Vem fan orkar bry sig längre

Hans "Hoffa" Ericson var en riktig fackpamp.

Hans Ericson hamnade i rejält blåsväder då han nyåret 1975-76 semestrade på Kanarieöarna, trots att LO:s styrelse hade uppmanat till bojkott av det Francostyrda Spanien. Ericson bodde dessutom på Rocas Rojas, en anläggning ägd av Svenska Arbetsgivareföreningen, och kvällspressen publicerade mycket uppmärksammade bilder på honom där han satt solbränd i underkläder med tobak och flaskor framför sig på bordet.

När Ericson konfronterades med uppgifterna hävdade han att han rest till Kanarieöarna för att i hemlighet förhandla med spanska fackföreningsmän, men att han inte kunde avslöja vilka eftersom dessa då riskerade att straffas av Francoregimen, som förbjudit fackföreningar. LO dementerade dock Ericsons uppgifter.[2] Skandalen förvärrades när det visade sig att resan, i varje fall till en början, betalts av charterbolaget Scanair som av förståeliga skäl var beroende av goda relationer med Transport.[2]

Hans Ericson uteslöts ur LO:s styrelse, officiellt på grund av att han deltagit i för få möten. Ericsons kommentar var "Skitsnack. Naturligtvis var det Spanien".[2] En intern utredning inom Transport fastslog att Ericson inte gjort något fel i samband med resan till Kanarieöarna, men tre ombudsmän ställde sig kritiska. Ericson ställde då förbundskongressen inför ett ultimatum: att välja mellan honom och ombudsmännen. Hans Ericson gick segrande ur striden och mindre än en månad senare miste ombudsmännen sina jobb.[2]

Fler kontroverser omgav Ericson. Ett tvivelaktigt lån till en lägenhet på Östermalm blev en belastning, liksom utmanande representationsnotor[3] och ett stort 50-årskalas för 200 inbjudna i Spegelsalen på Grand Hotel i Stockholm på medlemmarnas bekostnad.[4]
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hans_Ericson

3447786819.jpg

Aldrig hört talas om gubben men där har vi verkligen ordet pamp personifierat.

Hans parasiterande på medlemmarna var en följetong i media på den tiden det begav sig. Debatten om fackpampar tog ett kliv mot nya höjder i och med "Hoffas" eskapader. Han stod för det mesta som är fel med facket.

En seriös företagare tar hand om sin anställda o bemöter dem med ömsesidig respekt.
Vem fan kan ha förtoende för en faclig ombudsman som tjännar bet mer än genomsnittet för dom de representerar+deras förmåner som vanliga dödliga inte ser röken av.
Dom skäms inte heller att ta ut grundavgift i procent på egen förhandlad lön som långt överstiger avtalet.
Fy fan,nu kräks jag:zpy

Nu kan jag bara svara för mitt förbund, det gjordes nyligen en studie angående hur många timmar/månad ombudsmännen arbetade.

Kontentan blev att en ombudsman arbetar ~30 timmar mer per månad än vad medlemmarna gör. Ombudsmännen har inte betald övertid.

Ska vi nöja oss där eller vill du ha ytterligare motiv till varför personer med helt olika jobb har olika lön?

Nu kan jag bara svara för mitt förbund, det gjordes nyligen en studie angående hur många timmar/månad ombudsmännen arbetade.

Kontentan blev att en ombudsman arbetar ~30 timmar mer per månad än vad medlemmarna gör. Ombudsmännen har inte betald övertid.

Ska vi nöja oss där eller vill du ha ytterligare motiv till varför personer med helt olika jobb har olika lön?

Naturligtvis har inte ombudsmännen betald övertid för den tid de påstår sig använda för att motarbeta företaget som betalar lönen. Lika naturligtvis så har ombudsmännen betald övertid när de arbetar övertid.

Ja det kan du verkligen bara göra. Skulle nog påstå att på min gamla arbetsplats jobbade ombuden snarare 30 timmar mindre per månad eftersom jag definitivt inte räknar deras möten som jobb. Medan de sprang på gratis fika fick andra göra både sitt eget och deras jobb.

Vem gjorde förresten undersökningen?

Ni blandar ihop ombudsman som är anställd av förbundet och fackligförtroendeman som är anställd av företaget.

Ni blandar ihop ombudsman som är anställd av förbundet och fackligförtroendeman som är anställd av företaget.

Jag menar förtroendemän. Lata jävlar som knappt platsade nånstans förutom runt fikabordet.

Hur många som inte går på stämpelklocka tror du får betalt för alla timmar de lägger? Med beslutsfattande position jobbar man ofta sent om kvällarna och OB-tillägg finns inte i ens vokabulär. Än mindre som egen företagare, då jobbar du i princip 24/7.

Men intressant då att facket som arbetsgivare inte ger betalt för övertid eller "obekväm arbetstid"(?), eller hur menar du? Samtidigt är det så jävla viktigt att de hemska företagen ska ge betalt för varenda sekund som inte ingår i de 8 timmarna.

Men intressant då att facket som arbetsgivare inte ger betalt för övertid eller "obekväm arbetstid"(?), eller hur menar du? Samtidigt är det så jävla viktigt att de hemska företagen ska ge betalt för varenda sekund som inte ingår i de 8 timmarna.

Dom (tm) skall betala, inte vi. Känns det igen, eller...:lol

Min erfarenhet av fackliga ombud är att dom är lata arbetsskygga individer som älskar att smita ifrån sitt riktiga arbete för att leka lekar på fackdagar i stället, vilket innebär att vi som dom "sliter" för för jobba mycket mer för att täcka upp deras frånvaro.

Facket är en maffia, världens enda lagliga beskyddarverksamhet som inte bryr sig om vilka drägg dom skyddar eller varför. Bara dom får betalt så är dom snabba med käppen i hjulet.

Men om du inte är med i facket, då är du piss värd även i deras ögon. Dom skiter i arbetarna. Dom skyddar bara den som betalar vilket innebär att dom är fan inte är bättre än någon annan.

Förbjud skiten!

Det fattar jag inte.
Har dom satt i system att jobba övertid?:va
Obetalt?:va
Fan trot.
Btw,man får väl inte jobba mer 200 tim övertid/år sen ska de sökas nån jävla dispens har j för mig:va

Det är en dokumentär just nu på tvåan om barnarbetare i Afrika som plockar kakao-bönor.

Tror ni facket äter choklad eller avstår de av solidaritet till barnen?

Hans "Hoffa" Ericson var en riktig fackpamp.

Tack för att du lyfte fram honom. Trevlig läsning om en gammal pamp i ordets rätta bemärkelse.

Fattar inte hur man kan behålla Wanja Lundby-Wedin. Man tycker hon borde vara en belastning för LO numera.

Lär jag läste texten började jag fundera jag på hur många semesteranläggningar LO driver utomlands. Den som Wanja var på tillsammans med sin man ligger väl i Italien om jag inte minns fel. Den "Hoffa" besökte var i Spanien. Finns det fler?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman