Vattenskärd gaffel "klämma"

AaaNaa

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
Aprilia rs 125, Aprilia 250
Vattenskuren gaffelkrona

Hej Först så äger min far ett eget Vattenskärning företag
och jag har möjliheter att skära ut va jag behagar.
sen kom jag och tänka på om jag skulle göra en egen "krona" (klämma, kalla vad ni vill, för jag har ej någon annaing). Jag har tillgång till aluminium, duralaluminium.

Vill gärna ha lite tips och sånt..
här är ett litet oseriöst arbete i paint :)
kommer seriösare förslag snart när jag är hemma..

Det är till en racing hoj altså.. ska sitta på min Honda rs 125r.

Mvh Niklas

Bifogat

• clamp.JPG
    clamp.JPG
    29.8 KB · Visningar: 166
Last edited:
Vattenskärning i all ära men avståndet mellan gaffelbenen är viktigt att det blir inom +-0.03mm för bästa funktion. Avståndet till lagerläget är lika viktigt. Sedan har ju vattenskärnig en tendens att inte skära "raka" snitt, de blir inte i vinkel med toppytan/bottenytan. Spåret efter vattnet är bredare vid munstycket och smalare längst ner. Detta gör det direkt olämpligt att skära ut noga mått och avstånd.

Om du ändå ska göra en ny så gör en med justerbar styrvinkel. Ganska bra att kunna ändra vid behov..

Last edited:
VR-8 skrev:
Vattenskärning i all ära men avståndet mellan gaffelbenen är viktigt att det blir inom +-0.03mm för bästa funktion. Avståndet till lagerläget är lika viktigt. Sedan har ju vattenskärnig en tendens att inte skära "raka" snitt, de blir inte i vinkel med toppytan/bottenytan. Spåret efter vattnet är bredare vid munstycket och smalare längst ner. Detta gör det direkt olämpligt att skära ut noga mått och avstånd.

Om du ändå ska göra en ny så gör en med justerbar styrvinkel. Ganska bra att kunna ändra vid behov..

Varför är avståndet mellan benen så kritiskt? Orginalkronorna är definitift inte producerade till denna precision jag har sett många gaffelkronor som är långt ifrån perfekta men ändå fungerar utmärkt. Kan inte tänka mig att precision bättre än +-0,3mm är nödvändigt.

Fixa någon som ritar en CAD modell till dig och låt sedan pappa gå lös på aluminiumet.....

(Jag tror din fader gjorde ett stort misstag när han erbjöd sig att skära lite åt dig, om ett par veckor kommer halva moppen att vara utbytt mot små oneoff prylar :näsblod)

Lite av problemen med vattenskärning går att komma runt genom att köra väldigt låg matning. Fenomenet kallas striering, tittar man på en snittyta ser det lite ut som att strålen släpat efter och blivit bredare. Ju lägre matning man kör ju bättre ser det ut. Skarpa radier är även ett problem vid vattenskärning men skall du ha en gaffelkrona så skall du försöka undvika det ändå för en skarp radie är inte bra ur hållfasthetssynpunkt. Du inte få så fina ytor som du vill i hålen för gaffeln och lagret men har en ett företag som pysslar med vattenskärning så har han säkert många kontakter till mekaniska verkstäder som kan borra dom 3st hålen snyggt och fint.

Att tillverkarna har en tolernas på +/-0,03mm mellan hålen på en gaffelkrona finner jag otroligt... det är en väldigt tajt tolerans på det avståndet.

Last edited:
Tillverka en gaffelkrona med en tolerans på +-0.03mm är inga problem. De flesta nc-maskiner har ju en repeternogrannhet på mindre. Trådgnisten som jag använde för att skära den här detaljen har en nogrannhet på +-0.006mm. Det smala spåret i mitten på biten är 0.29mm brett.

Sämre tolerans och du "tvingar" gaffelbenen åt något håll vid hjulaxeln. Om felet är låt säga 0.1mm vid kronan så blir det minst 0.3-0.4mm vid hjulet. Blir det så mycket fel så belastar man lager osv onödigt mycket.

dsc_0041.jpg

Farsan har hållt i flera år. jobbade på ett företag som heter nu Outokumpu föredeta Smidesbolaget. så han har mycket egenskaper.
Jag kan rita i CAD själv och får se om jag kommer hem ikväll så att jag kan fixsa en CAD ritning..

Hehe jo det sa han själv.. har gjort rätt mycket på hans jobb. tex fotpinne plata, "haj" fena, m.m...

Boris JR skrev:
(Jag tror din fader gjorde ett stort misstag när han erbjöd sig att skära lite åt dig, om ett par veckor kommer halva moppen att vara utbytt mot små oneoff prylar :näsblod)

Men räcker vanlig aluminium? Har tillgång till duralalu..

Mvh Niklas

Mcbrud skrev:
Lite av problemen med vattenskärning går att komma runt genom att köra väldigt låg matning. Fenomenet kallas striering, tittar man på en snittyta ser det lite ut som att strålen släpat efter och blivit bredare. Ju lägre matning man kör ju bättre ser det ut. Skarpa radier är även ett problem vid vattenskärning men skall du ha en gaffelkrona så skall du försöka undvika det ändå för en skarp radie är inte bra ur hållfasthetssynpunkt. Du inte få så fina ytor som du vill i hålen för gaffeln och lagret men har en ett företag som pysslar med vattenskärning så har han säkert många kontakter till mekaniska verkstäder som kan borra dom 3st hålen snyggt och fint.

Att tillverkarna har en tolernas på +/-0,03mm mellan hålen på en gaffelkrona finner jag otroligt... det är en väldigt tajt tolerans på det avståndet.
Kallskänka :va :Bugar

AaaNaa skrev:
Bla bla bla

Mvh Niklas
Fräs skiten det blir nogrannare, tolleranser på tusendelen!
Dvs 0,001mm

Last edited:
Mcbrud skrev:

jösses va sexigt med en tjej med sånna kunskaper.. :tungan

fast det lär ju vart din kille som skrev det där... :död , eller....

Last edited:
Måtttolerancen är säkert tillräckligt hög för att det ska fungera. Men "skärytan" måste vara bättre, där den klämmer åt runt gaffelbenet.
Dock ett lysande sätt att skära ut ämnen, för att sedan göra en liten efterbearbetning/arborrning till rätt gaffeldiameter.

Mats757 skrev:
Måtttolerancen är säkert tillräckligt hög för att det ska fungera. Men "skärytan" måste vara bättre, där den klämmer åt runt gaffelbenet.
Dock ett lysande sätt att skära ut ämnen, för att sedan göra en liten efterbearbetning/arborrning till rätt gaffeldiameter.

Jupp helt rätt, bara att köra ur hålen efteråt. Tänk bara på att göra det innan du slitsar dom... Blir jobbigare annars.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman