Vem gör fel i denna "nära krasch situation?" RoLLER el. Bilen? *film*

MIn åsikt oxå då

Efter att studerat filmen anser jag faktiskt följande...

Saaben gör inget fel. Körfältsmarkeringen visar tydligt att höger körfält får fortsätta till nästa utfart ur rondellen.

Markeringen visar klart att det krävs filbyte för att ta sig ur rondellen från vänster körfält.


I rondeller utan körfältsanvisningar är detta inte logiskt, och inte tillämpbart.

Det framgår inte huruvida saaben faktiskt svänger vänster eller kör rakt fram i rondellen, men det spelar ingen roll.

Lessen att behöva säga det, men hoj-föraren kör klantigt;)

//Linus
 
Går det kanske att göra en poll i den här tråden, så får vi väl se vad vi alla anser...
 
Med det sätt man fick lära sig att köra i rondell 1985 så gör saaben fel - Beror lite på vilka skyltar som finns innan rondellen (finns skyltar som talar om hur man ska köra i rondellen, på vissa ställen) kortsagt: man såg rondellen som en slags korsning.

Med de "nya" reglerna så är det du som gör fel (tycker de "nya" reglerna suger eftersom det bara några få, oftast idioter, som kör på samma sätt som saaben)

Det är egentligen inte nya regler utan mer en "ny" praxis som står beskriven på vägverkets hemsida. när jag gick i körskola 1998 så lärde de inte heller då ut den "nya" stilen.

Kort sagt - du ska betrakta det som ett filbyte du gör och därför lämna företräde.
 
RoLLER skrev:
Trafikpolisen säger såhär:

"Lite svårt att säga vem som gör fel med ledning av filmen. Hur såg det ut i det körfält där Saaben körde in i rondellen? Fanns det någon körfältsmarkering i Saabens körfält där den körde in i rondellen som visar åt villket håll den är tvungen att köra? Inte ovanligt med målade pilar i gatan före rondeller. Dessa är tvingande om de finns.

Om det inte finns några pilar så för man faktiskt köra hur många varv som helst i en rondell i villket körfält man vill. Allt enligt VV sedan Trafikförordningen trädde i kraft 1999.

Ditt körfältsbyte "får endast ske om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter." Se Trafikförordning (1998:1276) 1 kap, 43§"


Då var det klart då! Är du nöjd med svaret RoLLer? Om "pilarna" fanns var det Saabens fel om inte det fanns pilar - Ditt fel.

Personligen så tycker jag dom nya rondellreglerna bara skapar ännu mer oreda än vad dom tidigare gjorde där det är som du kör, högerfil var bara första avfarten eller rakt igenom rondellen och vänsterfil var rakt igenom eller fortsatt runt. Men dom måste ju göra något på VV, varför inte byta rondell regler, skapar ju arbeten i Sverige inom plåt och sånt.... :rolleyes:
 
R1 Uffe skrev:
Om detta skulle gå till försäkringsbolaget så skulle nog Roller för typ 65% fel och SAABén 35%, pga tror jag att Roller "byter" körfält

Hm...SAABén gör inga som helst fel. Han ligger ju kvar i sitt körfällt under hela filmsekvensen! Det är Roller som byter fil, och därför har ansvaret att kolla så att det är fritt och lämpligt att byta fil.
Vi pratar ju om en cirkulationsplats med två filer hela vägen. Hade däremot de två filerna övergått till en fil när Roller svängde av...så skulle SAABén gjort fel.

Enkelt och glasklart!

Gör om gör rätt som någon sa...

:)
 
Matin skrev:
Hm...SAABén gör inga som helst fel. Han ligger ju kvar i sitt körfällt under hela filmsekvensen! Det är Roller som byter fil, och därför har ansvaret att kolla så att det är fritt och lämpligt att byta fil.
Vi pratar ju om en cirkulationsplats med två filer hela vägen. Hade däremot de två filerna övergått till en fil när Roller svängde av...så skulle SAABén gjort fel.

Enkelt och glasklart!

Gör om gör rätt som någon sa...

:)


Om saaben gör fel eller inte beror på vad det står för skylltar innan rondellen.
Normalfallet vid alla korsningar (Rondeller är korsningar men en stor refug i mitten) så får man inte svänga vänster när man ligger i högerfil. (Dvs Saaben ligger i högerfil när han kör in i rondellen). I vissa rondeller och korsningar kan det finns skyltar som visar att höger fil har påbjuden högersväng och vänster fil får köra höger, vänster och raktfram. Men vad jag vet så visar skylten in mot uppsala att höger körfält får köra rakt fram eller höger. Och vänstar körfällt får köra rakt fram eller vänster. Därför gör Saaben fel. Dock skall man lämna företräde till fordon inne i rondellen, oavsett hur fel dom kör. Liksom att man skall lämna företräde till gående som går över eller på gatan. Dom får man heller inte köra på. :tungan
Nästa regel som går ovanpå typ alla andra regler, säger att "Den som skall göra en vänstersväng skall göra klart att detta kan ske utan fara för andra trafikanter. Annars skall en en högersväng utföras, för att sedan utan fara vända fordonet och köra mot den avsedda riktningen.
 
Nu har jag inte läst alla inlägg. Men fallet hade varit solklart om en olycka hade varit framme. Vid olycka hade det utom allt tvivel varit SAAB:ens fel. Det hade varit mycket intressant och se hur filvisarna visade innan rondellen.
Utan att ha sett filvalsvisarna, kan jag nästan garantera att V fil = rakt fram & Vänster, H-fil = Rakt fram & Höger. Sen att man ibland stöter på bilister som inte vet var dom skall har inte riktigt att göra med Fel eller Rätt.

Edit: Såg Eskilsson´s inlägg :tummenupp
 
Skrämmande att se hur många som uttalar sig som självutnämnda experter utan att ha en susning om vilka regler som egentligen gäller.
Kanske beror på att ni inte läst hela tråden :va

Det har länkats till VVs info flera gånger och där framgår klart och tydligt att man visst får fortsätta runt i rondellen så länge man önskar i högerfilen och att det är den som byter/korsar, dvs går från tex vänsterfilen till högerfilen, som har väjningsplikt.

Till saken hör att ingen verkar veta vilka skyltar som satt före rondellen och då faller hela diskussionen.
 
sandstream skrev:
Skrämmande att se hur många som uttalar sig som självutnämnda experter utan att ha en susning om vilka regler som egentligen gäller.
Kanske beror på att ni inte läst hela tråden :va

Det har länkats till VVs info flera gånger och där framgår klart och tydligt att man visst får fortsätta runt i rondellen så länge man önskar i högerfilen och att det är den som byter/korsar, dvs går från tex vänsterfilen till högerfilen, som har väjningsplikt.

Till saken hör att ingen verkar veta vilka skyltar som satt före rondellen och då faller hela diskussionen.

Inte självutnämnd! Men jag kör ca 5000 mil i Sverige per år, och har aldrig sett en rondell där skyltning påvisar att höger fil får du köra höger, vänster och raktfram. Om du finner en sådan skylt, ska jag bjuda dig på en härlig middag på någon tävling under 2005 :)
'
För att vi ska få slut på denna tråd: http://www.vv.se/filer/2521/svensk.html
 
Last edited:
Eskilsson skrev:
Om saaben gör fel eller inte beror på vad det står för skylltar innan rondellen.

Prexist, du har koll! :tummenupp

Det går inte att avgöra vem som gör fel i den här filmsekvensen.

Edit: Eftersom det inte framgår i filmen hur det är skyltat innan rondellen.
 
Zilversurfer skrev:
Inte självutnämnd! Men jag kör ca 5000 mil i Sverige per år, och har aldrig sett en rondell där skyltning påvisar att höger fil får du köra höger, vänster och raktfram. Om du finner en sådan skylt, ska jag bjuda dig på en härlig middag på någon tävling under 2005 :)
'
För att vi ska få slut på denna tråd: http://www.vv.se/filer/2521/svensk.html
Vet inte exakt hur du menar att skylten skall se ut men om du kör söderut på inre ringvägen i Malmö och tar av vid Djursjukhuset då kommer du till en tvåfilig cirkulationsplats där du enligt skyltningen får köra vänster ut mot E65:an och Sturup i högerfilen. Du får även svänga höger in på Ystadvägen och köra rakt igenom den ner på inre ringvägen (iofs korkat men lagligt). Så rent tekniskt finns skylten även om den inte har tre pilar för högerfilen.

Just my 50c
 
Maverick_ou812 skrev:
Vet inte exakt hur du menar att skylten skall se ut

Det står tydlit beskrivet i Trafikförordning (1998:1276).

