Vem är mest korkad? Björn Ranelid? Linda Skugge? Leif GW?

Vem är mest korkad?

• Antal röstningar
    0
Linda Skugge är ju självklart ingen av mina idoler, men tycker inte att hon är i närheten av Ranelid. Hon tyckte inte om hans böcker, efter det har Ranelid betraktat både henne och hennes chef som personliga fiender. Själv har han kritiserat i stort sett varenda svensk författare för deras dåliga sätt att skriva och berätta historier.
Han framställer sig själv hela tiden som helt unik och talar om för sin omgivning gång på gång vilket unikt språk han har.

Vad är det för roligt med att mobba andra människor?:va

Generellt sett: inget roligt alls

När en pretentiös kulturarbetare får sig en kritisk recension som innehåller lite lyteskomik så kan det dock vara skoj, som i detta fall. korvgubbe hade ju redan länkat till den, silly me, och du ser ju själv hur kul det är när hon skriver att han har läppglans, vilket han säkert har.

du ser ju själv hur kul det är när hon skriver att han har läppglans, vilket han säkert har.

Att raka armarna och använda läppglans låter jävligt bögigt i mina öron. Nu är ju Ranelid uppenbarligen inte särskilt ghey. Hade han varit det och blivit utsatt för riksskatan Skugges attack hade det blivit ett jävla väsen och hon hade förutom riksskata förmodligen utsetta till homofob dessutom. Förstår inte varför påhoppet skulle vara mer rumsrent bara för att Ranelid inte är ghey.

Det är ALLTID ok att mobba människor som själva mobbar människor.
Skugge mobbar ju människor bara genom att finnas till, Ranelid verkar spy ut sin galla över allt och alla och GW är bara GW, han är så mycket mer än alla andra så han kan man liksom inte bli arg på. Och fruktansvärt smart dessutom, hade jag haft en förebild så skulle det var GW.

Jag kan förstå att Ranelid blev sårad av Skugges recension. Eller, en recension är det ju inte, snarare en krönika. Däri ligger nog grunden till att han blev så sårad han blev. Krönika är inte litteraturkritik, oftare är krönikan ett försök att göra sig lustig på någon annans bekostnad.

Är det någon här som har läst någon av Ranelids böcker? Svara gärna med recension?
(Själv har jag blivit nyfiken, men efter att ha hört honom prata så har jag valt andra författare.)

Jag har svårt att förstå varför en författare skulle bli självmordsbenägen efter Skugges recension. Eller att älta det om och om igen, varje gång han är i tv.
Han har ju sagt betydligt värre saker själv om sina kollegor

Lägg av! Ranelid är ju störtskön - ett unikum. Ett j-ligt självgott unikum, men ändå. :D

Har tyvärr inte läst nåt av honom dock.

Leif GW har fått nån märklig status som nån överkunnig snut, när han verkligen är en gammal ekonomiutredare som hade lite hållhakar på regeringsfolk och därför fick en professortitel och carte blanche i den allmänna debatten. Hans teorier kring Palmemordet kan man bara skratta åt.

Jag har hört att hans karriär började med att en kriminolog, anställd av interpol (tror jag) lyckades bidra till att lösa ett närapå omöjligt fall.
Rikspolisstyrelsen sökte därför kriminologer.
GW ar arbetslös, så han sökte jobbet.
När han jobbat några år visade det sig att han inte hade någon formell, adekvat utbildning.
Det hade han heller aldrig påstått.
För att rädda ansiktet en smula såg RPS till att han fick en hedersdoktorstitel i kriminologi.
Trots att det ännu inte fanns någon kriminologiutbildning att tillgå.

Vet inte sanningshalten.
Duktig kan han vara ändå.

Kul att så många tycker att just Ranelid är såå hiiiiimla självgod. Jag vill nog påstå att de verkar vara lika goda kålsupare alla tre inom detta område. Vem som är mest korkad blir svårt att uttala sig om då jag aldrig träffat någon av dem.

Hur som helst, Ranelid tror jag helt klart är en riktigt intressant lirare och honom skulle jag gärna tjöta lite med över några flaskor rödtjut. GW är ju en annan riktigt skön stofil, men det är lite mer morfarsmaterial över honom. Ja, han hade jag kunnat tänka mig som morfar om han bara vore lite äldre, och jag inte redan hade en. Skugge, enligt mig en bitterfitta som fått alldeles för mycket utrymme genom åren. Samtidigt har jag alltid tyckt att hon ser lite så där lurigt kåt ut. Hon skulle nog bli den, av dessa tre, som jag har sex med. Absolut. Och det skulle nog kunna bli rätt bra då hon verkar vara en sån där riktigt radikal feministrackare. Och de har jag svårt för. Det skulle bara bli en massa; ta ta ta och ingen av oss skulle vilja ge. Grymt.

:va

Jag har hört att hans karriär började med att en kriminolog, anställd av interpol (tror jag) lyckades bidra till att lösa ett närapå omöjligt fall.
Rikspolisstyrelsen sökte därför kriminologer.
GW ar arbetslös, så han sökte jobbet.
När han jobbat några år visade det sig att han inte hade någon formell, adekvat utbildning.
Det hade han heller aldrig påstått.
För att rädda ansiktet en smula såg RPS till att han fick en hedersdoktorstitel i kriminologi.
Trots att det ännu inte fanns någon kriminologiutbildning att tillgå.

Vet inte sanningshalten.
Duktig kan han vara ändå.

Om inte annat så är GW far till omdömets överman, kommissarie Bäckström :Bugar :D

(GW och Hallberg, olympiska metaforer ang Geijer-affären :D
http://www.youtube.com/watch?v=C1_scjrB3zo )

Det enda jag tycker är positivt med Ranelid är att han inte kommer från Sthlm. Det finns så många fjollor här ändå

Last edited:
GW:
9789100906320.jpg
Någon som har Björn Ranelid i sin docksamling?

[YOUTUBE-ID]egaDc5s2WCA[/YOUTUBE-ID]

Lite knepig verkar han allt vara den där Ranelid.

[YOUTUBE-ID]MaqAaqIXcgg[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Menar ni på allvar att ni finner GWs karaktär Bäckström bra? Eller böckerna? Det enda de gör i böckerna är ju att käka! Läste "Faller fritt som i en dröm" och fy fan vad trött jag var på alla långa utläggningar om mat karln svävade iväg i.

Leif GW är skön på många sätt, men han är inte man att kritisera t.ex. Läckberg då han själv befinner sig i samma division på skrivandet.

Menar ni på allvar att ni finner GWs karaktär Bäckström bra? Eller böckerna? Det enda de gör i böckerna är ju att käka! Läste "Faller fritt som i en dröm" och fy fan vad trött jag var på alla långa utläggningar om mat karln svävade iväg i.

Leif GW är skön på många sätt, men han är inte man att kritisera t.ex. Läckberg då han själv befinner sig i samma division på skrivandet.

Det beror på vad du menar med "bra". Det är ju kommissarie Bäckströms kvinnosyn, rättspatos, moral, och empati, eller snarare den totala avsakaden därav, som gör att det är så dråpligt kul att få ta del av Bäckströms självcentrerade världsyn. Dvs Bäckström som sådan är unikt obra. Men humor är ju ngt individuellt hos resp läsare.

Själv tycker jag att Läckberg hanterar språket lite som om det vore böcker skrivna för barn. GW:s kommentar om Läckberg: "Hon skriver som Nicke Lilltroll pratar" tycker jag är sjukt kul och träffande.:D
Men kanske lite onödigt elakt av GW att säga i media.

Last edited:
:D

Han är ju helt grym.

[YOUTUBE-ID]vJiG6Ljc5iE&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Hahaha, Sveriges motsvarighet till Muhammad Ali, störtskön. :tummenupp

F.Ö. tycker jag inte någon utav dem är idioter.
Alla tre har hittat olika sätt att tjäna pengar på oss.

Last edited:
Ranelid har ett fantastiskt språksinne.
Han är dessutom modig nog att utmana sig själ att prestera.
Med den framtoningen får han inte misslyckas.

Skugge bör byta karriär.
Hon har stort självförtroende men skrier och resonerar som en fjortis med kukskräck.

Det beror på vad du menar med "bra". Det är ju kommissarie Bäckströms kvinnosyn, rättspatos, moral, och empati, eller snarare den totala avsakaden därav, som gör att det är så dråpligt kul att få ta del av Bäckströms självcentrerade världsyn. Dvs Bäckström som sådan är unikt obra. Men humor är ju ngt individuellt hos resp läsare.

Jag uppfattar Bäckström som en litterär självbild av GW himself. Alla brott går att lösa med känsla (eller "a hunch" som jänkarna säger), fakta går att ignorera. Precis som GW själv.

GW är dock bra i efterlyst, där han ligger helt i par med resten av produktionen.

Jag uppfattar Bäckström som en litterär självbild av GW himself. Alla brott går att lösa med känsla (eller "a hunch" som jänkarna säger), fakta går att ignorera. Precis som GW själv.

GW är dock bra i efterlyst, där han ligger helt i par med resten av produktionen.

Så du uppfattar inte att Bäckström är en nidbild av en typ av poliser?:D

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!