Vatten i motorn, hur göra rent?

Ladiesman217

Ny medlem
Gick med
30 May 2019
Hoj
2006, Kawasaki, ER-6N
Sonen har en moped, Derbi Senda X-Treme 2017 (ej MC). Den är på något sätt mitt ansvar.

Efter en hel del mek och körning är det nu vatten i motoroljan. Jag hatar sånt här, jag vet inte hur man gör.
Vad ska vi använda för att rengöra:
1. Motorn?
2. Kylarsystemet?
3. Behöver vi se över växellådan också? Den har egen olja (samma 10-40W som till min MC) medans motorn har 2-taktsolja.

Något mer som behöver kollas / bytas?
Tacksam för svar

Så den har separat oljeinblandning av 2-taktsolja i bensinen och det har kommit vatten i oljetanken?
Det är alltså inte frågan om någon smörjolja som har kontakt med motorn och kan ha fått kylvätska i sig genom en läckande packning eller kylkanal?

Har inget direkt svar men vill ge pepp, fint att du fixar med grabbens moped! Kämpa!

Sonen har en moped, Derbi Senda X-Treme 2017 (ej MC). Den är på något sätt mitt ansvar.

Efter en hel del mek och körning är det nu vatten i motoroljan. Jag hatar sånt här, jag vet inte hur man gör.
Vad ska vi använda för att rengöra:
1. Motorn?
2. Kylarsystemet?
3. Behöver vi se över växellådan också? Den har egen olja (samma 10-40W som till min MC) medans motorn har 2-taktsolja.

Något mer som behöver kollas / bytas?
Tacksam för svar
Förstår exakt hur du har det, min sons liknande moppe blev mitt ansvar också...🧐

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Det är en tvåtaktare så den har separat oljesmörning via pump och en liten oljetank.Den har bara motorolja i växellådan.

Var exakt finns vattnet? I växellådans motorolja eller i 2-takt oljans lilla tank?

Är det i växellådan så är det någon tätning som har gått sönder, det finns väl ingen avluftning på den där tror jag?

Är det i den lilla tanken till 2-taktsoljan så är det troligtvis påfyllningslocket till oljetanken jag hade kollat. Själva tanken och pumpen borde inte vara något problem att plocka bort och rengöra ordentligt.

Är det vatten i vevhuset, vilket händer om man dränker motorn när den är igång, så är det viktigt att så fort som möjligt starta den och köra den så varm att det vattnet kokar bort. Väntar man måste man riva motorn och byta vevlager och storändens lager, tro mig, jag vet... :)

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back