Veidec något att ha?

homerone

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 390
Tänkte åka ner till Knustorp nu i helgen för att titta på veidec trophy.
Är det något att ha? För krasst så är det rr jag vill se, alla andra b-evenemang i mina ögon sett som går där nere kan jag vara utan tror jag.För jag har aldrig varit på stcc innan.
Men racet håller ju bara på i 20 min så frågan är ju kan man lika gärna vänta ett par veckor till då nästa evenemang går av stapeln? Eller är det så pass mycket bättre klass på veidec än ama racing så det är värt att åka dit?
Vart skall man sitta och titta på det? start och mål slänten är det ett bra alternativ?
Vore tacksam för svar.

homerone skrev:
Är det något att ha? För krasst så är det rr jag vill se, alla andra b-evenemang i mina ögon sett som går där nere kan jag vara utan tror jag.För jag har aldrig varit på stcc innan.

Tycke och smak, var och en bedömer själv vad han/hon tycker är värt pengarna. STCC-evenemangen är kul som events, och det kan bjudas på rejält underhållande SS600-race. Om man har tur.
I övrigt är det IMHO en löjligt upphaussad cirkus, där själva racen - både bil och hoj - spelar en underordnad roll bland sponsortält, VIP-läktare, gridshows och allmän Kiviks-marknads-noja. Mammon rules, på STCC mer tydligt än någon annanstans. En stor del av besökarna har marginellt intresse för racing, utan kunde lika gärna varit på marstrandsseglingarna eller någon golftävling.

Är det *racing* som är intressant, så spar pengarna och åk på SM/SO-tävlingar istället. :yoparty

Det har hänt en hel del på Knutstorp sedan förra året vad gäller åskådarplatser och gångpassager vilket gör att slänten längs start- och mål är väldigt attraktiv då man ser huvuddelen av bansträckningen därfrån (dock kan kikare var bra att ha med sig)

Priset tycker jag dock är något för högt om man bara skall ta sig dit för att titta på motorcyklar.
Det trillar lätt upp i ett par hundra spänn per person.

SS600 brukar bjuda på bra underhållning, men med tanke på att det kostar 200 spänn
att komma in, så vete fan om du inte skall spara dig till SM/SO istället...
Dock ska jag själv köra nu i helgen, men om jag kör på söndagen vet jag inte, det
beror på om jag lyckas och kvala in :)
Jag vet inte om man får in några kanaler med boxer där, men tanken är att jag skall har
en projektor i mitt tält, där jag tänkte visa MotoGP med hjälp av boxer. Så, om inte annat så kan du kolla på det iallafall... vet dock inte vilka tider det är.. nån som vet?

Alldeles för mycket bilar! Touringcarserierna är supertrista, tycker jag. GT-loppen är ganska kul, eller kunde ha varit om det fanns fler startande och fler som verkligen satsade på det.

När det gäller SS600 så är de grymt duktiga och rejsen är väl värda att se, men som 69:an skriver så är pengarna för viktiga. Stämningen i depån är inte en tiondel så trevlig som på SM/SO. För mycket jippo och yta. För lite riktig fest! :)

Jag var på finalen 2002, och jag måste säga att jag blev positivt överraskad av bilrejsingen. MYCKET bättre än jag trodde. Go there!

STCC och veidec kan vara klart intressant att se, både racingmässigt och eventmässigt, enda sega är att det ibland kan vara så mycket folk att man inte ser banan och rejsingen för att folk är ivägen.
SM/SO är klart intressantare om du bara är intresserad av hoj-racing.

Nu vill jag vara lite tråkig och påpeka att man ska komma ihåg att det är Sveriges bästa förare som kör hoj i Veidec. Nivån på körandet är helt klart ett stort snäpp högre än övriga svenska klasser.

Det gör kanske inte rejsen bättre eller sämre ur underhållningssynpunkt men så är det.

homerone skrev:
tack för allt . håller mig nog till sm/so är ju rr som drar.

Eftersom du bor i Ängelholm så är ju SO på Falkenberg den 12-13 Juni att rekommendera. Mer folk på SO än på SM och en åskådarvänlig bana som ofta bjuder på täta rejs.

Vem vill gå runt i en depå utan blårök och varmkörande strokers?

en liten fråga...

Är det någon från SH som kör i veidec?
Vilka serier kör ni andra RR huliganer i och hur många klasser finns det?

Hurtig skrev:
en liten fråga...

Kolla stickyn överst på forumet där de flesta har presenterat sig.

De flesta kör SM och Scandinavian Open.

Hurtig skrev:
en liten fråga...

Här finns några på forumet som kör Veidec, men de är mer "passiva"
sporthojare... lägger mest in annonser o dylikt...

Kolla även länken "Lista med Sporthoj's RR-förare år 2004" som ligger på
forum sidan, under Roadracingforumet.

Jag skall bara göra inhopp i Veidec, när de kör på Knutstorp, sen får det va
så för min del....

Bennybåge skrev:
Jag skall bara göra inhopp i Veidec, när de kör på Knutstorp, sen får det va
så för min del....

Ska du köra där med din std-hoj eller har du en annan hoj att tillgå där? Antar att du har en annan för en standard bör väl inte ha mycket att plocka i Veidec?

Vad är anmälningsavgift och liknade till Veidec?

Mattias skrev:
Jag var på finalen 2002, och jag måste säga att jag blev positivt överraskad av bilrejsingen. MYCKET bättre än jag trodde. Go there!

Jag var på Gelleråsen i somras och kollade på STCC/Veidec och vart negativt överraskad. Kortegeåkning och lite knuffande... Visst beror det på att jag har större hojintresse än bilintresse men jag upplever ändå att hojrejsingen är mer actionfylld.

MrGooFy skrev:
Ska du köra där med din std-hoj eller har du en annan hoj att tillgå där? Antar att du har en annan för en standard bör väl inte ha mycket att plocka i Veidec?

Vad är anmälningsavgift och liknade till Veidec?

Jag har en hoj till enligt SS reglementet.

Anmälningsavgiften för inhopp som wild card förare är 4400:- +6%moms
per tävling... (sen ytterligare 500:- i hyra av transponder) :kocko

Bennybåge skrev:
Jag har en hoj till enligt SS reglementet.

Anmälningsavgiften för inhopp som wild card förare är 4400:- +6%moms
per tävling... (sen ytterligare 500:- i hyra av transponder) :kocko

Trevligt. :rolleyes:
Den totala anmälningsavgiften är mer än vad jag betalar för att halvförsäkra min hoj i ett halvår. :tummenupp

Chrille skrev:
Nu vill jag vara lite tråkig och påpeka att man ska komma ihåg att det är Sveriges bästa förare som kör hoj i Veidec. Nivån på körandet är helt klart ett stort snäpp högre än övriga svenska klasser.

Visst går det riktigt snabbt i SS600 SM men nog finns det fler än 16 svenskar som gör snabbt. Eller menar du att det bara är de 13 svenskarna som klarade kvalgränsen på 107%, som är snabba. Jag är övertygad om att du kan hitta förare i de andra SM klasserna som lätt kvalar in.De kanske inte är i toppen direkt men med samma förutsättninger som toppgubbarna skulle några av dem garanterat vara med i toppen.

Nu är jag i och för sig inget läktarprofs men har kollat lite på tiderna och sett en hel del av dem köra. Detta är vad jag tror i alla fall.

Nordgren skrev:
Visst går det riktigt snabbt i SS600 SM men nog finns det fler än 16 svenskar som gör snabbt. Eller menar du att det bara är de 13 svenskarna som klarade kvalgränsen på 107%, som är snabba. Jag är övertygad om att du kan hitta förare i de andra SM klasserna som lätt kvalar in.De kanske inte är i toppen direkt men med samma förutsättninger som toppgubbarna skulle några av dem garanterat vara med i toppen.

Nu är jag i och för sig inget läktarprofs men har kollat lite på tiderna och sett en hel del av dem köra. Detta är vad jag tror i alla fall.

Så är det nog helt klart. Veidec har en bra bredd som ingen annan klass kommer i närheten av. Men om vi snackar snabba förare så finns det potentiella toppgubbar i de flesta andra klasser.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026