Vem kraschade Millen i Rimbo?

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Fysikens lagar...

Jo, men antag att bilen BÖRJAT svänga och vinkeln är < 45°, då "studsar du av" och fortsätter i tangentens riktning.
Är vinken > 45° blir det inte samma avstuds och fordonet blir således "kvar på platsen".

Ok, det finns fler variabler att räkna in.

Men de som någonsinn sparkat en dörr på en Renault, meckat med dem eller vad helst vet hur mjuka i plåten de är. Hade det varit en bil som ex. Volvo 745 hade skadorna varit mindre omfattande.

Oavestt du frontar eller kör in i sidan på en bil är inte anslagsytan större än den det mindre fordonet utgör mot det större. Skadorna torde i lika anslagshastighet bli lika stora oavsett var på bilen du slår i. Det som kan skilja är bilens konstruktion. Fronten tål hårdare smällar än resten av bilen - av förklarliga skäl.

Jag kan naturligtvis ha jättefel men små skador på bilen och det faktum att Aprilian ligger bara nån meter ifrån bilen säger mig anslaget inte var så våldsamt hårt.

Min slutsats: Om han nu körde våldsamt fort tidigare hade han hunnit bromsa rejält före kollisionen ELLER som tidningen skriver hann INGEN av dem bromsa. I det senare fallet kan inte farten varit hög en när situationen uppstod.

I värsta fall bromsade bilisten när han var mitt i mötande körfält. Sånt har man ju sett...

/H

Last edited:
Jo han e en bekant till mig och han kör helt klart vettigt trodde faktiskt inte detta skulle hända honom.

Han har brutigt lårbenet armen hjärnskakning mm men är vid liv o kommer att efter en lång tid repa sig.

ja blir lite irriterad när jag läser aftonbladet o ser att det pekas på mc-förarens fel då vittnen hävdar att han åkt för fort, har dom klockat o mätt
upp ngn hastighet svar nej låter millen mycket svar ja,har bilen gjort en felaktig vänstersväng svar JA.

Hoppas han blir återstäld

//Robin

Bilist hit och bilist dit. Det är många som verkar helt oförstående inför kärnan i situationen och anklagar bilisten (som så ofta är fallet här) utan att ransaka sig själva. Förstår ni inte att det gör er till lika goda kålsupare som era antagonister motorcykelhatarna?

Om vi nu ponerar att motorcykeln körde drygt 100km/h, vilket måste anses troligt, och vid kollisionstillfället hade fått ned farten till under 50km/h så finns det bara en sak av betydelse i den här tragedin - Hade han istället kört 50km/h hade han gott och väl lyckats få stopp på ekipaget i tid. :huvet

Mvh

Solly... Pratade med några kvinnor jag känner i Rimbo ( :rolleyes: ) Och dem påstår att det är någon 30åring från vallentuna. Så mkt vet jag, så mkt vågar jag säga.

Btw, är inte #Olsson# fetgammal? Typ 40?

-@

Jo, han är typ fetgammal;) Fan det ser faktiskt ut som min förra hoj, nån som vet om det var en factory eller vanlig mille-r?

Eftersom ni spekulerar om skadorna på bilen... Jag frontalkrockade alltså med en Volvo 740. Han höll 100 km/h enligt vad han sa till polisen. Den var skrot, javisst, men deformeringen beror på hur kraften fördelas. Bredsidar du en bil med mc, som det ser ut i det här fallet, så blir det fördelat på en ganska stor yta. Med andra ord blir skadorna mindre. Och dessutom, man flyttar inte på en minst 6 gånger tyngre bil med en mc hur lätt som helst. Så det är heller inte konstigt att den stod där den stod. Likadant, ger bilen vika, deformering och förflyttning så studsar inte motorcykeln heller speciellt långt. Fysikens lagar... Hade mc:n däremot träffat bara en liten punkt på bilen, låt säga ett hjul eller så, då hade skadorna sett värre ut. Iaf på mc:n som antagligen inte hade rymts i ett foto, om det inte hade varit ett satellitfoto.

