Vem blir Mona Sahlins efterträdare?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vi förutsätter att Mona Sahlin förlorar sin post som partiledare för socialdemokraterna, vem tror ni blir hennes efterträdare? Vem hoppas ni på?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8101935.ab

Man kan se det ur olika synvinklar. För den borgerliga regeringens skull kan man ju hoppas på att Per Nuder eller Thomas Östros tar över. De är ungefär samma typ och är lika ofarliga som Mona Sahlin och knappast en förnyelse för partiet. Märkligt nog får man tre resp fem gånger pengarna om man satsar på någon av dem. Thomas Bodström ger tio gånger pengarna och Margot Wahlström trettiofem gånger pengarna. Om jag vore Socialdemokrat hade jag nog hoppats på Margot Wahlström av det gamla gänget.

Ärligt talat tror jag inte partiet har det inom sig. Ska man fylla upp sina gamla kläder krävs verkligen förnyelse på många olika plan. Att då lyfta fram någon skolad ur SSU tror jag inte blir den förnyelse man talar om. Snarare kommer man att vandra i gamla fotspår fast med nya ansikten. Innerst inne vill nog Socialdemokraterna ha tillbaka någon med pondus likt Göran Persson. Någon som kan leda de förvirrade fåren rätt i hagen. Man kanske skulle satsa sina pengar på honom. Ger hundra gånger pengarna tillbaka. Tyvärr tror jag inte han är sugen på att återgå till politiken. Många säger nog att allt är förlåtet efter att ha haft Mona i fyra år.

Vill socialdemokraterna förnya sig bör man nog ta in folk från utsidan som har rätt värderingar för partiet, men det kommer nog aldrig att ske. Har man offrat hela sin ungdom på att bli indoktrinerad i SSU lär man nog inte frivilligt ge upp möjligheten att ta sig upp i hierarkin när man har chansen att verkligen starta om på ny kula.

I första hand önskar jag att Mona sitter kvar, i andra hand att någon av Per Nuder eller Thomas Östros tar över. Då lär socialdemokraterna få stora problem att återfå regeringsmakten i landet. Åtminstone under nästkommande två valen. Det är väl den tid det tar innan man insåg att det var fel val än en gång. Tyvärr tror jag nog att man kommer att hoppa över dessa två individer om nu Mona Sahlin motas bort och inte får nytt förtroende. En sann socialdemokrat lär nog inte ha samma syn på saken som mig med fler.

Mona såklart! :tummenupp

Jag tror partiet väljer om henne..

Mona såklart! :tummenupp

Jag tror partiet väljer om henne..

Tror eller hoppas innerst inne?

Tanken fanns att Mona Sahlin spelar ett högt spel med sin plats som insats och uppmaning att övriga också ska lämna sina platser till förfogande. Jag tror inte hon kommer att få förnyat förtroende. Missnöjet är nog för stort även bland de egna leden. Finns trots allt bättre val bakom kulisserna sett ur socialdemokratiskt perspektiv.

Vore perfekt om Mona sitter kvar så dom äntligen når 4% spärren

Hade inte Baylan (eller hur han nu stavar) varit invandrare tror jag att han hade stått högt på listan över personer som var tilltänkta, men tyvärr tror jag inte att sossarna är redo att presentera honom då många i deras väljargrupp skulle ha svårt att svälja det.

Östros är helt utesluten tror jag.

Som direkt ersättare just nu har jag faktiskt ingen aning om vem som skulle kunna ta över, däremot tror jag att vi får se Bodström kandidera om den platsen inom 12år.

Kunde inte (S)(V)T starta ytterligare en dokusåpa "Fånarna i LO-borgen", släng in lite löst SSU folk, några etablerade sossar och kanske ett par jokrar typ blonderad bloggerska, robbinson whoever och godzilla. Låt deltagarna tävla i "Gör en pudel", "1+1 = 3", "kreativ kreditkortsjonglering" och annat som en modern politiker måste känna till.

Kommer att bli en kanonsuccé, första pris är ett jobb med 100k+ i månadslön, biljetter till tennisturneringar och efter avslutad politisk karriär ett konsultjobb som lobbyist.

Bra att ha i åtanke...

Folk som brukar nämnas i spekulationerna är Thomas Bodström, Sven-Erik Österberg, Ilija Batljan, Thomas Östros, Illmar Reepalu, Margot Wallström, Pär Nuder och Wanja Lundby Wedin. Flera torde man kunna utesluta på en gång, om inte annat så på grund av att de saknar riksdagsplats – och att socialdemokraterna skulle ge sig in i en valrörelse utan att partiledaren och statsministerkandidaten kan representera partiet i riksdagsdebatter känns orimligt.
http://www.aftonbladet.se/debatt/article8101695.ab

Jag hoppas väl mest på så stora slitningar inom partiet att det ramlar i två bitar. ;)

Men den våta drömmen får nog vänta ett tag till, tyvärr.

Snälla låt henne sitta kvar. Hon kan bara göra skada, och då har vi garanterat en majoritetsregering nästa valomgång.

Hörde nyss på radio att Mona tycker att alla i Sossetoppen ska sätta sin plats till förfogande.

Kan det vara ett rävspel för att hitta de i partiet som är emot henne?
Om hon är hyfsad säker på att bli omvald, kommer ju denna manöver att locka fram de som tycker att de är bättre skickade att styra och deras påhejare... När hon blir omvald, kan hon enkelt rensa ut dessa och skapa en större enighet i partiet samt att det säkrar hennes makt de närmaste åren :foliehatt :nordkorea :röda khmererna

http://di.se/Default.aspx?pid=217342__ArticlePageProvider&epslanguage=sv :fakta

Kan det vara ett rävspel för att hitta de i partiet som är emot henne?
Om hon är hyfsad säker på att bli omvald, kommer ju denna manöver att locka fram de som tycker att de är bättre skickade att styra och deras påhejare...

Det sura är att de inte kan avsätta henne utan att ha en motkandidat. Problemet är inte att Mona på något sätt är bra utan att de har problem att hitta någon som faktiskt är bättre och får större stöd.
Jag tror ingen vill att hon är partiledare vid nästa val men å andra sidan kommer de bara ha en chans att hitta en motkandidat då en "tillfällig partiledare" knappast blir aktuell.
.,...och när Mona satt snöbollen i rullning hamnar motståndarna i tidsnöd för att hitta en motkandidat som blir ett trovärdigt alternativ.

Last edited:
http://di.se/Default.aspx?pid=217342__ArticlePageProvider&epslanguage=sv :fakta

Det sura är att de inte kan avsätta henne utan att ha en motkandidat. Problemet är inte att Mona på något sätt är bra utan att de har problem att hitta någon som faktiskt är bättre och får större stöd.
Jag tror ingen vill att hon är partiledare vid nästa val men å andra sidan kommer de bara ha en chans att hitta en motkandidat då en "tillfällig partiledare" knappast blir aktuell.
.,...och när Mona satt snöbollen i rullning hamnar motståndarna i tidsnöd för att hitta en motkandidat som blir ett trovärdigt alternativ.

Det "läskiga" är att den här sossen har ju helt rätt syn på det. :gnissla

Inte helt otroligt att det är så, att det handlar om en slug manöver för att säkra sin egen position före partiets bästa.
Som man brukar säga, ett panikbeslut är sällan det bästa och här "tvingar" hon fram det. :tummenupp

Ja, ser man objektivt på det hela så tror jag spontant att han är den bästa kandidat de har. Margot Wallström är ju också såväl kompetent som vettig, men just de två dragen har ju gjort att hon tackat nej för att istället tjäna pengar utomlands.

Eftersom jag själv röstar blått vore jag dock tacksam om de valde Östros, Nuder eller Lundby Wedin, så att partiet kan implodera och självdö i ett litet hörn. För ren komisk effekt vore Carin Jämtin ett lysande val.

Eftersom jag själv röstar blått vore jag dock tacksam om de valde Östros, Nuder eller Lundby Wedin, så att partiet kan implodera och självdö i ett litet hörn. För ren komisk effekt vore Carin Jämtin ett lysande val.

Jag hoppas att de hittar en ledare som faktiskt har en vision och som kan forma en politik som passar den värld vi faktiskt lever i. Alliansen visar redan efter en mandatperiod trötthetstecken. De behöver en stark och tydlig motståndare för att inte fastna i ett passivt förvaltarskap. Konkurrens är bra, även i politiken.

Bästa som kunde hända vore ju typ Nalin Pekgul. Då kan M. V och SD dela på väljarna.

Sämsta vore Jan Eliasson, han verkar ju nästan mänsklig. För gammal dock.

Ja, ser man objektivt på det hela så tror jag spontant att han är den bästa kandidat de har. Margot Wallström är ju också såväl kompetent som vettig, men just de två dragen har ju gjort att hon tackat nej för att istället tjäna pengar utomlands.

Margot har ju redan deklarerat att hon inte är intresserad och det kan man ju förstå, det lär ju vara lite smått frustrerande och jobbigt att gå från toppjobb inom EU till den inhemska politiken då det blir så påtagligt mycket mindre påverkan samt småaktigt i förhållande till varandra.

Jag hoppas att de hittar en ledare som faktiskt har en vision och som kan forma en politik som passar den värld vi faktiskt lever i. Alliansen visar redan efter en mandatperiod trötthetstecken. De behöver en stark och tydlig motståndare för att inte fastna i ett passivt förvaltarskap. Konkurrens är bra, även i politiken.

Jag är tyvärr böjd att hålla med även om jag inte önskar sossarna särskilt stora framgångar.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back