Veidec köper STCC

Chris Ash skrev:
Inte för att vara sån men är det inte rätt dyrt att köra STCC? Finns det verkligen förarunderlag för 2 klasser? Jag säger inte att det inte finns, bara en fundering......
Tror nog att förarna finns, men vill svemo släppa en klass till från SM/SO? Jag är ganska säker på att Luff kommer att hota med att lägga ner SO om så sker....

Chris Ash skrev:
Inte för att vara sån men är det inte rätt dyrt att köra STCC? Finns det verkligen förarunderlag för 2 klasser? Jag säger inte att det inte finns, bara en fundering......

Idag är väl anmälningsavgiften ca 10.000:- och varje race kostar ca 2300:-. Att köra alla 8 race blir runt 29.000:-

Med sändningar i SVT så skulle det bli "lättare" för förarna att hitta sponsorer så jag håller med om att det borde vara prio 1 för Veidec.

Två st mc-klasser, så standard som möjligt, vore en höjdare men om det bara blir en håller jag tummarna för 1000 cc :)

Swedie skrev:
Detta skulle lätt få mig att gå över nästa år om det är 1000cc. 600cc är inte min grej tyvärr.

Har börjat få signaler om riktigt bra grejer för min egen del för nästa år (fin sponsring). Men frågan är bara vilken klass jag ska köra. Vill ge sponsorn bästa publicitet.
Ahaaaaa.... skvaller? vad kör du i för team nästa år då? hehe... nä men seriöst, funderar du på att överge superbike? de e ju roligaste klassen..
Märkesbyte? eller lirar du vidare med yamaha?
Tell me about it.... *nyfiken*
:tummenupp

Finns det några planer på två hojklasser eller är det bara spekulationer/önsketänkande?

Förutom frågan om det finns förare, är publiken intresserad av en hojklass till? Nu var iofs detta några år sen men det enda SS600 racet jag sett (På Synsam-tiden) så var det "fikastämning" på läktarna när det inte kördes med stödhjul.

Chris Ash skrev:
Förutom frågan om det finns förare, är publiken intresserad av en hojklass till? Nu var iofs detta några år sen men det enda SS600 racet jag sett (På Synsam-tiden) så var det "fikastämning" på läktarna när det inte kördes med stödhjul.
Så är det inte nu. Initiativet med grid show för MC ger också fin publicitet. Jippon säljer, även om SVEMO aldrig kommer att fatta det.

Chris Ash skrev:
Finns det några planer på två hojklasser eller är det bara spekulationer/önsketänkande?

Nu på senaste racet på Knutstorp så flyttade man fram mc-racet pga att det var för mycket vatten på banan. Motorcyklarna fick till slut köra sist på dagen. Hade aldrig varit så mycket publik som stannat kvar och kollat på sista racet någon gång tidigare och detta trotts att publiken hade fått stått ute i regn största delen av dagen. Säger nog en del om hur pupliken är intresserade..

Last edited:
Axxexs skrev:
Nu på senaste racet på Knutstorp så flyttade man fram mc-racet pga att det var för mycket vatten på banan. Motorcyklarna fick till slut köra sist på dagen. Hade aldrig varit så mycket publik som stannat kvar och kollat på sista racet någon gång tidigare och detta trotts att publiken hade fått stått ute i regn största delen av dagen. Säger nog en del om hur pupliken är intresserade..

Jepp, det var snudd på fullt med folk på sluttningarna trots att rejset gick efter kl.5 :)

Chris Ash skrev:

Tror det var jag som skrev det som "önskelista"... Tror absolut inte detta samtalsämne varit föremål för diskussion högre upp...Men vi kan ju önska att det blir så (samtalsämne alltså)!!!

valmers skrev:
Så är det inte nu. Initiativet med grid show för MC ger också fin publicitet. Jippon säljer, även om SVEMO aldrig kommer att fatta det.

Fy fan vad man efter 17år i rr är trött på allt jävla Svemo gnäll. Varför fattar inte Svemo det??? Är inte mc-klassen i STCC bra eller??? Visst kan arrangemangen bli bättre men är det i så fall enbart Svemo's ansvar. Kan det ligga lite hos dem som arrangerar tävlingarna??? I detta fall STCC. Då STCC förband sig att köra den nya klassen på precis samma sätt som tidigare för att den skulle ha SM-status. Jag tycker inte att så har blivit eftersom gridshow försvann ihop med STCC och att sändningen inte blev i huvudprogrammet

Själv tyckar jag 600 klassen verkar fungera bra och ser att det visst gick bra med 600cc, men att det skulle finnas underlag för en klass till tveksamt.

Det bör däremot jobbas hårt med att få STCC pupliken att också komma på SM-tävlingarna så att de inte behöver stå vänta så länge mellan mc-passen.

Angående köpet tror jag att det är bra med nya visioner för STCC då det de senaste året blivit sämre och sämre, så nytt blod och nytt kapital är bra för serien och då också för motorsporten

Jag tror att det kommer bli hur bra som helst. HOPPAS innerligt att det blir 1000cc efter som man inte kan köra 600cc (kommer väl få äta upp det här nu).

Nordgren skrev:
Fy fan vad man efter 17år i rr är trött på allt jävla Svemo gnäll. Varför fattar inte Svemo det??? Är inte mc-klassen i STCC bra eller??? Visst kan arrangemangen bli bättre men är det i så fall enbart Svemo's ansvar. Kan det ligga lite hos dem som arrangerar tävlingarna??? I detta fall STCC. Då STCC förband sig att köra den nya klassen på precis samma sätt som tidigare för att den skulle ha SM-status. Jag tycker inte att så har blivit eftersom gridshow försvann ihop med STCC och att sändningen inte blev i huvudprogrammet

Själv tyckar jag 600 klassen verkar fungera bra och ser att det visst gick bra med 600cc, men att det skulle finnas underlag för en klass till tveksamt.

Det bör däremot jobbas hårt med att få STCC pupliken att också komma på SM-tävlingarna så att de inte behöver stå vänta så länge mellan mc-passen.

Angående köpet tror jag att det är bra med nya visioner för STCC då det de senaste året blivit sämre och sämre, så nytt blod och nytt kapital är bra för serien och då också för motorsporten
Gnäll och gnäll, mest ett konstaterande. Jag finns på plats på många SM/SO/ERF/STCC-race, och kan jämföra. Det finns en (1) raceorganisation som arrangerar race på asfaltsbana med stor publiktillströmning och mediabevakning i Sverige, STCC. Att då som SVEMO sitta och bromsa när denna organisation vill arrangera en viss MC-klass (STK 1000-tjäbblet), är för mig mycket svårt att förstå. Visst måste intresset för RR-SM höjas, men det är i STCC som pengarna, sponsorerna, media och den breda publiken finns. SVEMO borde lobba stenhårt för att få in fler MC-klasser i detta proffsiga arrangemang, istället för att bromsa och sätta sig på tvären.
Angående ägarbytet i STCC blir det ju intressant att se vad som händer när Veidec ska förhandla med SVEMO igen.

Det är klart som fan att det finns underlag för en MC-klass till; vilken sponsor vill inte synas inför 16000 åskådare som senaste STCC-racet drog?

Last edited:
valmers skrev:
Det är klart som fan att det finns underlag för en MC-klass till; vilken sponsor vill inte synas inför 16000 åskådare som senaste STCC-racet drog?
STCC drar publik och det beror på att dom kör både bil & MC samt profilerar sig bättre än EM/SO/SM samt har en större reklambudget.

Reklam kostar.. men om man inte satsar så får man heller ingen publik, moment 22.

Goodstuff skrev:
Det viktigaste är väl ändå en MC-klass och tillbaka till SVT. Underlaget finns ju men det kostar ju en slant mer att köra en bra produktion i SVT än i de perifera kanalerna i Viasats utbud. Har svårt att tro att det tar bort MC helt.

Såg på en löpsedel idag att SVT skrotar sin Ernst-följetong Sommartorpet (YES!) för att satsa mer på sport istället. Läste iofs inte artikeln, men det kanske ger lite utrymme för att STCC kan komma tillbaka och återigen bli det proffsiga TV-arrangemang det var en gång i tiden. Man kan ju iaf hoppas!

2 Mcklasser som nämnts låter onekligen jäkligt lockande att se i mina öron!

fwk skrev:
Såg på en löpsedel idag att SVT skrotar sin Ernst-följetong Sommartorpet (YES!) för att satsa mer på sport istället. Läste iofs inte artikeln, men det kanske ger lite utrymme för att STCC kan komma tillbaka och återigen bli det proffsiga TV-arrangemang det var en gång i tiden. Man kan ju iaf hoppas!

2 Mcklasser som nämnts låter onekligen jäkligt lockande att se i mina öron!

*Glädjedödar-mode on*

Tror att du och vi andra kommer att få ser mer hockey, fotboll, och hopp sandlådan/över pinnen. :mad: :död

*Glädjedödar-mode off*

Men va'fan, man kan alltid hoppas. Om många mailar till Svanberg så kanske han ser att det finns ett intresse.

valmers skrev:
Angående ägarbytet i STCC blir det ju intressant att se vad som händer när Veidec ska förhandla med SVEMO igen.
Frågan är bara vilka metoder som kommer användas... På lägre nivå än vad diskissionen var förra året kan den väl knappast bli, eller???

valmers skrev:

Vet inte om jag är lika säker på det. Hade intresset varit så stort hade det nog varit fler än 25-30 förare som kört i STCC, såsom i år och tidigare år. Kan det vara så att många förare tycker det är för dyrt eller för lite åka eller inte lika trevligt i depån, kan nog vara lite av varje eller?

En annan sak är nog att bilfolket inte gärna vill släppa någon mer mc-klass. Men jag tycker JTCC är trams. Gamla gubbar som kör bilar som går långsammare än 125 junior.

Gör man reklam om att RR är en j-vligt rolig sport att se på och utöva m.m så kommer sporten växa vartefter fler blir intresserade av att se på. Måste ju börja nånstans. Behöver jag betala extra för att synas i SVT gör jag GÄRNA det... shit.

Jag heter Lasse skrev:
*Glädjedödar-mode on*

Tror att du och vi andra kommer att få ser mer hockey, fotboll, och hopp sandlådan/över pinnen. :mad: :död

*Glädjedödar-mode off*

Ja, jag tror iofs du är ganska nära sanningen där, tyvärr. Men det kanske blir en glimt mer motorsport med lite tur. Svanberg har väl alltid fjantat runt i sin egen värld så varför skulle det ändras nu? :)

Vad som behövs förutom en fetare reklambudget är andra aktiviteter, bil/mc utställning, tivoli, stuntuppvisning och annat kul som folk vill gå på, det är inte många som vill nöta bänk på läktarna en hel dag med sin familj utan att få en upplevelse på köpet.

Last edited:
GSXR1100R skrev:
Vad som behövs förutom en fetare reklambudget är andra aktiviteter, bil/mc utställning, tivoli, stuntuppvisning och annat kul som folk vill gå på, det är inte många som vill nöta bänk på läktarna en hel dag med sin familj utan att få en upplevelse på köpet.
Då är vi ju tillbaka till ruta ett.
Klubbarna måste få mer folk som jobbar med arrangemangen, inte mer gnäll på SVEMO.

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup