Veidec köper STCC

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=23792

Veidec köper STCC

Thomas Berggren - 2005-08-22
För ett okänt antal miljoner kronor får STCC inom kort en ny huvudägare. Det är skånska företaget Veidec som på det sättet skaffar sig kontroll över svensk racings huvudklass. Ny boss för STCC blir därmed Veidecs ägare, Rickard Pålsson - idag huvudsponsor till STCC.

Enligt källor med god insyn i STCC säljs nu det svenska mästerskapet till Rickard Pålssons skånska verktygs- och kemiföretag, Veidec AB. Köpesumman är än så länge hemlig men det rör sig troligen om en affär i storleksordningen 5 - 10 miljoner kronor.

Svenska Bilsportförbundet, SBF, som sanktionerar alla tävlingar är sedan 10 år minoritetsägare i bolaget STCC AB som på entreprenad driver den svenska mästerskapsserien. Enligt uppgift ser SBF positivt på ägarbytet.
Ägarbytet kommer också innebära ett byte av mediastrategi. Idag sänds STCC i Viasats sportkanaler men STCC-teamen är sedan flera år starkt missnöjda med publiksifforna.
För fem år sedan drog STCC regelbundet 600.000 tittare i SvT innan tittarskaran mer än halverades med kanalbytet till TV4. Och förändringen till Viasat häromåret innebar ytterligare en halvering av antalet tittare.
Exakt vilka planer nye huvudägaren Rickard Pålsson och företaget Veidec har för STCC är ännu oklart. En längre tid har dock ihärdiga rykten cirkulerat i STCC-depån om ett byte från dagens Super 2000-reglemente till silluett-bilar med V8-motorer, likt den tyska serien V8 Star.

Frågan är vad som händer med nuvarande och framtida MC-klass(er)?

V8 RoKKaR.... men det lär bli få, om ens några privata team.

Sen kan vi hoppas på SS1000 för hoj.

Men just nu ser det ut som om det blir mer åt VM superstock 600. Dvs man får byta stötdämpare bak, samt innehållet i framgaffeln, helsystem samt elsystem.

Dvs som supersport - men utan motortrim !

Veidec's MC-förare Mikael Nilsson borde kunna svara på denna frågan.

Jag tror och hoppas att de inte lägger ner MC-biten. För många som uppskattar den serien enligt vad man hört iaf.

STCC är enligt säkra källor väldigt nöjda med att ha en MC klass bland alla fyrhjulingar, STCC blir Skånskt och det känns bra :tummenupp

kan de inte börja köra 1000cc istället, fränare körning och de riktigt duktiga killarna kan bjuda på lite sjyssta uppställ... :tummenupp

fezt skrev:
kan de inte börja köra 1000cc istället, fränare körning och de riktigt duktiga killarna kan bjuda på lite sjyssta uppställ... :tummenupp
Jo, vi är ju några stycken som tycker det. :hihi

Swedie skrev:
Veidec's MC-förare Mikael Nilsson borde kunna svara på denna frågan.

Jag tror och hoppas att de inte lägger ner MC-biten. För många som uppskattar den serien enligt vad man hört iaf.

Då blir det 1000 cc nästa år... 1000 SEK per poäng... Stjärnstatus på förarna...

Men, jag tycker det borde vara superoptimalt med
-Superstock 600
-Superstock 1000

Helt fett med 2 klasser!!!!

Det viktigaste är väl ändå en MC-klass och tillbaka till SVT. Underlaget finns ju men det kostar ju en slant mer att köra en bra produktion i SVT än i de perifera kanalerna i Viasats utbud. Har svårt att tro att det tar bort MC helt.

jorpes skrev:
-Superstock 600
-Superstock 1000

Precis. Tror faktiskt att exempelvis S40/S60 Challenge kunde strykas till förmån för Superstock 1000, med publikens samtycke. Att sedan SVEMO aldrig går med på detta är en annan sak.
Goodstuff skrev:
Det viktigaste är väl ändå en MC-klass och tillbaka till SVT. Underlaget finns ju men det kostar ju en slant mer att köra en bra produktion i SVT än i de perifera kanalerna i Viasats utbud. Har svårt att tro att det tar bort MC helt.
Ja, att få SVT att sända måste vara prio ett.

jorpes skrev:
Då blir det 1000 cc nästa år... 1000 SEK per poäng... Stjärnstatus på förarna...

-Superstock 600
-Superstock 1000

Så det ska bli möjligt att vinna pengar inom svensk RR?? :eek:

:banana

valmers skrev:
Precis. Tror faktiskt att exempelvis S40/S60 Challenge kunde strykas till förmån för Superstock 1000, med publikens samtycke. Att sedan SVEMO aldrig går med på detta är en annan sak.

Vad är det egentligen för fel på SVEMO? :va

Ankan skrev:
Vad är det egentligen för fel på SVEMO? :va
Aldrig är valmers ord. Om de är ute i bättre tid kanske de gör det men Mike Luff och SO lär nog inte tycka det är så kul eftersom de satsat på SBK en längre tid. Fast vad vet jag egentligen, spekulationer från min sida alltså.

Det här är fruktansvärt bra! Nya friska tag!

Bilrejsing är kul o kolla på om bilarna har ordentligt mycket effekt! Vore helt underbart med rackarns snabba bilar, tv-sändingar i SVT och två hojklasser. Då har man den bästa svenska rejsingen i alla kategorier, tveklöst massa publik och en hejdundrande show!! :banana

Goodstuff skrev:
Aldrig är valmers ord. Om de är ute i bättre tid kanske de gör det men Mike Luff och SO lär nog inte tycka det är så kul eftersom de satsat på SBK en längre tid. Fast vad vet jag egentligen, spekulationer från min sida alltså.

Kan väl inte påstå att jag begriper så mycket av det här heller. Tyckte dock att SVEMO var lite trångsynta sist det var debatt om vilket reglemente som skulle gälla för hojarna som åker tillsammans med STCC. Kunde väl vara kalas med två hojklasser i SVT. Det är ju dock inte obegripligt om Luff är av en annan åsikt.

Goodstuff skrev:
Fast Luff är inte dummare än att han vet att STCC är den stora mjölkkossan.

Detta skulle lätt få mig att gå över nästa år om det är 1000cc. 600cc är inte min grej tyvärr.

Har börjat få signaler om riktigt bra grejer för min egen del för nästa år (fin sponsring). Men frågan är bara vilken klass jag ska köra. Vill ge sponsorn bästa publicitet.

fezt skrev:

Nä, Nä... Detblir 125 JR i stället, det initierades ju försök nu i helgen :rolleyes:

Inte för att vara sån men är det inte rätt dyrt att köra STCC? Finns det verkligen förarunderlag för 2 klasser? Jag säger inte att det inte finns, bara en fundering......

Chris Ash skrev:
Inte för att vara sån men är det inte rätt dyrt att köra STCC? Finns det verkligen förarunderlag för 2 klasser? Jag säger inte att det inte finns, bara en fundering......
7-15 förare kommer att köra 2 klasser skulle jag tippa!

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup