Vem gör fel i denna "nära krasch situation?" RoLLER el. Bilen? *film*

Egentligen så är det här en mindre skandal. Ingen är faktiskt tvärsäker på vad som gäller.

En trafikregel borde vara solklar!

Vissa hävdar att jag har fel, andra hävdar SABB'en och några båda 2?

Det e ett klart tecken på att det är väldigt luddiga rondellregler.

Jag PM'ar Polisen Chrolo och frågar. Han om någon borde kunna det här på sina 5 fingrar.

Det jag kan utläsa av situationen så gör Roller fel.
Med tanke på att du ligger lite efter bilen så har han företräde och han signalerar hela tiden om vart han ska.
Men lagen är inte lika för alla..........tyvärr

#Olsson# skrev:
Som Sandstorm är inne på...
Passa dig Olhsonn, snart börjar jag kalla dig för Stig H eller nåt annat kränkande :D

[OFF TOPIC]
Dottern kom hem och var ledsen för att några grabbar i 3:an kallat henne Sandstorm.
Hon berättade det för sin fader som i sin tur berättade det för sin fröken och vips så fick pojkarna med sig en lapp hem till sina päron.
Förklarde för henne att pojkarna i den ålder retas när de tycker att man är snygg :D
[/OFF TOPIC]

RoLLER skrev:
Jag PM'ar Polisen Chrolo och frågar. Han om någon borde kunna det här på sina 5 fingrar.
Tror inte han heller kan ge ett bergsäkert svar eftersom de kan sitta filindelningsskyltar före rondellen.
Men låt oss få ta del av hans svar! :tummenupp

sandstream skrev:
Snygg efterhandsfabrikation :)

Du skrev:

Rakt fram i en rondell innebär att man lämnar rondellen.
I en tvåfilig rondell får man också köra rakt fram från vänster fil, inte enbart svänga vänster som du skrev.

Tillhör du dem som fick körkort i början av 1900-talet? ;)

Tor du tolka mig fel. Med rakt fram menar jag fortsätta i rondellen. Kan förstå att olika folk tolkar det anorlunda. För mig är rakt fram köra runt i rondellen. Medans svänga betyder åka ut ur rondellen.

Rättning.

Höger fält: Fortsätta i rondellen eller köra ur den.
Vänster fält: Fortsätta i rondellen.

Så kör jag. Så innan jag ska ut ur rondellen (om jag ligger i vänster fil) kollar trafiken bakom och planerar fart därefter. Blinkar och byter fil. Fortsätter blinka till höger för att visa alla andra trafikanter att jag tänker lämna rondellen.

Även så blinkar jag innan jag kör in i rondellen för att underlätta för dem längre fram och bakom mig. Tog inte körkort tidigt 90tal. snarare sent 1999 exakt.

Jag sattsar tyvär (?) mina ören på att Roller har gjort fel. När man byter fil ska man ju iakta aktsamhet och lämna företräde åt fordon i andra filen. Du borde även varit uppmärksam på att han blinkade.

En jurist på Saabens sida skulle antagligen påvisa att du var glad på gasen och inte tog hänsyn. :va :pannkyss

Jag höll på att köra över en liten sketen lada med en skåpbil en gång... jag var på väg in i en rondell och ladan syntes inte bakom vänster "fönsterstolpe" i bilen :gnissla :hihi Tur att bromsen funkade (hamnade iof en pepsiflaska under bromsen och gasen senare under den turen :rolleyes: )

Hm...kneppig situation...

Som någon sa...så borde logiskt sätt saaben ligga i vänster fil å du i höger....å jag håller nog med...men inte alltid att jag håller vid det själv...I rondellen i karlskoga...som förövrigt är sveriges största(tror jag) är dubbelfilig...där funkar det som du sa roller att ligga i samma fil...köra rätt ut från innerfil...

dock skulle jag aldrig göra det om någon bil kommer snabbare bakom mig i ytterfilen eller om jag har någon bil snett framför mig...En viss skillnad när det är bilar som väntar framför för att få köra in i rondellen...då du blinkar ut så hoppas man ju att dom respekterar väjningsplikten...

Så vem som gjorde fel...hm...tyvärr skulle nog du åka på det här...

Men visst skulle gubben få sin blinkpinne avsliten!!!!!!

hulkenstrong skrev:
Tor du tolka mig fel. Med rakt fram menar jag fortsätta i rondellen.

Vad menar du då med att köra vänster? Parkera i mitten är inte tillåtet :va :tungan :fyllisar

hulkenstrong skrev:
Rättning.
Höger fält: Fortsätta i rondellen eller köra ur den.
Vänster fält: Fortsätta i rondellen.
Jaha, det är du som brukar snurra runt i rondellerna tills polisen kommer? :pannkyss :D

vågen skrev:
Vad menar du då med att köra vänster? Parkera i mitten är inte tillåtet :va :tungan :fyllisar

:hihi

Får hänvisa till min rättning. Men det går parkera i rondellen har jag sett...stog en lastbil i en här i staden så det så :banana

Last edited:
sandstream skrev:
Passa dig Olhsonn, snart börjar jag kalla dig för Stig H eller nåt annat kränkande :D

Det går finfint det. :tummenupp

Sandstorm är bra. Alla vet vem man menar och att det fläktar om inläggen liksom. Men man kan inte anklagas för påhopp. Föresten "Sandstorm" är ett ledigt nick. Om man skulle ta och...:hihi

Hur som helst så är jag glad att SAAB'en var så pass observant och såg att jag håll på att köra in i sidan på han/henne att personen driftar ut till höger vilket räddar mig.

Tack för det.

Inväntar med spänning Polisens utlåtande.

båda får köra vänster och båda får köra ditt du körde Roller men du skulle gått in tidigare i högerfillen eller kört ett xtra varv för att vara på säkra sidan,lätaste hade ju varit att kört in i högerfillen innan rondellen :tungan

benkar skrev:
Rondeller med 2 filer är livsfarliga/suger... :gnissla

/B

Kollade på bilden där nu Benkar och det var ju faktiskt ganska klart och lätt att förstå.

Det som förvirrade mig i Uppsalarondellen var att det var mittlinjer målade som påvisade en högersväng...., eller ett filbyte om man så vill :confused:

Asså tänk såhär: Om SAABen var 3-4 meter bakom med ytterligare bilar bakom honom (SAABen) och du skulle kört höger och sen kört ut ur rondellen. Menar du då verkligen att SAABen ska ge dig företräde och stanna mitt i rondellen för att du skall ut ur rondellen från innersta körfältet?
Jag tycker det är solklart fel av RoLLER och enbart fel av RoLLER.

Paroxyst skrev:
Asså tänk såhär: Om SAABen var 3-4 meter bakom med ytterligare bilar bakom honom (SAABen) och du skulle kört höger och sen kört ut ur rondellen. Menar du då verkligen att SAABen ska ge dig företräde och stanna mitt i rondellen för att du skall ut ur rondellen från innersta körfältet?
Nej.

Paroxyst skrev:
Jag tycker det är solklart fel av RoLLER och enbart fel av RoLLER.
Ok.

Jag måste nog tycka att Roller gör fel, tyvärr...
Han kör ganska mycket fortare än Saaben, och Saaben blinkar ju vänster genom hela rondellen. Om bilen blinkat höger så vore det solkart bilens fel.

Bilen kör om i rondellen, aja baja. Under förutsättning att Mc´n gjorde högertecken så bär bilen hela skulden.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka