Vem kör vilka bandagar i år?

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Jag borde väl anmäla mig till några bandagar snart, men det vore ju kul att veta vilka andra som ska köra och när, så, vad har ni bokat?

Har bokat Gotland med AP 3-5:e juni men är även sugen på SMC på gelleråsen första helgen i augusti eller ja alla 4 dagarna skulle ju inte sitta fel :) boka nu tant!!

Försäsongsträningen innan SM på Torpet, och båda helgerna med Gotland är det enda som är bokat. Får väl se hur mycket mer det blir utöver kvällsträningar. Blir ev. en sväng till Kemora också om semestern inte blir för dyr och jag fattar mig på nån finsk sida där man kan boka nån dag :D

SMC 15, 16 april Gelleråsen
SMC/Ducceklubben 13, 14 maj Gelleråsen
SMC 7-10 juli Gotland ring
SMC 18-21 Kemora

helg 1 & 2 med AP, gotland ring.
förhoppningsvis motardläger på valborg :yoparty

Jag och Ulllis har bokat dessa körningar:

28-30 Juni, Gotland Ring, inte bara fest.
21-22 Juli, Kinnekulle, actionpics

Last edited:
Än så länge bara 2-dagars 4-5 aug. bokat med SMC

och nu är Kinnekulle 21-22 juli med Actionpics bokat samt tjejkurs på Arlanda TT 11-12 juni med SMC.

Last edited:
Än så länge ingen. Har ingen aning om vad man bör/ska anmäla sig till när man e nybörjare.

Än så länge ingen. Har ingen aning om vad man bör/ska anmäla sig till när man e nybörjare.

Jag skulle föreslå SMC:s kurser, kolla deras hemsida. Klipp deras SHK steg 1-4, eller i vart fall de 2 första. Jag tyckte det var grymt bra början, med massor av tips som det är helt galet att man inte får av trafikskolorna! Sen har jag gått vidare och testat annat och det ger mersmak, det kan jag lova! :)

Till Trådskaparen : Gotland Ring med Inte Bara Fest, veckan efter midsommar! :tummenupp

Jag skulle föreslå SMC:s kurser, kolla deras hemsida. Klipp deras SHK steg 1-4, eller i vart fall de 2 första. Jag tyckte det var grymt bra början, med massor av tips som det är helt galet att man inte får av trafikskolorna! Sen har jag gått vidare och testat annat och det ger mersmak, det kan jag lova! :)

Till Trådskaparen : Gotland Ring med Inte Bara Fest, veckan efter midsommar! :tummenupp

Samma Gotlandstur som farbrorn här ovan och Actionpics 17 augusti på Gelleråsen. Skall komplettera med några SMC-dagar oxå och förhoppningsvis några bandagar som KTM anordnar.

Har bokat Gotland med AP 3-5:e juni men är även sugen på SMC på gelleråsen första helgen i augusti eller ja alla 4 dagarna skulle ju inte sitta fel :) boka nu tant!!

Kan rekommendera den i början på Augusti. Det är den "steglösa".

Det som är bra är att du får en instruktör som kollar vad du kan förbättra, och så övar du på det.. vad du övar på kan dessutom ändras under dagarna, till skillnad från "steg"-kurserna, där du kanske bara behöver öva på en grej. T ex sittställningen.. då bokar du steg-2 men "måste" ändå öva på massa annat bara för att det ingår i steget.

Tyckte motsvarande kurs var den bästa under 2010.

Själv har jag hittils bara bokat Gotland ring med Inte bara fest och just den steglösa SMC-kursen på Gåsen i Augusti.

Räknar med att köra åtminstone 10 dagar på bana den här säsongen.

Skulle också rekommendera SMC's kurser.
Framförallt steg 2 tyckte jag gav otroligt mkt.

Se till att boka! Jag lärde mig mer på en sån där dag än mina 500 första mil på gata.

Och det viktigaste.. det är GRYMT kul :tummenupp

Last edited:
Får slå en signal till Druid och be honom säga åt mig exakt vilken. Var inne på smc men fatta inte mycket. Här pratar ni steg 1-4, steglöst osv. Där stod det bara shk, bbk mm.

Får slå en signal till Druid och be honom säga åt mig exakt vilken. Var inne på smc men fatta inte mycket. Här pratar ni steg 1-4, steglöst osv. Där stod det bara shk, bbk mm.

Ja, han borde ha koll.

Men för att snabbt förklara.
BKK = Broms och kurvkurs
SHK = Sporthojskurs.

Steg 1-4 har olika inriktningar och man övar på olika förutbestämda moment i de olika stegen. Man kan se det som en kursplan för BKK och SHK kurser.

Det mest grundläggande i steg 1, lite mer i steg 2,, osv.. du måste ha gått steg 1 för att kunna boka steg 2.. när du gått alla så kan du gå vilket som helst.

Steg 1 om jag inte minns fel är t ex gaskontroll, bromsning osv,,
Steg 2 är blick,sittställning,spårval osv..
Steg 3 är "människan".. det mest flummiga steget.. inte dåligt, men mest "abstrakt".. vad som händer när man blir rädd och så..
Steg 4 är individuell träning där du får välja själv vad du vill öva på.

"Steglös" är bara något som jag kallar den kursen för..

Skillnaden är att du kan öva på vad du vill under hela den steglösa kursen.. medans om du bokat Steg 1 så övar du på det som ingår i steg 1 och inget annat, det kommer inte några övningar på sittställning t ex (men om det är helt åt helvete så brukar de säga till) :)

Det jag gillar med den steglösa är att om du kört 20 bandagar och 200 knixkörningar så kanske du tycker att du kan det där med "blick" och bara vill öva på sittställning. Men bokar du då steg 2 så får du ändå massa andra övningar som inte direkt har med sittställning att göra. Medans på den steglösa kan du öva sittställning hela kursen om du vill.

Sorry för långt inlägg, men hoppas att det blev mer klart.

edit: vad gäller BKK/SHK så är min uppfattning att de nuförtiden är exakt likadana.

Det kommer motarder och nakenhojar på sporthojskurserna och det kommer sporthojar på BKK kurserna. Eventuellt att tempot är marginellt högre på SHK.

Bokar du BKK steg 1 så kommer du öva på samma saker som att du bokar SHK steg 1.

Last edited:

Tja Micke, det var jag som pratade lite om det här med dig på skogis... trasig framskärm på CBRen. ;)

Som Peter skrivit så handlar stegen om vad man får lära sig och man börjar med steg 1 och går vidare.
Om du väljer BKK eller SHK kvittar då det numera är i stort sett samma... hörde även om BKKdagar som hade högre tempo än andra SHKdagar.

Jag skulle rekommendera att gå kurs som innehåller de traditionella stegen först, de två "steglösa" dagarna i augusti är oerhört givande men frågan är om de inte är det om man har gått stegen först, som Peter skriver.

Du har ju två dagar nu i April om du kommer loss. (15-16/4) ;)

Och som även Peter skriver, steg 1 och 2 är de som gav mig själv absolut mest, många saker där som blir lite aha och som man använder sig av varje gång man är ute och kör.

Peter1980: jo nu blev det lite klarare. Men jag hittar fortfarande ingen info om vilka steg det är vilja datum.

Carnivore: jo det var de datumen jag siktade på.

Peter1980: jo nu blev det lite klarare. Men jag hittar fortfarande ingen info om vilka steg det är vilja datum.

Du har steg 1-4 båda dagarna... man väljer steg när man bokar och det körs i olika grupper indelat i steg/hastighet.

Alla steg körs alla datum. Man delas in i grupper på plats. Stegval samt hastighet görs vid anmälan. Sedan på plats delas man in i hastighet samt vilket steg man ska köra dvs i alla hastigheter så körs flera grupper som alla kör något av stegen. Klarare? :va

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph