Vem åkte bakhjul i lördags EM och mötte en Multistrada?

Status
Ej öppen för fler svar.
Bandit1200 skrev:
varför tror folk att de kan komma undan med all världens skit bara för att de ber om ursäkt efteråt. Hade det varit jag som mött dig hade jag vänt.

Det handlar inte om att jag "tror att jag kan komma undan" genom att be om ursäkt och tala om hur jag upplevde det. Jag tyckte det var uppriktigt tråkigt att det blev såhär och att Amullo blev rädd men det var inte meningen och jag kan ju inte göra det ogjort.

Nu vet jag ju inte riktigt vad du menar men jag uppfattar det som att du insinuerar att du skulle typ gett mig en omgång eller något liknande. Det tyckte inte Amullo att jag var värd att vända om för utan han nöjde sig med att skriva av sig här.

Om han eller du i en liknande situation hade vänt om så hade jag stannat och pratat. Jag upplevde det aldrig som att jag gjort något så illa att jag riskerade handgemäng. Om du fortfarande vill ge mig smörj så är väl dina tänkta handlingar mycket svårare att moraliskt försvara än min wheelie var, eller?
:7peta

Mattias skrev:
Nä, det hade jämnat ut sig nästa gång jag hade gjort ett misstag och skrämt någon. Det jag menar är att man knappast kan bli arg för att nån gör ett misstag så länge ingenting händer. Inget hände, släpp det och gå vidare.

Dålig stil mattias - du tänker som en tonåring...

Starkt att träda fram kreuger och det viktigaste är nu att alla drar lärdom av incidenten.
Tänk om det varit en oerfaren förare som blivit så skraj så han bromsat omkull framför "kreuger" - då hade det blivit en tidningsnotis!

RISKBEDÖMNING

UltraMarine skrev:
Dålig stil mattias - du tänker som en tonåring...

Starkt att träda fram kreuger och det viktigaste är nu att alla drar lärdom av incidenten.
Tänk om det varit en oerfaren förare som blivit så skraj så han bromsat omkull framför "kreuger" - då hade det blivit en tidningsnotis!

RISKBEDÖMNING

Javisst, "tänk om" och visst är det teoretiskt möjligt men du var inte där och det kan nog Amullo också hålla med om att om en förare i hans situation bromsat umkull sig så illa att han hamnat på min sida vägen så hade han varit en betydligt större riskfaktor än mig i trafiken trots mitt wheelande. Så jävla dålig får man helt enkelt inte vara.

Men jag förstår din poäng och håller med om att vi ska försöka dra lärdom av den här diskussionen.

Men hur var det nu då? Var amullo av vägen eller stannade han vid kanten? En viss skillnad tycker jag. Om jag genom en missbedömning tvingat nån av vägen så skulle det kännas ganska glenn. Om däremot nån fått stanna vid vägkanten så är det väl (nästan) OK??? Hota med stryk gör man på riktigt, inte i text! För på riktigt kan man få stå för det högst påtagligt :näsblod

Kreuger skrev:
Hej Amullo!
Tycker bara att det är skönt att du skrev om det så får jag be om ursäkt till dig. Förlåt för att jag utsatte dig för en obehaglig situation. Var många olyckliga faktorer som gjorde att det blev så men självklart mitt fel eftersom jag slangade.

Såhär upplevde jag det. Den där helljusblinken du tror dig sett tror jag nog berodde på att jag kom över ett krön för jag har svårt att tro att jag skulle blinkat med helljuset där ens av misstag och jag gjorde det då inte av mening.

Jag kommer ut från ett skogsparti ut över ett öppet fält där jag har lätt nerförsbacke ut, jag drar upp på bakhjulet som vanligt och har nog helt enligt din bedömning kring 150 när vi närmar oss varandra. Såg ju dig redan när jag drog upp hojen och när vi närmar oss varandra kändes det som att vägen var för smal för att riskera att möta dig på slangen så därför bestämmer jag mig för att sätta ner. Precis då kommer en kastvind och blåser undan mitt framhjul så nersättningen blir katastrofal. Jag kör på bakhjulet jämt och det där var sommarens värsta styrvobbel, trots fullt påställd Öhlins styrdämare slog det fulla utslag två tre gånger. Jag förstår att du blev livrädd när jag kom mot dig med sånt styrfladder men trots att allt gick åt helvete för mig när jag skulle sätta ner så hade jag ju uppenbarligen tillräckliga marginaler kvar för att vi kunde mötas. Jag var faktiskt inte över mitten på vägen vid själva mötet även om jag var det strax innan. När jag rett ut det hela tittar jag efter dig i backspegeln och nog för att du åkte på kanten men inte fan var du av asfalten. Lätt skakad sakta jag ner och invänta kompisarna, vi stanna senare och pratade om det. Jag körde väldigt lugnt kilometrarna efter kan jag säga.

Jag skulle naturligtvis satt ner tidigare så att jag hunnit reda ut ett eventuellt styrfladder innan mötet så där gjorde jag ett misstag. Nu fanns det ju dock utrymme för det misstaget och det gick ändå bra, det är vi båda glada för.

Jag kan inte lova att jag kommer att köra lugnare i fortsättningen, eller att det inte kommer att bli "nära" igen. En halvtimme efter det där var det full fart igen och det är helt enkelt för roligt för att låta bli.

Nu får alla gärna fortsätta att diskutera men ni kan väl vara snälla och försöka hålla det på en vuxen nivå och låta oss slippa hot om stryk och våldsamma idiotförklaringar. Jag gjorde fel men det var enligt min mening inte lika illa som en del verkar tro och händelsen berörde mig med.

Trevligt att du svarade Kreuger.

Jo, jag var av asfalten ut i gruskanten och upp igen, men det var inte mer än ett par meter, men det hände ungefär när du började få vobbel, så jag kan förstå att jag hann upp igen innan du såg detta i backspegeln.

Jag kollade febrilt själv, eftersom jag var rädd att du klotat bakom mig, men såg att du hade fått ordning på hojen. Jag kände att jag var ganska förbannad och tänkte att det är lika bra att fortsätta.

Ev. så överreagerade jag något i mitt inlägg, men som du förstår var jag rejält skakad över händelsen och uppfattade dig som att du var på väg över till mig när du satte ner.

Men som Mattias skrev. Ingen skada skedd.
Editen om att jag ville ha en ursäkt var mest en reaktion på Mattias inlägg om att jag iprincip var en barnrumpa som gnällde. Ta inte det personligt.
Misstag händer och bevisligen så fick du ju en tankeställare.. No hard feelings härifrån.

Som jag sagt tidigare. Jag har inga problem med att folk åker bakhjul. Tycker själv att det är snyggt och visar på en kontroll som jag själv inte har, men jag tittar hellre på bakifrån än framifrån. :)

Peace?

EDIT: En av sakerna som gjorde det extra obehagliht för mig (Något som du givetvis inte kunde veta) var att jag körde en lånad hoj, som jag inte kört så långt med. Alltså var jag lite osäker på hur den skulle bete sig om jag gjorde någon panikgrej.

Last edited:
Kreuger skrev:
Javisst, "tänk om" och visst är det teoretiskt möjligt men du var inte där och det kan nog Amullo också hålla med om att om en förare i hans situation bromsat umkull sig så illa att han hamnat på min sida vägen så hade han varit en betydligt större riskfaktor än mig i trafiken trots mitt wheelande.

Här vill jag förvisso hålla med om att risken för att jag skulle nita omkull mig inte var speciellt stor. Vägen VAR spikrak, kanske inte riktigt den bredaste, men ändå inte av de absolut smalaste modellerna heller. Hade jag gått ikull så hade jag och hojen förmodligen glidit rakt fram på en rak väg.. Eller kanske sakta in mot dikeskanten då vägen sluttade från mittsträck utåt sidorna för vattenavrinning.

Kreuger skrev:
Javisst, "tänk om" och visst är det teoretiskt möjligt men du var inte där och det kan nog Amullo också hålla med om att om en förare i hans situation bromsat umkull sig så illa att han hamnat på min sida vägen så hade han varit en betydligt större riskfaktor än mig i trafiken trots mitt wheelande. Så jävla dålig får man helt enkelt inte vara.

Men jag förstår din poäng och håller med om att vi ska försöka dra lärdom av den här diskussionen.
:tummenupp Snyggaste lösningen på situationen, Du stå upp för vad du gjort och Amullos reaktion. Vuxnaste jag sett på länge på SH.

Enda tanken som slår mig, om Nu Amullo reagerar som han gjorde, och som verkar vara en vettig och erfaren hojåkare och att du erkänner att det var svettigt, är det inte värt att vänta med uiilandet några 100 meter, för din och allas vår skull? Det finns dj-vligt dåliga hojåkare, bilförare och lastbilsförare, och tyvärr, har de körkort så får de vara hur dåliga som helst...

För en ggn skull en vettig tråd som löser sig mkt vettigt :tummenupp
Med lite inblandningar av moralkärringar :7peta MKT BRA!!!!

.../Yoshi

Hej, vilken trevlig lösning på problemet!
Måste säga att detta hade minsann aldrig hänt nere i mina trakter, utan där hade det garanterat lett till handgemäng, mordhot å liknande.

Dock så förstår jag inte hur amullo kunde se vad som hände med whelliekillen i backspegeln på Multistradan.
Stannade du och slog av motorn? Annars är det jo omöjligt att se ett endaste düft i de där prylarna. Jo, kanske att man kan se sina armbågar om man har lite tur.

/G

HansJ skrev:
:tummenupp Snyggaste lösningen på situationen, Du stå upp för vad du gjort och Amullos reaktion. Vuxnaste jag sett på länge på SH.

Enda tanken som slår mig, om Nu Amullo reagerar som han gjorde, och som verkar vara en vettig och erfaren hojåkare och att du erkänner att det var svettigt, är det inte värt att vänta med uiilandet några 100 meter, för din och allas vår skull? Det finns dj-vligt dåliga hojåkare, bilförare och lastbilsförare, och tyvärr, har de körkort så får de vara hur dåliga som helst...

Skönt att det känns bättre för Amullo nu när vi fick ventilera händelsen, självklart är inte jag på något sätt sur över att saken togs upp här, tvärtom var det bra.

HansJ tycker att det borde vara värt att vänta med att wheela. Jovisst, antingen det eller satt ner tidigare. Hade jag satt ner tidigare och det hade vart som vanligt utan problem så hade jag säkerligen plockat upp hojen igen så fort vi passerat varandra.

Jag kör alltså på bakhjulet hela tiden när vi är ute å åker, ut ur varenda kurva och över varenda krön, det innebär flera hundra sådana där nedsättningar på en dagstur och åtskilliga tusen på en säsong som jag normalt åker 1500 mil på. Sannolikheten att det ska bli problem vid nedsättningen är kanske runt promillen, en på tusen alltså men då blir det några gånger på en säsong. Om det dessutom inträffar när man har lite för kort avstånd kvar till mötet kan det gå såhär. Ledsen för det. Visst skulle man kunna undvika det men det får ju inte bli tråkigt att åka heller så det är en fin balansgång hela tiden.

Fan helt otroligt! En diskussion som slutar lyckligt och ändå handlade om alvariga saker!
SH växer när vettiga människor säger vettiga saker :Bugar

Kreuger skrev:
... Ledsen för det. Visst skulle man kunna undvika det men det får ju inte bli tråkigt att åka heller så det är en fin balansgång hela tiden.
Sluta kräla nu ;) Helt rätt, ska inte vara trist att köra hoj, men det är en fin balansgång som du skriver. Alla gör ibland misstag och felbedömningar, det är sånt som, när det går bra, utvecklar...

Ventilerat och avklarat.

Jag var beredd på att många skulle ha åsikter om detta, men ihuvudsak var detta ett sätt för mig att skriva av mig och få ventilera, precis på Kreuger också förstår. Jag är även nöjd med de svar jag fått av kreuger och accepterar till fullo att alla gör vi misstag/missbedömningar och det var det som händelsen handlat om.

Överlåter till Moderator att stänga tråden.
Eller så låter vi hela tråden självdö.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...