Vem gör fel i denna "nära krasch situation?" RoLLER el. Bilen? *film*

Roller gör fel.. Han får inte svänga vänster sådär.

Saaben får däremot åka vidare till nästa utfart.. (Nu vet jag inte hur länge han legat i ytterspår, dock. Ska han åka runt runt måste han ligga i innerspår)
 
Zoidberg skrev:
Va !!
Isåfall gör jag och dom flesta andra i trafiken fel
Ja, det stämmer. Som sagt, reglerna ändrades för några år sedan. När jag tog bilkort 1995 så fick jag lära mig att blinka vänster in i cirkulationsplatsen, när jag tog hojkort 1992 hade regeln precis ändrats.

, ...verkar synnerligen osympatiskt mot medtrafikanterna att inte indikera (blinka) att man ska till vänster när man går in i en rondell.
Det är inte osympatiskt. Se cirkulationsplatsen helt enkelt som en en- eller tvåfilig väg med utfarter åt höger.

Finns det skriftligt belägg för det där vill jag gärna se det...
Självklart finns det skriftligt belägg, det kallas lagar och är det som reglerar t.ex trafiken. Trodde du att trafikregler var något som endast existerade i muntliga historier som passades vidare mellan trafik-shamaner i lägereldens sken? Läs på Vägverket, det är en häftig svensk myndighet som ansvarar för - hey - VÄGAR. Där har dom lagar och annat mumsfillibubba!
 
RoLLER skrev:

men jag säger ju att rondeller är djävulstyg,
tänk på hur flickorna är när dom kommer därifrån

If you looking in a dumpster, the only thing you will find is trash
 
Hur kör man i cirkulationsplatser?
Den som ska köra in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot fordon som befinner sig i cirkulationen. Väjningsplikten anges alltid med vägmärken.
Man kör motsols i cirkulationen. Körfälten i tillfarterna och cirkulationen är vanligen ganska breda så att också stora fordonskombinationer ska få plats. Ibland har cirkulationen och tillfarterna två eller flera körfält uppdelade med vägmarkeringar. I vissa fall kan det också finnas körfältsvägvisare i tillfarterna.
I cirkulationsplatser med endast ett körfält är det lämpligast att man i tillfarterna kör in i cirkulationen en och en efter varandra och inte jämsides med andra fordon, även om det kan finnas plats för två mindre bilar i bredd. Man behöver inte använda körriktningsvisare då man kör in i cirkulationsplatsen, eftersom endast en körriktning är tillåten. Finns det fler än ett körfält i en tillfart väljer man det lämpligaste med hänsyn till sitt färdmål och de anvisningar som finns.
Behöver man byta körfält i cirkulationen gäller vanliga körfältsbytesregler, d.v.s. man får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Man ska ge tecken när man byter körfält. Det ska man göra även när man har för avsikt att lämna cirkulationsplatsen. Även i vissa andra fall när man ändrar fordonets placering i sidled kan det vara lämpligt att använda körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. När man använder körriktningsvisaren är det viktigt att tänka på att ge tecken i god tid men också på var man börjar ge tecken för att inte andra ska missledas.
Om man lämnar cirkulationen från vänster körfält, måste man vara mycket uppmärksam på bilar till höger, som tänker fortsätta att köra i cirkulationen!
:rolleyes:
 
Trafikpolisen har sagt sitt om RoLLER's MC-körning.

Trafikpolisen säger såhär:

"Lite svårt att säga vem som gör fel med ledning av filmen. Hur såg det ut i det körfält där Saaben körde in i rondellen? Fanns det någon körfältsmarkering i Saabens körfält där den körde in i rondellen som visar åt villket håll den är tvungen att köra? Inte ovanligt med målade pilar i gatan före rondeller. Dessa är tvingande om de finns.

Om det inte finns några pilar så för man faktiskt köra hur många varv som helst i en rondell i villket körfält man vill. Allt enligt VV sedan Trafikförordningen trädde i kraft 1999.

Ditt körfältsbyte "får endast ske om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter." Se Trafikförordning (1998:1276) 1 kap, 43§"
 
Last edited:
RoLLER skrev:
Om det inte finns några pilar så för man faktiskt köra hur många varv som helst i en rondell i villket körfält man vill.
cooool. Då ska jag köra 10 varv i sicksack mellan filerna till våren och öva på knäskrap.
 
yonsson skrev:
cooool. Då ska jag köra 10 varv i sicksack mellan filerna till våren och öva på knäskrap.

Sick-Sack e nog inte ok.

körfältsbyte får endast ske om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter." Se Trafikförordning (1998:1276) 1 kap, 43§

Men prova vettja! Du kan ju inte få mer än ett NEJ.
 
Saaben snurrar,han ser ut å ångra sig.Man ska köra som du gjorde,ligga i den filen för att sen gå ut.För att ta nästa som Saaben gjorde ska han ligga i samma fil som din på filmen sen gå ut efter avfarten.
 
sgtpepper skrev:
Det är inte osympatiskt. Se cirkulationsplatsen helt enkelt som en en- eller tvåfilig väg med utfarter åt höger.
..enligt länk från Simz är det "inget krav" alltså inte heller fel att blinka vänster i rondell om man ska dit, ...så jag tänker banne mig fortsätta göra det och hoppas att andra gör det också för jag tycker det är trevligt att veta vart dom är på väg ! ...hade inte SAAB:en gjort det hade Roller kanske smällt ju !
(...vad hjälper det mig när folk ibland hinner göra ett högerblink när dom ska ut hur rondellen, finns ju j-vvligt små sånna nuförtiden).
 
Fanns det märket eller?
 

Bifogat

  • roller1.gif
    roller1.gif
    2.7 KB · Visningar: 283
Tänk att en fråga kan engagera så mycket.

Och hela frågeställningen är ju löst. Ture Mjuk bröt inte mot några regler och Roller råkade inte illa ut i det att han släppte fram den som hade företräde.

Så vad snackar vi om?
 
Först in väljer spår. Är det inte så? :va
 
Last edited:
Så där har jag också gjort, fast med firmabilen! Jag kom som RoLLER och skulle rakt fram och gubben till höger om mig skulle visst fortsätta till vänster... Det bar sig ju inte bättre än att vi krockade förstås! :(
 
RoLLER skrev:
Ok ok.... = Bonussänkning för båda då.

Är det inte på trafikförsäkringen man har bonus? Vagnskadeförsäkringen är inte bonusgrundande har jag för mig. Kan ha fel dock. :confused:

//daniel
 
Fan, jag får rysningar när jag tittar på filen...snyggt räddat :tummenupp :Bugar MEN jag tror dessvärre att han är i sin fulla rätt att fortsätta genom i rondellen medan du som korsar hans körfält borde lagt dig i högerfilen från början. Ser inget i vägmarkeringarna som tyder på motsatsen. Surt men så är det nog...
 
Nu har jag inte läst igenom alla svar men........

i en cirkulationsplats finns det knappt nå regler, det som finns är...

du ska blinka "in" och blinka "ut".
Du får ligga i vilket körfält som helst. Men du BÖR ligga i vänster körfält ifall du ska svänga vänster.

Om detta skulle gå till försäkringsbolaget så skulle nog Roller för typ 65% fel och SAABén 35%, pga tror jag att Roller "byter" körfält
 
Nu orkar jag inte läsa hela denna jävla anabola tråden som kutar iväg till 6 sidor på ett dygn.

Men jag skulle vilja säga att båda gör fel
Bilen ligger fel. han passerar 2(?) utfarter i högerfil. 1 ok, men inte 2.
Roller. KÖR FÖR FORT!!!! du låg bakom bilen i ingången och sen kommer du nästan upp jämsides. PÅ insidan...

Bara min tanke, men som sagt jag kan ha fel. Det har hänt förr....
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top