Vem gör fel i denna "nära krasch situation?" RoLLER el. Bilen? *film*

sandstream skrev:
......Däremot tycker jag personligen att det är saaben som gör fel eftersom normala människor som ska till vänster i rondell lägger sig i vänster filen.

Det e ju så det "känns" att man ska köra. Men jag vet varken upp eller ner längre.

RoLLER skrev:
Den här har jag lagt upp en ggn tidigare för 2 år sen (utan ljud iofs), men det har tillkommit massor med nya medlemmar sen dess. Och jag vet fortfarande inte

Jag blir inte klok på det hela. Vem gör eg. fel?

Jag tar lixom för givet att SAAB'en ska köra till höger eftersom
han ligger i ytterfilen i rondellen.

Rondeller med 2 filer är livsfarliga/suger... :gnissla

På en del ställen finns skyltar innan rondellen som visar hur man ska köra i varje fil i rondellen, men rent generellt, kring rondeller med två filer, så kan man köra i ytterfilen varv efter varv... är upp till den i innerspåret att hålla koll på ytterfilen, (men den i ytterfilen ska kunna anpassa sig och släppa ut bil/hoj från innerfil som vill "ut") se bild från VV, tagen från VVs PDF-instruktion kring rondeller: http://www.vv.se/filer/publikationer/Cirkulationsplats.pdf

Ska man rakt fram är det bäst/säkrast hålla sig i högerfilen :7peta

/B

Bifogat

• cirkulation.jpg
    cirkulation.jpg
    84.8 KB · Visningar: 426
Det blev precis så där då jag klotade sönder min thunderace FAAAN vilken flashback man fick av att se filmen. Den gången åkte bilen på ALLT jag fick rätt då man ej får köra annat än rakt genom rondellen om man ligger i högerfil. :tummenupp

OBS: Alla rondeller är olika så därför krävs det att vi ser tavlorna i ingången av rondellen för att veta vems fel det är på filmen

Jag skulle säga båda. Har för mig att i lagen om rondellkörning så står det att man ska hålla till höger om man ska rakt fram eller till höger. Samt att man ska hålla till vänster om man ska svänga vänster.

//Abbe

RoLLER skrev:
Den här har jag lagt upp en ggn tidigare för 2 år sen (utan ljud iofs), men det har tillkommit massor med nya medlemmar sen dess. Och jag vet fortfarande inte

Jag blir inte klok på det hela. Vem gör eg. fel?

Jag tar lixom för givet att SAAB'en ska köra till höger eftersom
han ligger i ytterfilen i rondellen.

En vanlig dödlig hade smällt DIREKCT, men JAG!
Jag är van att reda upp de mest håriga situationer. Även denna.

Jobbigt nära en krasch, fick lite puls.

Bisous!

Alicia skrev:
Men från vilket håll kom han ifrån?

Samma som jag har jag för mig. Det spelar mindre roll eftersom vi var inne i rondellen samtidigt.

Alicia skrev:
Just vägmarkeringarna känns inte som att det är förbjudet att korsa så kanske bara en direktion om hur man borde köra genom rondellen

Just, och hur är direktionen? Den är åt 2 håll. Han följer en men korsar en. Det är det jag tycker är förvirrande?

2 filiga rondeller är knepiga. :huvet

jag tycker det är roller som gör felet, han borde ha legat i höger filen om han skulle till höger.., men samtidigt gör saaben fel tycker jag, knepig fråga

Abbe skrev:
Jag skulle säga båda.

Båda kan väl inte ha fel vid en kollision om det skulle blivit en försäkringssak av det hela? Jag försöker inte vara spydig alltså, jag vet inte svaret själv :confused:

Rent naturligt så ser det ut som saabens fel, sen vad som äär lagligt rätt vet jag inte, Och skicklig, :rolleyes: ser mest ut som du hade tur...

RoLLER skrev:
Båda kan väl inte ha fel vid en kollision om det skulle blivit en försäkringssak av det hela? Jag försöker inte vara spydig alltså, jag vet inte svaret själv :confused:

Förskingringsbolagen har förkärlek att utdöma "delat vållande", så får alla inblandade betala självrisk på sin Vagnskadeförsäkring... :gnissla

Men rent "generellt" så är det i sådana här fall så att "den som byter fil" är den som torskar, se mitt tidigare inlägg om hur VV vill att man ska köra i rondeller.

/B

Last edited:
RoLLER skrev:
Samma som jag har jag för mig. Det spelar mindre roll eftersom vi var inne i rondellen samtidigt.

Just, och hur är direktionen? Den är åt 2 håll. Han följer en men korsar en. Det är det jag tycker är förvirrande?

2 filiga rondeller är knepiga. :huvet

Det optimala hade ju varit att du låg i höger fil och han i vänster så hade de förmodligen inte blivit något problem

Men det känns som både gjorde fel, frågan är vem som skulle åka på det?
Det är ju ändå du som byter körfält

RoLLER skrev:
Båda kan väl inte ha fel vid en kollision om det skulle blivit en försäkringssak av det hela?
Jo faktiskt. De händer att de dömmer en "vållandegrad" så att den ena anses vara exempelvis 30% vållande och den andra 70%, men det är nog inte så vanligt.

jag har fått lärt mig när jag började köra bil att man ska följa den fil man ligger i, som man får inte korsa 2 filer när man kör igenom en rondell, men jag tycker att roller skulle ha legat i höger filen dära bakom saaben, eftersom han skulle till höger, plus hade du legat där så hade du kanske fått lite högre utgångs hastighet

Alicia skrev:
Det är ju ändå du som byter körfält

Njae.... Titta på vägmarkeringarna.

Problematiken ligger i att jag håller mitt körfält medans han byter. Samtidigt som han håller sitt körfält och jag byter.

Knepigt som sagt var.

benkar skrev:
Förskingringsbolagen har förkärlek att utdöma "delat vållande", så får alla inblandade betala självrisk på sin Vagnskadeförsäkring... :gnissla

/B

Ok ok.... = Bonussänkning för båda då.

RoLLER skrev:
Prexist! Han/hon korsar dessutom markeringar (samt följer andra). :confused:

Men som sagt. På det sättet vägmarkeringarna är målade förvirrar mig verkligen.

Som Sandstorm är inne på, en rondell är en väg med en eller flera körfällt. När man byter fält får man man inte tränga undan andra i andra fält brevid sig.(finns ett annat uttryck hos vv för samma sak) Rondellen gör bara att det svänger lite. Och kurvor gör ingen skillnad. I princip kan man köra 100 varv i ytterfilen och formellt aldrig göra ett fel. Men i Uppsala är det lite speciellt (var eftersom de nu ändrat linjerna) Det är svårt att hävda, att saben bytte körfält utan att ta hänsyn till trafik som befinner sig i det nya fältet. Jag tycker skuldfrågan(vid crash) ligger 70% på VV(felmålade linjer) och 30% dig. Dig, eftersom det är ingen tvekan om att du byter körfält.

0.002 peso

RoLLER skrev:
Ok ok.... = Bonussänkning för båda då.

Typ, och ingen ersättning alls om man som jag kör halvförsäkrat.... :(

Hålla yttervarv i en 2-filig rondell om man ska rakt fram, är vad som gäller. Bor i närheten av en av Tokholms vidrigaste rondeller, Bolidenplan (strax väster om Gullmarsplan) En uppsjö av på/av-farter, en del med 2 filer, andra med 1 fil. Glad över att det är lungt där numera, efter att Södra länken öppnat :)

/B

Nu måste jag skriva av mig lite.... Asså..., rent instinktivt när jag kör i en rondell känner jag såhär:

Ligger jag i högerfilen "måste" jag svänga höger ur rondellen vid nästa tillfälle (oavsett om den är enkel eller dubbelfilig). Ligger jag i vänsterfilen i en dubbelfilig rondell dock tar jag för givet (tog för givet) att bilen till höger om mig svänger ur rondellen och så kan även jag göra eftersom den är dubbelfilig och markeringarna visar så. Dom visar ju i det här fallet även att det e ok att fortsätta vänster i rondellen. Dom visar alltså 2 saker.

Det e lixom det jag kör efter och så känns det i ryggmärgen på mig. Hoppas att det känns så på alla andra oxå, men tydligen inte :(

hulkenstrong skrev:
Alltså i höger fält får du köra ut ur rondellen ELLER forsätta rakt fram. Läste du inte din egen text?
Snygg efterhandsfabrikation :)

Du skrev:
hulkenstrong skrev:
Höger fält i rondell. Du får köra till höger och rakt fram.
Vänster fält i rondell. Du får endast köra vänster.
Rakt fram i en rondell innebär att man lämnar rondellen.
I en tvåfilig rondell får man också köra rakt fram från vänster fil, inte enbart svänga vänster som du skrev.

Tillhör du dem som fick körkort i början av 1900-talet? ;)

sandstream skrev:
Snygg efterhandsfabrikation :)

Du skrev:

Rakt fram i en rondell innebär att man lämnar rondellen.
I en tvåfilig rondell får man också köra rakt fram från vänster fil, inte enbart svänga vänster som du skrev.

Tillhör du dem som fick körkort i början av 1900-talet? ;)

Ligger man i inner/vänster -fil får man som du säger, köra rakt fram, men man ska lämna företräde till dom i ytterfilen, reglerna ändrades för 2 år sedan.

/B -tog KK på 80-talet... :rolleyes:

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...