vaxa nylackad yta?

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Hallå

Jag har hört att man inte ska göra vissa saker med nylackade ytor. Stämmer det att man inte bör vaxa dem? Tänkte lägga ett lager vax som skydd mot de första små reporna. Tacksam för info av någon som vet vad han pratar om.
 
Simp skrev:
Hallå

Jag har hört att man inte ska göra vissa saker med nylackade ytor. Stämmer det att man inte bör vaxa dem? Tänkte lägga ett lager vax som skydd mot de första små reporna. Tacksam för info av någon som vet vad han pratar om.


Beror på vad som har lackats hur det har lackats och när det lackades?
 
Man bör alltid vänta minst 2 veckor innan första riktiga tvätten (Går självklart att spola av med vatten innan, men undvik avfettning) Det tar ett tag innan lacken härdat ordentligt och klarar påfrestningarna. Vaxet bör du vänta med iaf 3 veckor innan du använder det för att vara på den säkra sidan.
 
Enligt min lackare som lackat i snart 40års tid ska man inte vaxa ytan under dom första 4-6 månaderna eftersom lacken + klarlacken släpper ångor under så pass lång tid efter en lack.....

Jag brukar följa hans råd för han har ju en hel del erfarenhet i detta yrke.
 
Crille skrev:
Enligt min lackare som lackat i snart 40års tid ska man inte vaxa ytan under dom första 4-6 månaderna eftersom lacken + klarlacken släpper ångor under så pass lång tid efter en lack.....

Jag brukar följa hans råd för han har ju en hel del erfarenhet i detta yrke.


Beror mycket på om det har lagts på flitigt med klarlack (många lager) eller om det använts en färg bruten med klarlack.

Men en "standardregel" är att en nylackad yta skall man vänta 1-2 mån med.
 
Crille skrev:
Enligt min lackare som lackat i snart 40års tid ska man inte vaxa ytan under dom första 4-6 månaderna eftersom lacken + klarlacken släpper ångor under så pass lång tid efter en lack.....

Jag brukar följa hans råd för han har ju en hel del erfarenhet i detta yrke.
Det beror alldeles på vad man använder.
Det finns vaxer och lackförseglingar som klarar av att släppa igenom avdunstningarna från lösningsmedlet i den nya lacken.
Men det är helt riktigt att man generellt ska avstå från att vaxa en nylackad yta. Vet man inte vad man har för vax på hyllan är det bättre att låta bli än att chansa.
 
Man kan säga att klarlack är det rejält med.. Man kan spegla sig i kåporna... :)

Så jag får inte vaxa innan mitten av sommaren? Kan jag tvätta hojen som vanligt? Avfettning och bilschampo och vanlig svamp... Eller vad är det som gäller?

Man vill ju inte förstöra sin nylackade älskling...
 
Simp skrev:
Man kan säga att klarlack är det rejält med.. Man kan spegla sig i kåporna... :)

Så jag får inte vaxa innan mitten av sommaren? Kan jag tvätta hojen som vanligt? Avfettning och bilschampo och vanlig svamp... Eller vad är det som gäller?

Man vill ju inte förstöra sin nylackade älskling...
Vänta någon månad med avfettning.
Efter det kan du tvätta den som vanligt med avfettning och svamp.
Låt bli att vaxa den så länge det går.
Men jag tror du kan vaxa den utan dåligt samvete innan du tar ut den för säsongen.
 
Simp skrev:
Det är drygt en månad efter lack. Skulle det fungera? Vad kan hända?
Det fungerar bra det.
Det som i teorin skulle kunna hända är att du stänger inne ångorna som avdunstar från lösningsmedlen i lacken.
 
Simp skrev:
och det kommer/kan att leda till?

ingenting typ, varför man inte skall vaxa direkt beror på att lacken är mjuk och repas och blir tryckskadat mkt lätt med en färsk lack,men vänta 1-2 vek sedan flytande hårdvax på det går fint gjorde det på min hoj,samt ett par bilar jag låtit lackerat om, aldrig haft några probs.
 
Använd ett "miljövänligt" vax så ska det inte vara några problem. Som sagt, en solid lack är mer känslig för det hela, samt cellulosa-lack men dessa är tagna ur bruk för länge sedan då de var för miljöfarliga. Gör bara ingen polering med polermedel (men det finns ju knappat någon anledning till det) för då har du bett om repor då det fortfarande är känsligt så kort tid efter lack.
 
Sådär nu har jag snackat med min lackare och frågat varför man INTE ska vaxa en nylackad yta och han sa följande...Gäller ALLA vaxer....

1. Lösningsmedel släpps ut ur lacken uder en period av 4-6månader (Som jag skrev tidigare)

2. Om du har tex spacklat tanken eller vad som helst och sedan vaxar efter den blivit nylackad så kommer lacken mattas ner samt så kommer man se ringarna av spacklet pga att lösningsmedlet/ångorna av lacken inte har någonstans att ta vägen pga av att vaxet stänger inne ångorna.

Så jag skulle då aldrig vaxa ny lackade grejer om jag skulle få mattyta på köpet efter ett tag samt att spacklet ringar skulle synas.....
 
Last edited:
Crille har helt rätt!
Det tar dessutom lite längre tid under vintern för lösningsmedlet att avgå, iaf om du inte har hojen i lägenhetstemperatur.
VARFÖR vill du vaxa en nylackad hoj??
Finns det nån anledning förutom att det kliar i fingrarna?
Har du inget rostfritt eller aluminium du kan polera istället?? :)
 
elwe skrev:
Crille har helt rätt!
Det tar dessutom lite längre tid under vintern för lösningsmedlet att avgå, iaf om du inte har hojen i lägenhetstemperatur.
VARFÖR vill du vaxa en nylackad hoj??
Finns det nån anledning förutom att det kliar i fingrarna?
Har du inget rostfritt eller aluminium du kan polera istället?? :)

tänkte att om man har ett tunt lager vax så skyddar det lacken lite. Det kan ju knappast göra någon skada när det gäller repor att ha ett tunt lager vax som en extra kondom över det nylackade... Allt för att behålla knullputsen som jag fått av all klarlack.
 
Simp skrev:
tänkte att om man har ett tunt lager vax så skyddar det lacken lite. Det kan ju knappast göra någon skada när det gäller repor att ha ett tunt lager vax som en extra kondom över det nylackade... Allt för att behålla knullputsen som jag fått av all klarlack.
Du kan ju alltid använda en finrubbing om du vill hålla putsen.
Finrubbing innehåller inget vax och kan därför användas riskfritt.
Sedan finns det ju faktiskt vaxer och lackskydd som KAN läggas även på nylackade ytor. Bla. så har Autosmart produkter som fungerar till det.
 
Simp skrev:
tänkte att om man har ett tunt lager vax så skyddar det lacken lite. Det kan ju knappast göra någon skada när det gäller repor att ha ett tunt lager vax som en extra kondom över det nylackade... Allt för att behålla knullputsen som jag fått av all klarlack.


vad som sägs i teorin verkar inte funka i praktiken då, om det inte är en mkt kass lackerare,jag har aldrig varit med om att se några "spackel ringar"
en vax kan man lägga efter på en 2 vek gammal lackerad yta,
har själv gjort det på både bil och mc har då aldrig sett ngt spår av vad chrille skriver,inte efter 2 år heller då jag haft den ena bilen så pass lång tid..

så det där köpere jag inte om det är en bra lack som ligger på !!!

så visst kan man lägga ett lättarbetat "typ flytande vax" på lacken utan det blir strul,iaf kommer jag göra det som har gjort det samt vet hur det funkat för mig..

även rekond firmor lackförseglar helt nylackade samt nya bilar
utan probs..
 
Nåja nåja du får väl vaxa dina grejer men jag tror att en lackare som lackar show lastbilar samt personbilar i närmare 40års tid kan betydligt mycket mera en både dig och mig.

Jag litar på vad han säger iallafall sedan får du lita på vem du vill...

*Over And Out*


mojjsan skrev:
vad som sägs i teorin verkar inte funka i praktiken då, om det inte är en mkt kass lackerare,jag har aldrig varit med om att se några "spackel ringar"
en vax kan man lägga efter på en 2 vek gammal lackerad yta,
har själv gjort det på både bil och mc har då aldrig sett ngt spår av vad chrille skriver,inte efter 2 år heller då jag haft den ena bilen så pass lång tid..

så det där köpere jag inte om det är en bra lack som ligger på !!!

så visst kan man lägga ett lättarbetat "typ flytande vax" på lacken utan det blir strul,iaf kommer jag göra det som har gjort det samt vet hur det funkat för mig..

även rekond firmor lackförseglar helt nylackade samt nya bilar
utan probs..
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top