Läs kap. 1 § tredje stycket, 2 kap. 2, 9 och 10 §§, 3 kap. 2-4, 11, 13 och 14 §§, 3 kap. 15 § första stycket 1-8 och 15, 3 kap. 16, 18, 30, 31, 33 och 35 §§, 3 kap. 47 § första stycket 1, 3 kap. 49-52 §§, 3 kap. 55 § första stycket 2 och 4, 3 kap. 57, 58 och 64-83 §§, 4 kap. 2-7, 9, 19 och 21 §§, 6 kap. 1-4 och 5 §§, samt 7 kap. 1 och 5 §§.

/ vRoLLER
 
RoLLER skrev:
Det står tydlit beskrivet i Trafikförordning (1998:1276).

Läs kap. 1 § tredje stycket, 2 kap. 2, 9 och 10 §§, 3 kap. 2-4, 11, 13 och 14 §§, 3 kap. 15 § första stycket 1-8 och 15, 3 kap. 16, 18, 30, 31, 33 och 35 §§, 3 kap. 47 § första stycket 1, 3 kap. 49-52 §§, 3 kap. 55 § första stycket 2 och 4, 3 kap. 57, 58 och 64-83 §§, 4 kap. 2-7, 9, 19 och 21 §§, 6 kap. 1-4 och 5 §§, samt 7 kap. 1 och 5 §§.

/ vRoLLER
Ap ap ap... på kornblå bakgrund.. inget annat! Första stycket är fel.

Edit: Har kollat upp det nu - NCS B 5010 R är rätt färgkod. Glöm kornblå.
 
Last edited:
Clifton skrev:
Finns juh 2 filer ur rondellen med så du får juh köra rakt fram både i vänster o högre väl.
Så jag tycker det ser ut som saaben gör fel. Han ska juh ligga i filen som roller ligger i för att svänga vänster sen ska han juh byta till höger strax innan avfarten han ska åka av till

Det beror väl också på hur skyltningen inför rondellen ser ut, dvs om man får ligga i höger filen trots att man ska till "vänster".

Däremot är det egentligen oväsentligt, det viktigaste när man kör hoj är tyvärr att hålla koll på bilisterna, mer irrelevanta fordonsframförare finns det ju inte, Skönt att det inte blev ytterligare en krock/skada etc i statistiken
 
Eskilsson skrev:
Normalfallet vid alla korsningar (Rondeller är korsningar men en stor refug i mitten) så får man inte svänga vänster när man ligger i högerfil. (Dvs Saaben ligger i högerfil när han kör in i rondellen).

Himla dumt att det finns två filer varvet runt...när man inte får köra vidare i den...klart man får köra vidare. I de fall man inte får det, så borde det finnas heldragna linjer för den fil som inte får köra vidare.

Som jag ser det, rör det sig om enkel filkörning. Finns inga styrande hellinjer som begränsar körningen, utan bara vanliga korta fil-linjer.

Rent generellt så suger hela grejen med cirkulationsplatser nu....förr fanns det klara regler...nu verkar allt vara okej...inte ens polisen har koll på hur man får köra osv...
 
har inte läst alla inlägg !

fanns det ingen skylt innan rondellen?

alternativt markering i gatan!

vad jag har för mig så i en tvåfilig rondell så är vänster körfält för de som ska svänga vänster eller köra rakt fram
och höger fält för de som ska svänga höger eller köra rakt fram!

Med andra ord saaben som kör i höger fil får inte svänga vänster dvs hans fel!

Men var är skylltarna/markeringen????????

Mv. Oskar
 
Citat:
Inskickat av Maverick_ou812
Vet inte exakt hur du menar att skylten skall se ut

RoLLER skrev:
Det står tydlit beskrivet i Trafikförordning (1998:1276).

Läs kap. 1 § tredje stycket, 2 kap. 2, 9 och 10 §§, 3 kap. 2-4, 11, 13 och 14 §§, 3 kap. 15 § första stycket 1-8 och 15, 3 kap. 16, 18, 30, 31, 33 och 35 §§, 3 kap. 47 § första stycket 1, 3 kap. 49-52 §§, 3 kap. 55 § första stycket 2 och 4, 3 kap. 57, 58 och 64-83 §§, 4 kap. 2-7, 9, 19 och 21 §§, 6 kap. 1-4 och 5 §§, samt 7 kap. 1 och 5 §§.

/ RoLLER

Trafikförordningen och dess skyltar verkar ju helt sjukt, man förstår ju inget... :fatta!

/B
 

Bifogat

  • RollersRondellSkylt.jpg
    RollersRondellSkylt.jpg
    90.4 KB · Visningar: 73
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top