar vara A123 Systems. Om man letar lite på google hittar man flera RC-hobbybutiker som säljer både ackar och färdiga paket.
 
Kanske denna? http://www.hordpower.com/index.php?main_page=index&cPath=59&zenid=2270db5ef1f4a54bec7dcbec83ccbfbc Har själv funderat på lättare batteri.
Det står att 8cells väger 3lbs, hur mycket är det i kilo? och vad väger ett original?

3lbs är 1.3607771100000001kg (dock är det leveransvikt) alltså med paket antagligen.

Edit: såg nu att själva batteriet vägde 0.7937866475kg

carbonspeed batteri väger ju dock 1.5lbs alltså 600gram (det stora) som också är 8 cells.

Original om jag mins rätt väger 2.3kg
 
Anbefaler å bruke Lithium Ion battericeller fra A123System Inc, www.a123system.com
Kan bla. kjøpes ferdig montert fra www.orientexpress.com
Hver celle er på 3.3V, 3.3A, tåler en utladning på 70A og puls på 140A/10sek. Det holder med 8 celler koblet i serie paralell.Tåler da en utladning på 140A og puls på 240A/10sek. Veier 70gram pr celle.
 
Läste om denna typ av batterier och blev intresserad att testa så jag har 12 celler på väg från Hong Kong. Tänkte bygga ett pack och prova för mitt batteri i KTM:en blev lite misshandlat i fjol. Cellerna du ska använda är A123 26650A LiFePo4 för att få mest med startström.

Jag beställde från ett ställe som heter: HobbyKing

Lägger nog upp en lite tråd om bygget när jag fått prylarna.
 
Läste om denna typ av batterier och blev intresserad att testa så jag har 12 celler på väg från Hong Kong. Tänkte bygga ett pack och prova för mitt batteri i KTM:en blev lite misshandlat i fjol. Cellerna du ska använda är A123 26650A LiFePo4 för att få mest med startström.

Jag beställde från ett ställe som heter: HobbyKing

Lägger nog upp en lite tråd om bygget när jag fått prylarna.

Detta var ju ganska sexigt (passar 600cc och väger 1lbs alltså 0.45359237kg)

SPD-P1SuperSport600aw.jpg


http://www.orientexpress.com/Univer...Quick+Disconnect+Terminals+%2526+Harness.html
 
Ringde å hörde men han kände inte till något på rak arm men skulle höra med sin leverantör.

Det är inte super bråttom så det gör inget om det skulle finnas i Haparanda eller Tyskland:)

Fördelen med honom om han får tag på ett är att han brukar vara väldigt billig, och snabb. :)

Tror inte det är så många som slår honom på fingrarna vad gäller fordonselektronik heller.
 
Hur sköter man laddningen av dessa batterier? Jag antar att batteripackarna saknar inbyggd laddare, och därför inte kan kopplas till motorcykelns generator?

(de li-ion-batterier jag har stött på är jäkligt känsliga för laddning/urladdning)
 
Enligt det som jag läst är det inga problem med att använda motorcykelns generator, det här är lithium iron phosphate batterier och dom tål ganska mycket. Det som kan hända är att dom blir obalanserade men det kan man avhjälpa med en balanserare som man kopplar in då och då.
 
Last edited:
A123 batteriene kan tilkobles sykkelens ladesystem, til lading av batteripakken anbefales bla. C-Tek lader. Om man bruker en liten (Ah) batteripakke så anbefales å bruke en ekstern strømkilde ved kaldstart, som kan kobles til med hurtigkobling.
 
Enligt det som jag läst är det inga problem med att använda motorcykelns generator, det här är lithium iron phosphate batterier och dom tål ganska mycket. Det som kan hända är att dom blir obalanserade men det kan man avhjälpa med en balanserare som man kopplar in då och då.

Dom där A123 batterierna sitter i Dewalt´s batteripaket. Gjorde en prisförfrågan hos swedol om vad det då skulle kosta så kan man riva ut batterierna ur den men fick svar idag att den kostade 3200kr inkl moms (Den innehåller 10st vilket ju är lite dyrt.)

För den som missat spec på en cell så är den
Nominal Voltage: 3.3v
Standard Charge: 10A to 3.6v
Max Charge: 10A to 3.6v
Max Discharge: 60A (Continuous)
Max Pulse Discharge: 120A (10sec)
LifeCycle: 1,000+
Weight: 70g


Hur lång leveranstid har dom du beställde av? Hur har du tänkte lösa balanseringsutrustningen?

Tyskland kan ja sträcka mig till men USA känns ju riktigt avigt att beställa ifrån även om man kan få ett paketerat klart batteri där ifrån.
 
Dom där A123 batterierna sitter i Dewalt´s batteripaket. Gjorde en prisförfrågan hos swedol om vad det då skulle kosta så kan man riva ut batterierna ur den men fick svar idag att den kostade 3200kr inkl moms (Den innehåller 10st vilket ju är lite dyrt.)

För den som missat spec på en cell så är den
Nominal Voltage: 3.3v
Standard Charge: 10A to 3.6v
Max Charge: 10A to 3.6v
Max Discharge: 60A (Continuous)
Max Pulse Discharge: 120A (10sec)
LifeCycle: 1,000+
Weight: 70g


Hur lång leveranstid har dom du beställde av? Hur har du tänkte lösa balanseringsutrustningen?

Tyskland kan ja sträcka mig till men USA känns ju riktigt avigt att beställa ifrån även om man kan få ett paketerat klart batteri där ifrån.

Tänkte använda ett slaktat Dewalt pack först men dom är lite dyr, köpte 12 celler för 1400:- och sen får man ju se om man har tur i tullen. Tillkommer kontakter/tråd till balanserarna men det får jag lösa när dom kommer.

Leveranstid från HongKong: upp till 45 dagar, lämnade HK 17/3 med något som heter SpeedPost så man får väl snart se om man blivit lurad. :D

Beställt några AstroFlight Blinky balanserare som jag tänkte köra mot packet när det behövs.
 
Har ni kollat om elfa har battericeller för lödning.
När jag byggde dyklampa köpte jag celler från elfa.
 
Hitta en sida där man kan designa sitt eget batteri. Man anger dom mått man vill ha och vilken typ av kontakt osv. Så får man sitt eget batteri.

Vet inte hur seriös sidan är med tanke på utseende på den men ja hitta den genom en recension.

http://www.tekbattery.com/
 
Tänkte använda ett slaktat Dewalt pack först men dom är lite dyr, köpte 12 celler för 1400:- och sen får man ju se om man har tur i tullen. Tillkommer kontakter/tråd till balanserarna men det får jag lösa när dom kommer.

Leveranstid från HongKong: upp till 45 dagar, lämnade HK 17/3 med något som heter SpeedPost så man får väl snart se om man blivit lurad. :D

Beställt några AstroFlight Blinky balanserare som jag tänkte köra mot packet när det behövs.

uu det var segt. Skulle helst ha det klart inom tre veckor.

Får bli det där som jag la upp bild på eller om man kanske kan köpa ett dewalt paket på typ ebay.

Har ni kollat om elfa har battericeller för lödning.
När jag byggde dyklampa köpte jag celler från elfa.

Ja. Jag har sökt på litium, lithium , LiFePO4 och LFP men utan att se något intressant.

Hitta en sida där man kan designa sitt eget batteri. Man anger dom mått man vill ha och vilken typ av kontakt osv. Så får man sitt eget batteri.

Vet inte hur seriös sidan är med tanke på utseende på den men ja hitta den genom en recension.

http://www.tekbattery.com/

Det där såg häftig ut men så är det det där med staterna. Står inte ens på sidan vart firman finns.... (ganska dyrt med all förståelse)
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top