Vatten i oljan IGEN!!!

ja alltså den som jag ringat in på skissen?

Jag har letat på nätet men hittar ej någon vattenpump till min hoj :S

det skall visst vara samma som på en kawa gpx 750, men verkar vara skitsvårt att hitta.

Ja, det ser ut som det är den packningen...
kolla med sam´s motor och hojdelen, dom kan ha grejer, annars kan du renovera den, då borde det finnas delar på din lokala kawaåterförsäljare.

jag har ett expansionskärl från en 92 om de passar?
100ing för besväret o frakten så är den din.
pm,a isf

jag har ett expansionskärl från en 92 om de passar?
100ing för besväret o frakten så är den din.
pm,a isf

Ser den ut så här? : http://cgi.ebay.de/Kawasaki-ZXR750-...raftradteile&hash=item336945efdd#ht_500wt_922

isåfall passar den tyvär inte min hoj :( men tack för erbjudandet du, jätte schysst!

Hittade ingen vattenpump på sam's :( får se hur jag löser det. men som sagt. oljenivån ökar ej! jag har fyllt på drygt 2 liter vatten utöver det som rymms i systemet sedan rivningen. om den mängd vatten läcker in till oljan så borde väl nivån öka ränt så mycket?

ska gå ut och kolla idag igen, men igår så var ju oljenivån på drygt hälften. Så någonstans måste ju det där jäkla vattnet ta vägen

Ser den ut så här? : http://cgi.ebay.de/Kawasaki-ZXR750-...raftradteile&hash=item336945efdd#ht_500wt_922

isåfall passar den tyvär inte min hoj :( men tack för erbjudandet du, jätte schysst!

Hittade ingen vattenpump på sam's :( får se hur jag löser det. men som sagt. oljenivån ökar ej! jag har fyllt på drygt 2 liter vatten utöver det som rymms i systemet sedan rivningen. om den mängd vatten läcker in till oljan så borde väl nivån öka ränt så mycket?

ska gå ut och kolla idag igen, men igår så var ju oljenivån på drygt hälften. Så någonstans måste ju det där jäkla vattnet ta vägen

vattenpump, hmmm passar de från en 92? :rolleyes:
ska ha en men får se om jag hittar den isf.
men har du ingen vatten i oljan och inge olja i vattnet så lär de ju knappast va pumpen.
nånstans är det iaf om de inte förångas.

Last edited:
vattenpump, hmmm passar de från en 92? :rolleyes:
ska ha en men får se om jag hittar den isf.
men har du ingen vatten i oljan och inge olja i vattnet så lär de ju knappast va pumpen.
nånstans är det iaf om de inte förångas.

är rätt säker på att pump ej passar min tyvär (kollar i manualen) . tack ändå.
jag va ute och körde en halvtimme nu. innan jag startade upp så kollade jag oljenivån och den verkar inte ha förändrats. fyllde på en del vatten i expansionskärlet. men det där jäkla tittglaset till oljan immar igen och blir vitt, så jag måste ta av skiten hela tiden för att kolla exakt oljenivå. ska kolla ikväll eller imorgon om det har förändrats efter dagens lilla tur.

Nej. nu har jag kontrollerat hojen noga, och det visar sig att den trots allt läcker in vatten, nivån är över maxstrecket och olja är vit typ. Har tagit loss vattenpumpen nu, hur kan jag kontrollera ifall det läcker in vatten till oljan från den? den glappar iallafall inte.

Finns en annan variant, vet ej om du kollade upp detta, men har toppen slagit sig kan ju cylinderaden slå sig, bara en tanke för hade detta problemet på min zx7r 98a

Finns en annan variant, vet ej om du kollade upp detta, men har toppen slagit sig kan ju cylinderaden slå sig, bara en tanke för hade detta problemet på min zx7r 98a

hej jag mätte med en linjal när jag rev motor förra gången och det såg inte ut att var något problem med blotta ögat. men kan ju ha missat det. men vi får se om jag ska riva ner motorn. blir jävla bökigt och massa kostnader om jag måste ta loss den skiten och lämna in de på planing. Det vore riktigt jävligt om det dock är en spricka någon stans som man ej ser med blotta ögat så lätt.

Det vettigaste borde ju vara att börja med att byta de tätningar som finns till vattensystemet och hjälper inte det så borde man ju kunna provtrycka skiten och se vart vattnet tar vägen... Det lär ju läcka oavsett om motorn är igång eller inte.

Nej. nu har jag kontrollerat hojen noga, och det visar sig att den trots allt läcker in vatten, nivån är över maxstrecket och olja är vit typ. Har tagit loss vattenpumpen nu, hur kan jag kontrollera ifall det läcker in vatten till oljan från den? den glappar iallafall inte.
Normalt så sitter det i vattenpumpen en vattentätning och en oljetätning, och sen ett hål mellan dessa tätningar, så att om vattentätningen läcker så rinner vattnet ner på marken.
Om hålet dräneringshålet finns där så ska det ju inte kunna komma in vatten till oljan via vattenpumpen.
Men om en tidigare ägare har sett att det droppar vatten från det hålet så kan han ha pluggat hålet, sett att läckaget är fixat, och tror att felet är lagat. Men då läcker ju vattentätningen fortfarande, sen byggs ett tryck upp utanför oljetätningen och sen kommer vattnet in i motorn den vägen. Så jag föreslår att du kollar noga på vattenpumpen och försöker se om det finns ett hål där någonstans, och om det är pluggat på något sätt.
Jag känner ju inte till din hoj i detalj, men så måste det vara konstruerat på alla någorlunda moderna mc.

Normalt så sitter det i vattenpumpen en vattentätning och en oljetätning, och sen ett hål mellan dessa tätningar, så att om vattentätningen läcker så rinner vattnet ner på marken.
Om hålet dräneringshålet finns där så ska det ju inte kunna komma in vatten till oljan via vattenpumpen.
Men om en tidigare ägare har sett att det droppar vatten från det hålet så kan han ha pluggat hålet, sett att läckaget är fixat, och tror att felet är lagat. Men då läcker ju vattentätningen fortfarande, sen byggs ett tryck upp utanför oljetätningen och sen kommer vattnet in i motorn den vägen. Så jag föreslår att du kollar noga på vattenpumpen och försöker se om det finns ett hål där någonstans, och om det är pluggat på något sätt.
Jag känner ju inte till din hoj i detalj, men så måste det vara konstruerat på alla någorlunda moderna mc.

det är precis som du säger ett hål där, har stoppat i en liten nål där och rört om, fick upp lite smuts. så det är alltså ett dräneringshål, då vet jag. alla oringar och så på pumpen ser ju "bra" ut, inga sprickor eller något vad jag ser. det som är surt är ju att om jag nu river motorn igen så är det ju inte alls säkert att jag hittar någon spricka, den kan ju sitt i någon jävla kanal eller så :( . vet inte riktigt hur jag skall fortsätta nu. alla tätningar verkar vara intakta, det är bara expansionskärlet som är i lite dåligt skick. men det är med alls säkerhet inte det som är problemet.

edit: får se ifall jag ger mig iväg och provtrycker, så kanske man kan avgränsa sig till vilket område det kan komma ifrån. vet någon vad sådant brukar gå på? skall givetvis ringa och fråga men det är rätt sent nu.

Last edited:
blev inget meck i helgen tyvär, min polare som ska hjälpa mig är bortrest över helgen, får satsa på nästa istället.

Back