Man ska vara glad att det inte var en 60-tals jänkarbil...

Jag kan väl hålla med delvis men vissa saker talar emot några av dina påståenden.

1. Vinkeln på bilen gör att hojen måste träffat bilen med full sladd för att få den stora träffytan du pratar om. Sannolikt har hojen snarare träffat och "glidit" längs sidan på bilen. Tittar man på skadorna på hojen ser det mer ut som att framgaffeln gått i först.

2. Om vi utgår från att han träffade med sidan som du tror borde han hunnit påbörja en inbromsning för att få sladd. Han borde dessutom ha låst bakhjulet ett par meter innan kollisionen för att hinna få ut bakdelen. Då borde inte artikeln uppge att han aldrig hann bromsa eftersom ett 3-20m långt bromsspår borde bevisa motsatsen.

3. Föraren låg bredvid hojen efter kraschen. Vid en krasch i 100km/h borde han flugit som en kanonkula över bilen om han träffat vare sig från sidan eller rakt fram.

4. Rörelsemängden för fordonen påverkar hur långt bilen flyttar sig. Om hojen vid krock hade hastigheten 50km/h och stannade där den träffade bilen kommer bilen att flytta sig dryga 2 m (förhållande i massor 1:6) om bilen stod stilla. Eftersom bilen i princip bara roterat runt framhjulen (se framhjulens vinkel och bilens vinkel samt position i förhållande till den andra vägen) känns det som ett inte helt orimligt antagande.

Jag påstår inte att föraren höll 50km/h men jag tror verkligen inte på några 100 knyck heller. Då borde hojen och bilen demolerats mycket mer och föraren, hojen och bilen inte hamnat där de hamnade.

Edit: Någon var visst snabbare än mig.

Last edited:
Hade han istället kört 50km/h hade han gott och väl lyckats få stopp på ekipaget i tid. :huvet
Mvh

Jag förstår din tanke och den är ju i viss mån korrekt.

Men byter ett fordon framför dig körfält och du närmar dig detta inom trettio meter är 50 km/h ruggigt hör fart att hinna agera i.

SOLKLART hade killen anpassat hastigheten till riskerna hade ingen olycka skett.

Det jag propsar på här är inte vems felet var utan att killen på millen [DUNK! AJ!*] inte höll galet hög fart.

Ni som vittnade, hur långt flög föraren över bilen och bortom?

/H

*=rimmade.

Last edited:
Jag förstår din tanke och den är ju i viss mån korrekt.

Men byter ett fordon framför dig körfält och du närmar dig detta inom trettio meter är 50 km/h ruggigt hör fart att hinna agera i.

SOLKLART hade killen anpassat hastigheten till riskerna hade ingen olycka skett.

Det jag propsar på här är inte vems felet var utan att killen på millen [DUNK! AJ!] inte höll galet hög fart.

Ni som vittnade, hur långt flög föraren över bilen och bortom?

/H

Det står i artikeln att vittnen säger:
– Det var en rejäl smäll. Motorcykeln började brinna och föraren bara låg på marken bredvid – han rörde sig inte.

Det står i artikeln att vittnen säger:
– Det var en rejäl smäll. Motorcykeln började brinna och föraren bara låg på marken bredvid – han rörde sig inte.

HUR många tanter med ICA-kassar kan bedöma en sån sak?

Smällen ÄR rejäl, men jämfört med vad?
Hur många krockar har de bevittnat?

Nu pratar vi om farten vid olycksögonblicket och om han inte flyger längre än nån meter... Gick det antagligen inte så fort.

/H

Då borde det gå att mäta bromsspår eller räkna ut var han måste ha börjat bromsa (och sedan lägga till reaktionstid) för att se var/om han såg bilen. Om man sen ska tro på aftonskräpet så hann ju inte hojföraren bromsa och då är det ju inte så svårt att beräkna hastigheten hann höll innan/vid krock, den ska ju vara samma...
Det jag menar med spekulationer är att ingen som inte varit på plats kan se ev. bromsspår (framgår inte från bilden) och har därför ingen aning om hur fort han kört utan kan bara spekulera om något dom inte vet.

Hoppas han blir återstäld

//Robin

Ja, verkligen..

Tyvärr är det ofte sånt att dom kompissar som skadar sig - gömmar sig undan och tabbar kontakt med sina gamla MC polera.

Ofta, är det som syns och tycks som enkla skador, som f. ex. ett brutet ben inte så enkelt!

Har en kompis som fortfarende går med krycka och har smärtor 9 månader efter en "mindre smäll" mott en amerikanerbil - som han ramte med 45 graders vinkel i max 45 km/t. I hans fall är det komplikationer i knä och ledar som har tillkommit.

Joho då! Erkänn nu!

Precis!
Det VET man!
:cdevil

:hihi

Nogspammat om det.

Som jag skrev i tråden tidigare: Oavsett skuldbördan, räkna alltid bilister som Älgar, detta drar ner er egen fart betydligt, för det enda man VET är att de kan göra EXAKT allt. HELA tiden. (även om de gör det som är rätt...) Vilket kan vara nog så förvånande ibland.

Så återigen upprepar jag att ni ska vara försiktiga om er och inte alltid hålla på er "rätt". Killen på Millen kanske hann tänka: "Men bilen MÅSTE ju stanna, eftersom han gör vänstersväng" Bara som ett exempel.
Men såna "säkra" antaganden kostar alldeles FÖR många hojaåkare svåra skador, med rehabilitering osv.

Minnesregeln som ska ringa i era öron är: " You may be right. But don't be dead right..."

va jag har lärt mig då!!!

nu har ju inte ja kört allt för länge,typ 7 år snart på en del vägar...men va ja fick lära mig första dagen när ja va ute och körde e att man inte bara kan tänka på sig själv,det slår aldrig fel att en bil kör ut framför eller glömmer att blinka..
såå tänk för 2 eller fler och håll hastigheten istället,eller gasa där det går,eller ännu bättre,åk på vägarna i lugn takt och anmäll er till bandagarna istället..bra mycke roligare och köra skiten ur hojen där..
sen då till en viktig sak..det finns INGEN lag på om du får göra en vänstersväng eller ej..endast en rekomendation att inte göra d,som någon annan skrev,passera
och vänd på lämplig plats för att göra d så säkert som möjligt...

Absolut, men om det gick till som vittnen berättar så kan man inte skylla något på bilisten. Man kan inte förväntas kunna bedöma hurvida man hinner eller inte om en bil eller motorcykel kommer i tredubbla hastighetsgränsen.

E de bara jag som missat det eller står det att hojen kom i 150??? Spekulationer spekulationer.. kom inte o säg att du inte kört 70 på 50 väg???

E de bara jag som missat det eller står det att hojen kom i 150??? Spekulationer spekulationer.. kom inte o säg att du inte kört 70 på 50 väg???

tror inte de gick så fasansfullt fort då för några sommar sedan var en hoj som nästan klöv en bil å då hade de gått 140+ nu vart de ju "bara" bula i dörrn på bilen, så 70-90 kanske är rimligare?

tror inte de gick så fasansfullt fort då för några sommar sedan var en hoj som nästan klöv en bil å då hade de gått 140+ nu vart de ju "bara" bula i dörrn på bilen, så 70-90 kanske är rimligare?
Nej, det är det inte.. En motorcykel som kör i 70km/h är en väldans massa ton som kommer farande och om den då skulle kollidera med bilen skulle det inte vara så små skador. Troligen krockade de i 30km/h (+-10km/h) pga av att bilföraren blev chockad och stannande, istället för att genomföra svängen.

Mvh

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...