Vem kan tänkas nita kopplingskorgar?

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
3 nitskallar (av 8) var borta på min kopplingskorg, dom ser ut att vara bortslipade. Misstänker att förra ägaren försökt ta isär men misslyckats och sen skitit i det. Nu vill jag nita om korgen. Har plockat ur alla nitar och kontrollerat korg och allt. Men.... Vem i hela fridens namn kan (vill?) nita min korg?

Har talat med alla mina närmaste MC-verkstäder men ingen vill ta i grejerna med tång så länge jag inte köper en Talon-kopplingskorg som skruvas istället. Jag vill varken skruva eller köpa ny korg.

Vad för sorts företag kan tänkas nita detta när MC-verkstäder inte vill? :3freak

Fräd skrev:
2074919 3 nitskallar (av 8) var borta på min kopplingskorg, dom ser ut att vara bortslipade. Misstänker att förra ägaren försökt ta isär men misslyckats och sen skitit i det. Nu vill jag nita om korgen. Har plockat ur alla nitar och kontrollerat korg och allt. Men.... Vem i hela fridens namn kan (vill?) nita min korg?

Har talat med alla mina närmaste MC-verkstäder men ingen vill ta i grejerna med tång så länge jag inte köper en Talon-kopplingskorg som skruvas istället. Jag vill varken skruva eller köpa ny korg.

Vad för sorts företag kan tänkas nita detta när MC-verkstäder inte vill? :3freak

Hojen i profilen? Verkar ganska vanligt att nitarna dör på dessa.

Om svar ja på förra frågan så har jag nitat om sådan korg, även gjort nya ryckutjämnarbussningar etc.

Se länk www.nikasilproffsen.se för kontaktinfo.

Rolle Rotax skrev:
2074961 Hojen i profilen? Verkar ganska vanligt att nitarna dör på dessa.

Om svar ja på förra frågan så har jag nitat om sådan korg, även gjort nya ryckutjämnarbussningar etc.

Se länk www.nikasilproffsen.se för kontaktinfo.

Jajemensan. Det är en CR 250 av ej senaste modell (1991). Hör kanske av mig om jag inte hittar något närmare.

Motospeed i Västerås har nitat om en korg åt mig, iofs till en 1100.

Nya fjädrar (dom som sitter som ryckutjämnare, modell kraftigare), och omnitning plus frakt ca 1100:- om jag inte minns fel.

Kommer med en annan fråga nu istället. Vart kan man köpa passande nitar? :död Honda säljer ju inte precis.

Må ju säga att det här med att nita kopplingskorg fick mig att surna till lite. Ingen förutom Nicasilproffsen ville nita kopplingskorgen. Jag tog mig i kragen och gjorde det själv istället, blir billigare så :tomten

Problem nummer ett. Ingen hade passande nitar. Lösning - Svarva egna :tuttar

"Orka" dra för hand säger jag. CNC är det som gäller :)

39_995.jpg

Sitter en annan klump i chucken på bilden

Ut kom några nitar.
40_126.jpg

Lite :död :3freak :huvet :mad: senare så blev resultatet:

42_636.jpg

Själv är bäste dräng :tummenupp

BRa då vet man vem man skall ringa till och snyfta över skyhöga priser på kopplingsnitar så han kan masa sig ner till svarven......

Ser finfint ut det där men hur får du niten att expandera?

Nitarna har fått sig en omgång med kulhammar-skalle (skaftet avtaget) till en början för att få ut niten lite. Sen gick jag på med ett dorn för att göra det sista. Enligt "boken" och en smed-kille jag pratat med så skulle detta vara en bra teknik. Uppenbarligen funkade det rätt så bra tycker jag :gnissla

Orginalnitarna var bara uppvärmda och tilltryckta lite lätt så jag tror nästan detta sitter bättre. Sen hurvida nitarna håller svarar jag på senare :tomten

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...