Vem renoverar Volvotopplock?

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Har kört 20 km utan vatten i kylet och behöver någon som är bra på att renovera 20-ventilers Volvotoppar utan att det kostar hela skjortan.

Några tips?

den borde ju tåla 2mil utan vatten, förutsatt att de är en gammal volvo iaf.. :rolleyes:

Räcker väl me en riktplaning antar ja å isf borde en mekanisk verkstad lösa biffen åt dej...

Renovera? Har det spruckit så byt, annars plana på mekanisk verkstad och sätt ihop igen.

Det är en 2,5 liters femcylindrig chippad turbomotor om det har någon betydelse.

Har just bogserat hem bilen så hur det ser ut inuti är fortfarande okänt. Men det blir fontänbubbel i kylvattenbehållaren och vit dimma ur avgasröret när man kör startmotorn, går runt tungt och startar naturligtvis inte. Vatten i oljan och olja i kylvattnet som pissar ut också.

Jag tror att det krävs mer än att plana toppen...

Lyft toppen, antingen själv eller på verkstad. Har du tur är det bara packningen som gett sig.

Om du måste renovera toppen, kontrollera kostnad för det och väg det mot en bättre beg innan du tar beslut.

Som sagts:
Är det en standardtopp, så plocka bort, syna efter sprickor och skevhet (funkar bra med en vanlig stållinjal).
Hittar du inget, så montera med nya packningar.
Är den sprucken: Köp begagnad.
Är du fartglad:
Köp bearbetad topp.

Om motorn är full med vatten och går tungt runt så skulle jag inte kosta på motorn några pengar. Jag röstar på att lyfta toppen, leta rätt på nån som har en planingsbänk och gnida av den så lite som möjligt och sen montera med ny toppackning och byta olja några gånger. Lite av en chansning men billigt.

aej! dra föffan inte på starten i detta läge. Vatten är skitsvårt att komprimera för dom stackars kolvarna om det nu är topplockspackningen som gått.

Hoppas inte för mycket nu, men läs detta inlägg också

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1507888#p1507888

ett vanligt fel är att kylarna går sönder eftersom ddet är kombinerad kylare till vatten och olja
så spricker oljekylaren så går oljan ut i vattnet sedan rinner vattnet ner i kylaren
har själv råkat ut för det och håller på med en polares 850 som det oxå hänt
dock syns det ganska väl då hela påfyllningskärlet till vattnet är mindre trevligt pga vatten och olja blandat smile

Efter att ha läst tråden psxcare hänvisar till inser jag att det inte lönar sig att spekulera i vad som är fel, finns närmast oändligt antal kombinationer som kan ge de symptom min motor visar. Bara att riva och komma igen när jag vet mer...

Fast en sak är säker: Hade Volvo kostat på sig rostfria slangkämmor på kylslangarna hade detta inte hänt! Men det kan de förstås inte göra, kostar säkert 50 öre mer per styck...

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D