Vem gör fel?

Alltid den som ändrar körriktning.

Körriktning skall alltid ske utan risk för framförvarande eller bakomvarande trafikant.

Helt uppenbart vanen som gör fel. Han bryter flödet på trafiken mest. Samma sak om mc bakom hade tänkt köra om och kört in i sidan på vanen så hade vanen åkt på det med.

Bilen, dess förare borde haft koll på att ett möte fordon var påväg mot honom, sen kan man nog alltid diskutera MC'n hastighet. (och sen måste det ju inte alltid bara finnas en skyldig och en oskyldig, svart/vitt)

Heldragen linje, vanen får säkert inte göra en vänstersväng där i kurvan (såvida inte en heldragen linje betyder annat i staterna...)

Vanen..

Och det ÄR tillåtet att bryta mot enkel-heldraget i USA av den enkla anledningen att sträckat inte finns.. Det är dubbelheldraget som inte är tillåtet att bryta.

Hade det varit Sverige hade van föraren fått för det, alltid personen som gör vänstersväng som får för det.

Men det är svårt att säga vems "fel" det är efter som vi inte vet hur vägen ser ut bakom kamramannen. Kan ju vara att det är typ 50 väg med en hyfsat skymd kurva och MCn kanske gjorde 100.

Det är väl i princip omöjligt att säga vem som gjorde fel rent moraliskt med den infon vi får genom film klippet.

Som MC förare bör man kanske dock se klippet i ett rent utbildning syfte...

Tänk om Vanen mött en fullastad bergbil i stället för en hoj, då hade alla trafikanter varit glada att ha blivit av med en riktig trafikfara.

Vanen..

Och det ÄR tillåtet att bryta mot enkel-heldraget i USA av den enkla anledningen att sträckat inte finns.. Det är dubbelheldraget som inte är tillåtet att bryta.

Häftigt....även idag lärde jag mig nåt nytt :)

Det är uppenbart att hojen kör väldigt fort. Men bilisten borde nog ha varit mer uppmärksam. Om jag hade kört bilen hade jag nog stannat till höger innan jag svänger över. Hade jag kört hojen hade jag antagligen dött.

Alltid den som ändrar körriktning.

Körriktning skall alltid ske utan risk för framförvarande eller bakomvarande trafikant.
Även om jag håller med till viss del så funderar jag ändå på om inte lite väl många av oss mc-åkare vill gömma oss bakom denna regel.

Jag brukar tänka på det om jag kör bil och ska göra en vänstersväng. Jag brukar i god tid signalera och hålla mig till vänster innan kurvan och ha koll bakåt. Men om jag skulle missa en mc som håller alldeles för hög hastighet och smäller in i min sida så åker jag på det, även om jag tycker att i nämnda fall det är mc-föraren som har gjort det största felet då jag i god tid signalerat.

Hade jag däremot inte signalerat i god tid innan, eller som i filmen, fått en mötande hoj skulle jag tycka att felet var mitt ( vanens).

Båda gör fel tycker jag
Vanen borde inte svänga vänster sådär, och mc borde inte köra så fort.

Är det bara jag som yycker att det verkar finnas både tid o utrymme för o hållit sig kvar på vägen för hojen??

Kan ju förstå att han fick panik iof men ändå!!:näsblod

Intressant klipp, men...
...en person med någon form av körkort SKA!! kunna svaret på din fråga :P
Jag misstänker att du inte behövde hjälp med att besvara din frågeställning ;)

Ansvaret för olyckan bär MC-föraren. Han borde ha förutsett att kylskåpsföraren hade telefonen i ena handen och en macka i den andra, svänger med knät....jag menar...(Zlatans röst)....han kan inte ha koll på mötande trafik och gällande trafikregler OCKSÅ!!

Heldragen linje, vanen får säkert inte göra en vänstersväng där i kurvan (såvida inte en heldragen linje betyder annat i staterna...)

Titta en gång till. Den heldragna linjen är slut precis där bilen byter körfält. Faktum är att bilen kör med vänster framhjul på linjen medan höger framhjul hamnar på "rätt" sida heldragna linjen.

Nu är det förmodligen inte direkt avgörande i vållandefrågan utan som någon skrev, det är sällan enbart ena partens fel. I detta fallet är det ju svårt att säga vad bilföraren såg. Låt oss säga att det är skymd sikt 30 bakom fotografen alt. 2km raksträcka, det är en viss skillnad i vad man i dessa båda fall kan begära av bilföraren.

Vad gäller mc-förarens hastighet verkar ju den varit minst sagt "något" över tillåten hastighet varför det i sig anses kunna vara vållande, åt minstånde i Sverige.

Varför avbröt bilföraren sin sväng? För att han/hon såg vad som höll på att hända kanske, vilket i så fall gav mc-föraren den lucka han/hon behövde för att åt minstånde inte krascha in i bilen med bra mycket större risk för att förlora livet!

Finns flera olyckor med dölig utgång som gått till på liknande sätt. Hur gick det till för de 2 stackars grabbar som omkom tidigt i våras utanför Landvetter/Göteborg tex.?

Skulle tro att denna mc-föraren, på filem, hade en sabla tur! Och ev. är upphov till lite eftertanke kanske bland oss som ännu inte varit i samma sits!

Mvh!
// Niklas

Finns redan en tråd om det och vi kom fram till att det var fotografens fel. :gnissla
:D

jag tror mer att de mc förarens fel...han tror att han tävlar på en racing bana och ska ta kurvan som en galning...olyckan skulle antagligen aldrig skett om han hade hållt väghastigheten, för jag har svårt att tro att vägskylten låg på 100 km/ precis innan en korsning

Last edited:
Om man antar att vanen gör fel (misstag kanske vad vet jag, kan säkert hända vem som helst). Mc:n kör medvetet för fort men lämnar varken vanen eller sig själv utrymme att undvika detta misstag. Juridiskt kanske vanens försäkringsbolag får stå för kostnaderna men det är mc förarens familj som nästan fick ringa begravningsbyrån. Statistisk sett var det nog en yngre man som körde MC:n.........

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage