Vax/släppmedel - glasfibergjutning

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Vad rekommenderas för universalprodukter för detta? Har inte vägarna förbi någon specialbutik utan eftersöker något mer universal jag kan hitta på biltema eller mekonomen eller så.

Kedjevax för motorcykel? Vax för lack/billack funkade inte nå vidare...

Silicon spray har jag för mig dom babbla om förut.

Släpper säkert jättebra. Frågan är bara om skiten ligger kvar i plasten och ställer till med problem när du ska lacka sen bara?

Glöm silikonspray om du ska lacka det ska gjuta.

http://www.outdoorexperten.se/p-11929-slppmedel.aspx

Mjo.. Det är tanken.

Vissa säger att polyvinylalkohol är skiten, denna isopropylalkohol (som fö finns i spolarvätska) är det som gäller.

Inköp: Isopropylalkohol: För tekniskt bruk (rengöring, ej för utvärtes eller invärtes) på apotek för runt 45 kr per 100 ml, farmaceutisk kvalitet för runt 110 kr per liter.
http://www.shenet.se/ravaror/propylalkohol.html

Vid närmare eftertanke känns det som man definitivt bör undvika att använda isopropylalkoholm/isopropanol som släppmedel. Däremot lär det vara fint som rengöringsmedel för form eller det avgjutna.

Last edited:
Mjo.. Det är tanken.

Vissa säger att polyvinylalkohol är skiten, denna isopropylalkohol (som fö finns i spolarvätska) är det som gäller.

Inköp: Isopropylalkohol: För tekniskt bruk (rengöring, ej för utvärtes eller invärtes) på apotek för runt 45 kr per 100 ml, farmaceutisk kvalitet för runt 110 kr per liter.

T-blå eller K-sprit innehåller båda Isopropylalkohol där T-blå är den renaste (K-sprit innehåller även Metanol-Etanol (E85!!!) vet ej hur den reagerar med epoxy/Gelcoat mm.)
Både Biltema och macken har iaf T-blå...

Last edited:
Mjo.. Det är tanken.

Vid närmare eftertanke känns det som man definitivt bör undvika att använda isopropylalkoholm/isopropanol som släppmedel. Däremot lär det vara fint som rengöringsmedel för form eller det avgjutna.

Jag har gjutit MC-delar och mitt recept är:

Skapa en blank yta i formen gärna lackad.

Vaxa formen, låt vaxet sitt kvar.

På med släppmedel.

Lägg på gelcote.

Lägg på plasten.

Tvätta om du måste med aceton.

Lycka till.

Last edited:
Jag har gjutit MC-delar och mitt recept är:

Skapa en blank yta i formen gärna lackad.

Vaxa formen, låt vaxet sitt kvar.

På med släppmedel.

Lägg på gelcote.

Lägg på plasten.

Lycka till.

Absolut, det är jag med på.

Men vad för vax? Vad för släppmedel?

Edit: Isopropylalkohol är ett lösningsmedel som lätt tar bort fett och sånt.

kortfattat, först vax utan silicon en 3-4 gånger
sen pva

Absolut, det är jag med på.

Men vad för vax? Vad för släppmedel?

Edit: Isopropylalkohol är ett lösningsmedel som lätt tar bort fett och sånt.

Ta dig till en båtbyggare eller en plastindustri och lite burkar då får du det absolut bästa grejerna. Vax utan silicon som R2 sa.

Silicon tvättas bort med aceton, de ända som hjälper så vitt jag vet.

Inga genvägar

Tyvärr finns det inga genvägar om du vill ha ett hyggligt resultat.
Fuskar du med vax och släpp är risken mycket stor att det fastnar i formen. Finns med all säkerhet att beställa på nätet.

Mvh Jonas

Jag verkar ha varit otydlig, jag ska inte fuska med något, jag vill veta vad/vart man kan hitta vax/släppmedel på normala ställen utan att behöva bege sig till fackhandel. Har begränsade möjligheter att ta mig bortanför Lunds tätort och känner mig halvtänd på att ägna många timmar åt att hitta passande kommunala transportmedel att ta sig dit. När väl snön släppt greppet om Skåne är problemet löst men tills dess är jag bunden till vad Lund har att erbjuda.
Postorder kan vara ett alternativ, men gissar att fraktkostnader etc blir endel.

Biltema

Biltemas grejer är av bra kvalite. De köps hos föredetta Reichold (vet inte vad firman heter idag)
Den här killen har gjort en länksida. http://liggcykel.info.se/

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla