Vem bär egentligen ansvaret?

Vems ansvar är det?


  • Antal röstningar
    0
Inget snack om det. Självklart fortköraren. Hört talas om vårdslöshet i trafik? Faller i samma kategori som fortkörning. En vänstersvängare kan omöjligt se om du kommer i 150 eller 70 eller 50, på de få sekunder man har på sig att titta i backspegeln. Ska en vänstersvängare räkna med att bakomvarande KAN komma i 150 knyck, kommer han att stå där till dödagar för att vara säker. Är det uppskattat av bakomvarande trafikanter?
 
Näe, men där är ju ansvarsfrågan inte så svår att svara på heller... I 150 på 50-väg är det ju inte mycket som talar för mcn men jag tror ju knappast att alla mc-i-sidan-olyckor beror på 3ggr skyltad hastighet...
Nej, jag håller med till fullo, många olyckor har skett när mcn kör under hastighetsgränsen också. Men det vore ju att ljuga sig blå om man hävdar att alla hojåkare alltid håller hastighetsgränserna. Dessutom är det många som alltid hävdar att det alltid är bilisternas fel, även när dom ligger där i gipsvaggen. Det jag vill få fram är en debatt om ansvarstagande i trafiken :)
 
assumption is the mother of all fuck ups

Bilen antog att motorcykeln körde lagligt*; motorcykeln antog att bilen skulle lämna företräde. Bådas ansvar, men vad spelar det för roll egentligen när man som knutte får smaka asfalt?



*Sunt förnuft får avgöra vad som är rimligt. Som jag ser det är bilens ansvars omvänt proportionenligt mot motorcykelns hastighet....
 
Vem bär egentligen ansvaret?
aftonbladet naturligtvis.
 
Alla i trafiken har ett ansvar. I detta fall lägger jag allt ansvar på Mc´n som kör 3ggr hastigheten. Skall man som trafikant utgå från alla (OMIFALATT) situationer skulle ju inget fungera.

Sin sak om man kör 60-70 kanske, men är det sådan vansinneskörning så tycker jag inte att övriga trafikanter skall behöva räkna med att det kommer en idiot i 150 knyck
 
Och det blev det!
Bra dessutom!!
Antagligen en betydligt bättre tankeställare än alla kampanjer NTF o Vv kan hitta på...

Japp, en sund diskution här där dom potentionella fortkörarna/olycksoffren finns ger så ofantligt mycket mer än någon tafflig kampanj på anslagstavlan i tv, eller en aldrig så glansig fyrfärgsbroshyr som man bläddrar men inte läser på bilprovningen samtidigt som man stilla ber en bön om att rosthålen på kombin inte ska vara allt för uppenbara.

För hand upp, hur många av ER har tagit en broshyr från VV och verkligen läst den?
Enda stället jag ÖHT kommer i kontakt med dom är just på bilprovningen.
 
Bilistens solklart.

Om inte bilisten kan vänta tills h*n kan avgöra huruvida h*n kan köra ut utan att riskera en olycka så ÄR det bilistens fel.

Man antar inte, man kör helt enkelt inte ut där man inte vet. eller åtminstånde gjort en ordentlig bedömning.
Om man inte kan avgöra hur snabbt ett fordon närmar sig får man helt enkelt vänta med att köra ut tills man kan avgöra det eller fordonet passerat.

Hur skulle det se ut om vi alla bara antog att alla håller trafikreglerna.
Jag skulle varit sönderkörd, tror inte det går en vecka utan att det händer 2-3 incidenter där jag håller laglig hastighet och bilister/lastbilar svänger rakt ut framför mig (oftast utan att blinka) och tvingar mig att antingen väja eller bromsa eller så är det något pucko som lägger sig 1 meter bakom mig i sin SUV.
kul att bli rammad av den för att man bromsar för vad det nu än månde vara man känner att man behöver bromsa för, ett djur eller kanske grus, något som bilister inte direkt bryr sig speciellt mycket om.

Skulle jag anta att andra trafikanter ser mig skulle jag antagligen inte leva speciellt länge till.
 
Enkelt svar eftersom jag varit med om denna fråga i rättsak.

Det är bilistens fel eftersom denna inte har framfört sitt fordon utan risk för bakomvarande och framförvarande trafikanter..

MC´n kan bära en del av ansvaret i och med att den bryter mot hastigheten MEN det är på bilistens ansvar att ändra färdriktning utan risk för andra..

Det döms säkert i ett sånt här fall att bilisten har förmildrande omständigheter eftersom MC bryter mot hastigheten. Men som sagt, BILENS FEL!!

Inget att spekulera i eftersom så ser lagen ut.. punkt...
 
Bilistens solklart.

Om inte bilisten kan vänta tills h*n kan avgöra huruvida h*n kan köra ut utan att riskera en olycka så ÄR det bilistens fel.

Man antar inte, man kör helt enkelt inte ut där man inte vet. eller åtminstånde gjort en ordentlig bedömning.
Om man inte kan avgöra hur snabbt ett fordon närmar sig får man helt enkelt vänta med att köra ut tills man kan avgöra det eller fordonet passerat.
Tror du inte fenomenet infinner sig där alla fegisar kommer att stå i all evighet, just för att vara HELT SÄKRA, och väntar tills det är fritt i 3 kilometer i vardera riktning? Snacka om att det blir köbildning. Se till att gasa där det är minimal risk för olyckor istället. Det kan omöjligt vara bilistens fel.
 
Man antar inte, man kör helt enkelt inte ut där man inte vet. eller åtminstånde gjort en ordentlig bedömning.
Om man inte kan avgöra hur snabbt ett fordon närmar sig får man helt enkelt vänta med att köra ut tills man kan avgöra det eller fordonet passerat.

Skulle jag anta att andra trafikanter ser mig skulle jag antagligen inte leva speciellt länge till.

Man måste få förutsätta att andra i trafiken följer trafikens spelregler, det är själva grunden i att kunna samverka i trafiken.
Jag förutsätter nästan alltid att jag inte får möte på min sida av wire-räcket, utan att dom andra följer reglerna och kör på rätt sida.
Jag förutsätter att alla andra i trafiken stannar för rött ljus, annars skulle jag aldrig våga köra genom en korsning.

Att du sedan inte antar att du syns är ju jättebra, om nu en bil på sidan vägen skulle anta att du kör lagligt.
 
Enkelt svar eftersom jag varit med om denna fråga i rättsak.

Det är bilistens fel eftersom denna inte har framfört sitt fordon utan risk för bakomvarande och framförvarande trafikanter..

MC´n kan bära en del av ansvaret i och med att den bryter mot hastigheten MEN det är på bilistens ansvar att ändra färdriktning utan risk för andra..

Det döms säkert i ett sånt här fall att bilisten har förmildrande omständigheter eftersom MC bryter mot hastigheten. Men som sagt, BILENS FEL!!

Inget att spekulera i eftersom så ser lagen ut.. punkt...
Du har dessvärre rätt, men frågan är om det är rätt moraliskt sett? Undrar hur domen sett ut om det hade varit åtskilliga vittnen som alla sagt att MC kom åt helvete för fort. Låt säga att en snuthäck varit i kön och kunde intyga att det varit en kraftig hastighetsöverskridning från hojens sida. Hur hade det sett ut då?
 
Man måste få förutsätta att andra i trafiken följer trafikens spelregler, det är själva grunden i att kunna samverka i trafiken.
Jag förutsätter nästan alltid att jag inte får möte på min sida av wire-räcket, utan att dom andra följer reglerna och kör på rätt sida.
Jag förutsätter att alla andra i trafiken stannar för rött ljus, annars skulle jag aldrig våga köra genom en korsning.

Att du sedan inte antar att du syns är ju jättebra, om nu en bil på sidan vägen skulle anta att du kör lagligt.
Håller helt med! Hur skulle det se ut om ingen kunde lita på nån i trafiken? Alla hade stått med värsta tamburförlamningen i alla korsningar. Även vid grönt...
 
Du har dessvärre rätt, men frågan är om det är rätt moraliskt sett? Undrar hur domen sett ut om det hade varit åtskilliga vittnen som alla sagt att MC kom åt helvete för fort. Låt säga att en snuthäck varit i kön och kunde intyga att det varit en kraftig hastighetsöverskridning från hojens sida. Hur hade det sett ut då?

Jag hade vittnen, och bilen fick fel, hag höll iofs hastigheten just då,, helt ärligt. Men det döms som bilens fel men bilisten döms under förmildrande omständigheter som sagt om MC´n också gjort fel.. som i detta exempel. Kanske dom får en varning bara. Bilen i mitt fall fick betala allt på försäkringen och indraget körkort några månader..
 
Det skulle passa bra som överskrift på en gravsten...

Huvudet på spiken, det spelar igentligen ingen roll vems fel det är, på mc drar man ändå alltid kortaste strået vid en olycka, och därför bör man anpassa sin körning efter att bilförare kan göra oväntade manövrar, förkörsrätt eller inte.

Jag brukar alltid tänka att alla billister är totala idioter som varken ser, hör, eller tänker, och är kapabla till vad fan som helst, det har räddat mig flera gånger, för även om det inte alltid är sant, så räcker det att en är det på fel ställe, för att jag får åka likbil därifrånt, tragikt men sant.
 
Det skulle passa bra som överskrift på en gravsten...

Sant,, trigiskt. Men så det ut.

Å andra sidan så är det överrepresenterat bland olyckor att bilen "trodde" oftast att man e moped.. En kille i Malmö blev påkörd på en 50väg, Han höll ca 30 och bilen trodde han var moped. ??? mm, jag vet... Nu ligger killen utan kännsel från nyckelbenen o ner. 24 år detta år... Bilen fick en varning..

Många länder tar bort vänstersvängar från 90 vägar genom att ha en avfart höger och sedan en överfart. Men det är inte ens lönt för dom är ju övertygade om mittrecken oxå, så diskussion är inte ens lönt.
 
Om man kör i 150 km/h på 50-väg så är man fullständigt dum i huvet!!
 
Sant,, trigiskt. Men så det ut.

Å andra sidan så är det överrepresenterat bland olyckor att bilen "trodde" oftast att man e moped.. En kille i Malmö blev påkörd på en 50väg, Han höll ca 30 och bilen trodde han var moped. ??? mm, jag vet... Nu ligger killen utan kännsel från nyckelbenen o ner. 24 år detta år... Bilen fick en varning..

Många länder tar bort vänstersvängar från 90 vägar genom att ha en avfart höger och sedan en överfart. Men det är inte ens lönt för dom är ju övertygade om mittrecken oxå, så diskussion är inte ens lönt.

Jaha, så mopeder skall man minsan krocka med då? det måste fan vara den dummaste ursäkten jag hört på länge. :va
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top