Henning!
Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Fysikens lagar...
Jo, men antag att bilen BÖRJAT svänga och vinkeln är < 45°, då "studsar du av" och fortsätter i tangentens riktning.
Är vinken > 45° blir det inte samma avstuds och fordonet blir således "kvar på platsen".
Ok, det finns fler variabler att räkna in.
Men de som någonsinn sparkat en dörr på en Renault, meckat med dem eller vad helst vet hur mjuka i plåten de är. Hade det varit en bil som ex. Volvo 745 hade skadorna varit mindre omfattande.
Oavestt du frontar eller kör in i sidan på en bil är inte anslagsytan större än den det mindre fordonet utgör mot det större. Skadorna torde i lika anslagshastighet bli lika stora oavsett var på bilen du slår i. Det som kan skilja är bilens konstruktion. Fronten tål hårdare smällar än resten av bilen - av förklarliga skäl.
Jag kan naturligtvis ha jättefel men små skador på bilen och det faktum att Aprilian ligger bara nån meter ifrån bilen säger mig anslaget inte var så våldsamt hårt.
Min slutsats: Om han nu körde våldsamt fort tidigare hade han hunnit bromsa rejält före kollisionen ELLER som tidningen skriver hann INGEN av dem bromsa. I det senare fallet kan inte farten varit hög en när situationen uppstod.
I värsta fall bromsade bilisten när han var mitt i mötande körfält. Sånt har man ju sett...
/H
Last edited: