Vatten i oljan IGEN!!!

audiultx

Medlem
Gick med
11 Apr 2011
Ort
jönköping
Hoj
Yamaha R1 2003
Jahap, då verkar det som att hojen tar in vatten i olja igen. Sist så tog jag ju ut motorn och lyfte toppen, såg att det var lite vatten i cylinder nr 2. lämnade toppen för att få den planad med all rätt. gubben sa att det såg ut som en berg och dalbana. Den var inte rak någonstans. Väl med en garanterad rak topp tänkte jag att det måste ha varit det som var felet. På med ny packning och skruva ihop allt
Men oljan blir vit igen, man ser inte nivån genom glaset för att det är helt vitkladdigt.
Det ryker ej, den går "normalt" men idag blev den överhettad, den var påväg upp mot det röda på mätaren (kanske kollade på varvmätaren :D ). det gjorde den förut när jag ej fyllt på vatten.

jag såg dock inte någon spricka direkt på toppen någonstans. Vart förutom i vattenkanalerna på toppen och blocket kan vattnet få kontakt med oljan i händelse av en spricka?
Kan det vara så jävligt att man ej kan se sprickan med blotta ögat tror ni? jag fyllde på vatten senast igår genom termostathuset, sen körde jag rejält i typ 2 timmar, och det var inga problem, men idag testade jag en lite runda utan att fylla på och han blev för varm alltså. så han verkar ju dra rätt mycket vatten. (expansionskärlet är fyllt ) , vattnet har en fin färg, det ryker som sagt inte eller något sånt.

vad tror ni gubbs?
 
Kan det inte vara så att du behöver byta olja en gång till? Kan ju vara så att den oljan du kört på nu efter planingen, har dragit åt sig såpass så det är dags att byta igen menar jag.
 
Måla inte fan på väggen ännu.
Bytte topplockspackning på en K2 förra året, tog 2 "oljebyten" ( & 1 filter) med biltemas billigaste olja innan oljan blev svart igen.

Hade även problem att fylla kylsystemet igen med vatten, var en bubbla någonstans i systemet som hindrade. Fick varmköra & fylla småskvättar ett antal gånger innan det blev bra...Bara en tanke, som kan vara värd att kolla upp innan du river.
 
Har du kollat att fläkten går igång? Om inte så går den varm o kokar bort vattnet.
Kan i sådana fall vara fläktswitchen som har gett sig eller fläkten?
Kanske själva termostaten?
Vad det gäller vatten i oljan så låter det som den har gått varm o spruckit? Kan vara otroligt svårt att finna sprickan.

Har själv haft samma problem med att den går varm:gnissla
 
Hej alla, nej jag tömde givetvis all olja när jag plockade ner den.

ang fläkten så går den ej igång nu när det verkar vara för lite vatten. Jag testade det innan jag rev förra gången, den gick också upp högt i temp och ingen fläkt gick på, men när jag fyllde systemet med en jävla massa vatten och sen provade låta den gå upp i temp så går fläkten på ungefär när mätaren är halvägs till det röda, och det har den gjort förut så anledningen till att den inte går igång nu är förmodligen att det finns för lite vatten.

Vetifan om det är luft i systemet, har fått fylla på rätt mycket vatten nu tycker jag, det skall vara 2 liter (inkl expansionskärlet) enligt manualen,
jag har kört den kanske 3-4 ggr nu efter renoveringen,
vet inte riktigt hur jag skall göra nu. har sett att det finns toppar och block till mycket rimligt pris på tyska ebay. men man är ju student så man har inte riktigt pengar till det just nu.

Får väl börja med att tömma oljan och se hur stor mängd som kommer ut och hur det ser ut. :( ushhh för gammla hojar.
 
i termostathuset, där locket med fjäder sitter . :confused:




edit:
 

Bifogat

  • kylningsskiss.jpg
    kylningsskiss.jpg
    109.8 KB · Visningar: 262
Last edited:
Då får man väl ställa nästa fråga:D
Du fyllde väl på vattnet sakta och varmkörde hojen med termostatlocket borttaget?? För att få ut all luft?
Om du gasar med locket avtaget så kan du också se om vattnet cirkulerar? Om inte så är vattenpumpen kass.
 
Då får man väl ställa nästa fråga:D
Du fyllde väl på vattnet sakta och varmkörde hojen med termostatlocket borttaget?? För att få ut all luft?
Om du gasar med locket avtaget så kan du också se om vattnet cirkulerar? Om inte så är vattenpumpen kass.




nej, jag har faktist slarvat med det. Men jag har nog fyllt i säkert 0.5 till en liter vatten extra. sen så har jag klämt eller pumpat på den nedre vattenslangen från termostathuset tills det har slutat bubbla från vattnet.
Men jag skall fylla på imorgon och låta den gå på tomgång med locket av. och tills termostaten öppnar sig givetvis så får vi se vad som händer.
 
Finns ju en liten möjlighet att den kan vara oljekylet om det sitter ett sådant på den.
 
nu har jag varit ute och kört en timme med hojen.
Jag började dagen med att ta loss växelhuskåpan och tvätta rent oljenivå glaset. det var rikligt med majonäsaktigt klegga, sen monterade jag ihop kåpan och ställde hojen rakt för att kolla oljenivån. Den ligger ungefär mellan de båda strecken. När jag efter motorrivningen fyllde på olja så fyllde jag upp till nästan maxstrecket, och det med ett tom oljefilter så själva nivån verkar inte ha höjts med vatten eller så, (väldigt märkligt) . sen var den ganska gyllenbrun i färgen.


sen så fyllde jag på lite kylarvätska, startade hojen och sedan fyllde succesivt drygt en liter. när man gasade så gick det upp en vattenpelare, och när termostaten öppnade sig så började det spruta upp och ha sig. så jag antar att vattenpumpen fungerar som det ska.

åkte iväg med hojen och den va i normal temp, när man stod stilla länge så gick kylfläkten på ungefär halvägs till det röda.
Har märkt att expansionskärlet är fuktigt, det är i rätt så dåligt skick för övrigt lite halvsprucket typ. Men inte fan kan väl allt vatten försvinna därifrån? nivån i kärlet är i princip oförändrad sedan jag fyllde på det efter renoveringen. Jag har alltså fyllt på med en liter kylarvätska nu, och om det försvinner så måste det ju antingen hamna i oljan, i cylindrarna, (Ryker dock inget om den) eller läcka genomkärlet.

Skall byta till ett friskt kärl till och börja med, sen ska jag byta olja. så får vi se vad som händer :rolleyes:
 
Last edited:
Jag har fått problem med vattenpumpen några gånger på mina zxr:er, dålig packbox, då får du in vatten i oljan, och det händer inte förens du får lite högre tryck i kylsystemet.
 
Polarens r1:a läckte in vatten till oljan där röret sitter i vattenpumpen i oljetråget. Tog ner oljetråget och bytte o-ring sen va de problemet borta
 
mycket intressant svar från er två.
"Vegas" Menar du o-ringen som sitter på axeln på vattenpumpen?
kanske kan vara en bra idé att byta hela vattenpumpen isåfall.

är det den på bilden som ni menar?
 

Bifogat

  • waterpump.jpg
    waterpump.jpg
    76.4 KB · Visningar: 182
Last edited:
mycket intressant svar från er två.
"Vegas" Menar du o-ringen som sitter på axeln på vattenpumpen?
kanske kan vara en bra idé att byta hela vattenpumpen isåfall.

är det den på bilden som ni menar?

Mja, det sitter en tätning på axeln som driver pumpen, där tog min in vatten.
Jag bytte hela pumpen men det går säkert att renovera.
 
Mja, det sitter en tätning på axeln som driver pumpen, där tog min in vatten.
Jag bytte hela pumpen men det går säkert att renovera.



ja alltså den som jag ringat in på skissen?

Jag har letat på nätet men hittar ej någon vattenpump till min hoj :S

det skall visst vara samma som på en kawa gpx 750, men verkar vara skitsvårt att hitta.
 
Back
Top