Vassare kam i KTM

Norre999

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
KTM 600-92
Hej!
Finns här någon som experimenterat med kammar i LC4:motorn. Fick med en omärkt kam (ingen aning om vad det är), men den har åtminstone högre lyft än originalkammen. Hur påverkar det startegenskaperna.Den är ju inte direkt lättkickad som original, skulle inte behöva bli sämre! Originalförgasaren(dellorto) ska iaf bytas mot en Mikuni TM. Dellorton tycks ha bättre ballistiska egenskaper än köregenskaper.
MVH
Niklas

Är bara lyftet högre får du ingen skillnad i den dynamiska kompressionen, dvs den blir lika lätt- eller svårkickad som förrut. Är öppettiderna längre blir den mer lättkickad. Trimkammar har oftast längre öppettider. Har du inga data på kammen är det väl ingen mening att installera den eftersom du inte vet vad den åstadkommer.

Byt förgasare och ställ in den rätt, så kommer hojen att bli lättare att kicka igång. Jag märkte en viss skillnad när jag bytte på min 620 -01 (den är visserligen lättare att få igång än de lite äldre maskinerna, men oftast är det relaterat till bristande service och allmänt slitage).

Jag har trimkam ifrån fabrik, däremot har jag ingen koll ifall det sitter en kolv med högre komp än original då startmotorn inte orkar dra runt utan dekompen... och så är det inte original... :tomten

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back