Vem bär egentligen ansvaret?

Vems ansvar är det?


  • Antal röstningar
    0

samzon

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2006
Ort
åkersberga
Hoj
Triumph speed 4 +blue monster
Spelar det någon roll vem som hade rätt när man är DÖD (Platt som en pannkaka) :huvet :va :pangihuve :angel
 

Smagatusk

Guest
Sant,, trigiskt. Men så det ut.



Många länder tar bort vänstersvängar från 90 vägar genom att ha en avfart höger och sedan en överfart. Men det är inte ens lönt för dom är ju övertygade om mittrecken oxå, så diskussion är inte ens lönt.
Spanska svängen tror jag den kallas... Motsvarigheten i Sverige är ju att de gränsar av filbytet vid vänstersvängar. Undrar vilket som är effektivast.
 

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
Jaha, så mopeder skall man minsan krocka med då? det måste fan vara den dummaste ursäkten jag hört på länge. :va


Jepps.. Ligger i samma liga som "förlåt men jag är jättepissnödig"

min ena hoj fick gafflarna brutna mot bakaxeln på en bil som trodde de var en moped.. Kom i 50-55Km/h..

Men det har börjat skilljas mellan MC om Eu mopeder nu så de e en bra sak för statestiken ialla fall..

Spanska svängen tror jag den kallas... Motsvarigheten i Sverige är ju att de gränsar av filbytet vid vänstersvängar. Undrar vilket som är effektivast.


Just så.. Jo, jag har besiktigat en del sådana ombyggnader förra året. Dom är bra på ett sett, men om det är mer än två som ska svänga så blir det kö ut i den vanliga körbanan. Vet om minst två olycker på grund av dom förra året mellan bil o bil, samt bil och lastbil..

Spanska som du kallar den verkar smartare för det tvingar den som ska svänga att stanna till och inte ha för brottom att svänga..
 
Last edited:

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
om man som förare inte tittar tillräckligt länge för att avgöra hastigheten på fordonen på den korsande vägen ska man titta igen, inte anta att "fordon som kör på 50-väg kör alltid i 50" och köra ut.

oansvarigt beteende som orsakar andras död och lidande.

sen hör ju till saken att man alltid ska bete sig på ett trafiksäkert sätt, oavsett fordon och skyltning .
 

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
Helt ärligt så måste jag säga att UTAN TVEKAN så har sverige dom sämsta trafikanterna i Europa. Jepps, jag sa de.

Alla håller stenhårt på sin rätt. Ingen hjälper en annan i trafiken. Folk går rakt ut i korsningar utan att se sig om för "dom har rätt att göra de"

Folk som går ut tänker inte på tyska Helmut med husvagnen som inte vet om att dom som går kan göra så med rätten på sin sida..

Bilister m.m. är totalt urusla i trafiken.. Helt klart..

Detta dömmer jag efter att jag tillbringat över 20 000mil på vägarna i europa.

Okok,, kalkonsamhällen kanske har det sämre, men västerländska vägar menar jag nu.. Ryssland har nog en lag att man måste ha minst 1,8 promille för att få köra, men dom är ialla fall hjälpsamma i trafiken.

Det är som folk säger. Det kvittar vem som hade rätt när man väl ligger där. Kanske det är folkvett vi behöver och inte nya vägar eller lagar..

(Påhopp välkomna) :tungan
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Helt ärligt så måste jag säga att UTAN TVEKAN så har sverige dom sämsta trafikanterna i Europa. Jepps, jag sa de.

Alla håller stenhårt på sin rätt. Ingen hjälper en annan i trafiken. Folk går rakt ut i korsningar utan att se sig om för "dom har rätt att göra de"

Folk som går ut tänker inte på tyska Helmut med husvagnen som inte vet om att dom som går kan göra så med rätten på sin sida..

Bilister m.m. är totalt urusla i trafiken.. Helt klart..

Detta dömmer jag efter att jag tillbringat över 20 000mil på vägarna i europa.

Okok,, kalkonsamhällen kanske har det sämre, men västerländska vägar menar jag nu.. Ryssland har nog en lag att man måste ha minst 1,8 promille för att få köra, men dom är ialla fall hjälpsamma i trafiken.

Det är som folk säger. Det kvittar vem som hade rätt när man väl ligger där. Kanske det är folkvett vi behöver och inte nya vägar eller lagar..

(Påhopp välkomna) :tungan

Du har inte varit på åland va? :D

(eller, vi kanske räknas som kalkonsamhälle:hihi)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Helt ärligt så måste jag säga att UTAN TVEKAN så har sverige dom sämsta trafikanterna i Europa. Jepps, jag sa de.

Nja, Turkiet, Spanien och Grekland ligger rätt bra till där skulle jag tro...

Från min balkong i grekland såg jag tre rejäla olyckor på en kväll, varav en med två tjejer på en moppe som inte såg ut att gå så bra.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag hade vittnen, och bilen fick fel, hag höll iofs hastigheten just då,, helt ärligt. Men det döms som bilens fel men bilisten döms under förmildrande omständigheter som sagt om MC´n också gjort fel.. som i detta exempel. Kanske dom får en varning bara. Bilen i mitt fall fick betala allt på försäkringen och indraget körkort några månader..
Klart som fan att han döms som vållande om du följde trafikreglerna men inte han. Men det är ju en helt annan diskussion. "Lagen säger" att den som har väjningsplikt skall försäkra sig om etc. Men lagen säger också att om det är skyltat 50 så får man inte överskrida den farten.

En kan vara vållande, båda kan anses vållande i samma utsträckning eller så kan båda anses vara vållande men den ena mer än den andra. (Sen finns det också rena olyckor där ingen kan anses vara vållande). Att man har företräde i en korsning innebär självklart INTE att den som svänger ut alltid bär ansvaret. Han kan få ta en viss del av det, men han kan precis lika gärna få ta på sig hela eller inget. "Lagen" specificerar inte vem som är vållande i varje given situation. Ansvarsfrågan är en fråga som rätten avgör (om et går dit). Och de är inga idioter. Kör man in i sidan på en utsvängande bil i 150 på 50-väg så lär man torska duktigt för grov vårdslöshet. Den som svängt ut kan knappast ha någon skyldighet att gardera sig mot grovt vårdslösa medtrafikanter. Han har att iakta normal vaksamhet men knappast så mycket mer.
 

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Ort
Nacka
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
Trafiken är ett system och vi som deltar i detta system definierar systemets gränser. För majoriteten av deltagarna betyder detta att de på en 50-väg förväntar sig trafikanter som håller en hastighet mellan 30 km/h (t.ex. traktorer och otrimmade mopeder) och 90 km/h (någon som har riktigt bråttom). När någon väljer att agera utanför systemet (såsom det uppfattas av den genomsnittlige trafikanten), t.ex. genom att köra 150 km/h på en 50-väg, så uppstår problem.

Tyvärr så tror jag att det inte finns tillräckligt många sporthojar som kör tillräckligt fort för att vi skall kunna ändra systemets gränser såsom de idag är definierade (och det kanske inte heller är önskvärt!).

Själv bromsar jag så fort jag ser en korsning och utgår ifrån att den väntande bilisten inte förstår hur fort jag kör alternativt tror att jag är en moped.
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Helt ärligt så måste jag säga att UTAN TVEKAN så har sverige dom sämsta trafikanterna i Europa. Jepps, jag sa de.

Alla håller stenhårt på sin rätt. Ingen hjälper en annan i trafiken. Folk går rakt ut i korsningar utan att se sig om för "dom har rätt att göra de"
(Påhopp välkomna) :tungan

Kan inte göra något påhopp då jag håller med till 100%.

Har kört mycket i Tyskland, Spanien, Schweiz och Frankrike sista åren.
Det mest märkbara är just det att alla i Sverige håller på sin "rätt" så benhårt.
Aldrig att någon skulle vika sig en millimeter för att hjälpa någon annan trafikant.

På tyska autobahn kör folk fort som faan. Det är oftast väldigt mycket trafik.
Men det fungerar därför att alla hjäps åt, t.om. fartdårarna bromsar om något långsammare fordon vill ut i deras fil för att köra om en långsam lastbil.

Generellt så känns trafiken i Tyskland mycket säkrare än i Sverige.

I Madrid har jag kört en del. I början blir man rätt skakis för att man tycker folk kör som faan, totalt utan regler. Men jag vill nog hävda att trafiken där fungerar mycket bättre än i Stockholm. Folk hjälps åt.

En annan sak som är fantastisk, man kan köra från södra Europa, Spanien, Frankrike, Tyskland, Dankmark, genom södra Sverige.
Vet ni var problemen börjar? Just det, strax innan Stockholm, dvs. några mil innan Södertälje, så blir det uppenbart. I Stockholm bor alla världens egoister.
Ingen som lyckats få ut sin bil i vänsterfilen på motorvägen, lämnar den förrän dom har kommit fram till sin avfart. Oavsett om dom kör 100 eller 90.
Jag hatar detta beteende och det händer enbart i Stockholm!

/peppe
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Sant,, trigiskt. Men så det ut.

Å andra sidan så är det överrepresenterat bland olyckor att bilen "trodde" oftast att man e moped.. En kille i Malmö blev påkörd på en 50väg, Han höll ca 30 och bilen trodde han var moped. ??? mm, jag vet... Nu ligger killen utan kännsel från nyckelbenen o ner. 24 år detta år... Bilen fick en varning..

Många länder tar bort vänstersvängar från 90 vägar genom att ha en avfart höger och sedan en överfart. Men det är inte ens lönt för dom är ju övertygade om mittrecken oxå, så diskussion är inte ens lönt.

Men Maffan, om han höll ca 30 gjorde ju bilisten en helt riktig bedömning att det var en moped :va Jag förstår hur du menar, hastighetsbedömningen är alltid svår och det verkar som om de flesta bilister tror att ett lyse = moped.

En sådan "spansk sväng" byggdes på Lundbyleden i Göteborg när de byggt färdigt Lundbytunneln. Fungerar riktigt bra om du ska upp till Volvo LV, inte fullt lika bra när du ska andra hållet :) . Den korsningen är ljusreglerad.
 
Last edited:

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
Klart som fan att han döms som vållande om du följde trafikreglerna men inte han. Men det är ju en helt annan diskussion. "Lagen säger" att den som har väjningsplikt skall försäkra sig om etc. Men lagen säger också att om det är skyltat 50 så får man inte överskrida den farten.

En kan vara vållande, båda kan anses vållande i samma utsträckning eller så kan båda anses vara vållande men den ena mer än den andra. (Sen finns det också rena olyckor där ingen kan anses vara vållande). Att man har företräde i en korsning innebär självklart INTE att den som svänger ut alltid bär ansvaret. Han kan få ta en viss del av det, men han kan precis lika gärna få ta på sig hela eller inget. "Lagen" specificerar inte vem som är vållande i varje given situation. Ansvarsfrågan är en fråga som rätten avgör (om et går dit). Och de är inga idioter. Kör man in i sidan på en utsvängande bil i 150 på 50-väg så lär man torska duktigt för grov vårdslöshet. Den som svängt ut kan knappast ha någon skyldighet att gardera sig mot grovt vårdslösa medtrafikanter. Han har att iakta normal vaksamhet men knappast så mycket mer.


Jag vet bara att den som framför ett fordon ska göra så utan fara för andra,, med tanke på argumentet så ska man altså ignorera ifall det kommer en ambusans i 150.. men men,, saken e den att bilen hade fått och MC, men bilen kommer inte undan ansvar bara för att mc kör för fort.

Men Maffan, om han höll ca 30 gjorde ju bilisten en helt riktig bedömning att det var en moped :va Jag förstår hur du menar, hastighetsbedömningen är alltid svår och det verkar som om de flesta bilister tror att ett lyse = moped.

En sådan "spansk sväng" byggdes på Lundbyleden i Göteborg när de byggt färdigt Lundbytunneln. Fungerar riktigt bra om du ska upp till Volvo LV, inte fullt lika bra när du ska andra hållet :) . Den korsningen är ljusreglerad.

bilistens ursäkt var att hon trodde det var en moped, men med tanke på vilken hastighet han höll så är ursäkten ganska lam, ( no punt intended ) Bilisten såg inte mc helt enkelt, men ursäkten "trodde de var moped" sitter väl som inpräntad..
 
Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Jag vet bara att den som framför ett fordon ska göra så utan fara för andra,, med tanke på argumentet så ska man altså ignorera ifall det kommer en ambusans i 150.. men men,, saken e den att bilen hade fått och MC, men bilen kommer inte undan ansvar bara för att mc kör för fort.

bilistens ursäkt var att hon trodde det var en moped, men med tanke på vilken hastighet han höll så är ursäkten ganska lam, ( no punt intended ) Bilisten såg inte mc helt enkelt, men ursäkten "trodde de var moped" sitter väl som inpräntad..

Jo, det ruskigaste är ju att olyckan hänt även om det varit en moped (med den hastighet han höll) så det var ingen bra ursäkt!
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Jo, det ruskigaste är ju att olyckan hänt även om det varit en moped (med den hastighet han höll) så det var ingen bra ursäkt!

Det är aldrig en "bra" ursäkt att tro en mc är en moped. Hellre att jag säger 1000ggr "oj, jag trodde det var en mc" när man stått vid en korsning i en halvtimme samtidigt som mopeden närmat sig än en gång då jag säger "oj, jag trodde det var en moped". Vilket som är mest hälsovådligt är ju ganska uppenbart.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Om man är riktigt cool så filmar man det hela och säljer det med vinst... det ger ju en massa extra skryt cred ..... :tummenupp
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag vet bara att den som framför ett fordon ska göra så utan fara för andra,, med tanke på argumentet så ska man altså ignorera ifall det kommer en ambusans i 150..
En ambulans som håller 150 har med 99,9% säkerhet både blåljus och sirener och både syns och hörs rätt bra.Ingen vidare jämförelse va?
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Det är aldrig en "bra" ursäkt att tro en mc är en moped. Hellre att jag säger 1000ggr "oj, jag trodde det var en mc" när man stått vid en korsning i en halvtimme samtidigt som mopeden närmat sig än en gång då jag säger "oj, jag trodde det var en moped". Vilket som är mest hälsovådligt är ju ganska uppenbart.

Instämmer fullkomligt, jag undrar om jag inte gjort det mer än 1000 ggr :)
En lampa ÄR en MC, så är det bara, även om jag svurit när jag fått vänta ut moppen.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Intressant och se att ca 45% tror att det är bara den enas fel att 2 kraschar........


Spelar det någon roll vem som hade rätt när man är DÖD (Platt som en pannkaka) :huvet :va :pangihuve :angel

Hade alla mc-åkare tänkt så så tror jag att färre hade dött i trafiken. Hur odödlig känner sig inte en osäker förare sig efter några clips på youtube.....

/J
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top