Vem kan elektronik?

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Ett nytt problem har dykt upp med BlackBird motorn i bladen... Med BlackBirdens tändbox visar varvräknaren hälften av riktigt varvtal.. Antagligen skickar boxen hälften så många pulser till varvräknaren som bladens box. Hur göra? Vill inte byta varvräknare..

Å förresten..

Om det e nån som vet om en brygga med RS-40:or så handlar jag..omgående

Blackbirden ska väl ha Down Draft, då är det bara Keihin som passar.

Du är piskad att byta varvräknare... om du nu inte byter ut tändsystemet mot en Schnitz Pro Series II låda. Den kan du ställa in för x1 eller x2. Iofs kostar den låddan 14000 i Sverige. De jag har på mina hojar funkar 100.

Har du en elekronikkunnig polare kan han bygga en frekvensdubblare åt dig. Det är vanligt TTL-nivå ut från den svarta lådan till varvräknaren.

Och en frekvensdubblare bygger man ju på en pissekvart.....NOT

inte ens om du är hyggligt elektronikkunnig är det en enkel sak attfixa

fireblade skrev:
Och en frekvensdubblare bygger man ju på en pissekvart.....NOT

inte ens om du är hyggligt elektronikkunnig är det en enkel sak attfixa

Åh ja, så svårt är det inte. När vi kommer upp i 10-40GHz-området (där jag jobbar), då börjar det däremot bli lite klurigt. :eek:

Det appselut <tm_madicken> enklaste för att bygga en varvtalsfördubblare för en varvräknare är att använda sig av en PIC-krets. Väldigt få komponenter krävs. Fördelen med PIC'en är att varvtalsvisningen inte behöver vara i realtid utan kan vara fördröjt ett antal perioder. På så sätt så förstör man inte heller symetrin på fyrkantvågen.

PIC-kod för frekvensräkare och frekvensgenerator lär finnas ute som public domain.

Okej...nåt schema och komponetlista..nån som har? Kan inte RS-förgasarna sitta så brant eller??

heliac skrev:
Okej...nåt schema och komponetlista..nån som har? Kan inte RS-förgasarna sitta så brant eller??

öh... har du Blackbird motor i Bladen ?? hur va passformen ??
o... hur går den nu då.....? :)

RS-gasare är gjorda för att sitta vågrätt, kikar du på dina gasare så ser du att de är helt annorlunda invändigt för att kunna sitta i vinkel. Det blir till att inhandla en brygga med Keihin.

heliac skrev:
Okej...nåt schema och komponetlista..nån som har?

Leta rätt på nån som pysslar med PIC-programmering. Oftast brukar det vara hemmapul-nissar som hackar TV1000 och Canal+. Jag och min polare designar iofs med PIC'ar men det är tyvärr chokat fram till våren... billigast blir nog att hitta en annan varvräknare.

Hittade det här med Google:
Clock frequency doubler
cir15.gif

Enklare än så blir det nog inte, dock krävs förmodligen en del kringkomponenter för att snygga till pulser. Kanske en transistor på utgången för att driva varvräknaren? Om man använer en cmos krets (4070) så klarar den upp till 15Volts drivspänning.

gasare

Är det Keihin FCR jag ska ha då eller? Maskinen måste bli förlöst snart...

Jag har en enkel frekvensomvandlare från Civinco Engineering, hade dubbelt varvtal på visaren när jag hade kopplat in min nya tändning. TROR inte att den är dyr, enkel hemsida www.civinco.com

Lycka till ! / XJR

®1100 skrev:
Hittade det här med Google:
Clock frequency doubler
cir15.gif

Enklare än så blir det nog inte, dock krävs förmodligen en del kringkomponenter för att snygga till pulser. Kanske en transistor på utgången för att driva varvräknaren? Om man använer en cmos krets (4070) så klarar den upp till 15Volts drivspänning.
Utan kring-komponenter så kommer signalen att vara hög, och göra korta (nu snackar vi under 1ms) dippar till låg nivå.
Det blir en frekvensdubbling, men frågan är om varvräknaren kommer att klara av pulskvoten.

(Beräkningen nedan förutsätter att det kommer en puls per varv, lätt att räkna om så att det passar om man vill...)
För att få 50% pulskvot på 10000 rpm ska delayen på utgången av första XOR-grinden vara 6ms. Vid 1000rpm kommer pulskvoten att bli 10-1.
Sätter man pulskvoten 50% vid 5000 rpm kommer den att bli 5-1 vid 1000 rpm, och 1-3 vid 15000 rpm. Man kan ju göra en tabell och se vid vilket varvtal som är optimalt.

Mellan vilka vartal är den tänkt att visa? Det vore ju onödigt att överdinentionera kretsen eftersom varvräknaren kanske inte klarar ytterligheterna... men det beror ju som sagt på hur den tolkar signalen som kommer från tändboxen, och hur den ser ut.
Det bästa vore att titta på signalen med oscilloskop först innan man bestämmer hur man skall gå vidare.

Edit: Den föreslagna kretsen kommer att fungera bäst om insignalen hela tiden kommer att hålla en pulskvot på 50%, dvs hög lika länge som den är låg, typ "vanlig växelström fast fyrkantig".

Last edited:
Att bygga en dubblare med PIC-kretsen krävs lika få komponenter som 4070'ian. Däremot krävs det lite mjukvara... det är väl enda nackdelen.

Hur mycket får frekvensdubblaren kosta?

Nytt tips...??

En gammal elektronik-gubbe här hemma sa till mig såhär...Om det är ett analogt visarinstrument finns det ett mostånd som stämmer av nålen mot den tryckta skalan. Byt detta till ett med halva ohm-talet så visar den dubbelt...låter ju skitenkelt eller??

Det stämmer nog med de elektriskt analoga visarna men i princip alla 90-talare är digitala och kräver en pulsad ingång.

andersbrink skrev:
Det stämmer nog med de elektriskt analoga visarna men i princip alla 90-talare är digitala och kräver en pulsad ingång.
Som sagt, att mäta signalen med ett oscilloskop borde vara första steget. När man vet hur signalen ser ut, och hur den förändras i förhållande till varvtalet är det lättare att avgöra vilken typ av elektronik som behövs.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back