Varvtider relaterat till Hk .

På min 9-5a snurrar framhjulen 101 km/h när bilen kör i 100. Så slirande drivande hjul är nog inte lätt att bygga bort

Det handlar inte om att drivhjulen slirar mot asfalten, det är däcket som vrids runt fälgen och den aktiva radien som minskar.
Se på en lastbil som startar från rött. Fenomenet kallas för longitudinal slip. Hittar ingen bra video, men det finns desto fler för vertikal slip, eller slip angle som det kallas. Se på videon hur däcket deformeras, utan att sladda eller byta riktning. Samma sak händer alltså i längsled när kraft ska överföras mellan däck och asfalt.
[YOUTUBE-ID]W8UiE7yvO_M[/YOUTUBE-ID]

För övrigt är det lagstadgat att mäta hastighet på drivande hjul just på grund av denna effekt.
 
Det handlar inte om att drivhjulen slirar mot asfalten, det är däcket som vrids runt fälgen och den aktiva radien som minskar.
Se på en lastbil som startar från rött. Fenomenet kallas för longitudinal slip. Hittar ingen bra video, men det finns desto fler för vertikal slip, eller slip angle som det kallas. Se på videon hur däcket deformeras, utan att sladda eller byta riktning. Samma sak händer alltså i längsled när kraft ska överföras mellan däck och asfalt.

För övrigt är det lagstadgat att mäta hastighet på drivande hjul just på grund av denna effekt.
Kommer hem lite lullig efter en grym middag, kollar SH och vips har
jag lärt mig nå´t nytt och intressant.
Thank you, sir.:tummenupp
 
Hur vet du det? :va Hur djäkla mycket mätutrustning har du monterat i din bil egentligen?
En mikrofon i hjulhuset borde räcka alldeles utmärkt, de flesta fälgar har ju någon form av mönster/strukturer i sig som kommer att ge tydliga akustiska spår. In i ett signalanalysprogram av något slag, själv använder jag Sigview som är ypperligt, och leta upp rätt spik i frekvensspektrumet. Busenkelt. :)

Det ger iofs bara varvtalet, så det förutsätter förstås att man har koll på däcksformen vid den aktuella hastigheten.
 
Last edited:
Hur vet du det? :va Hur djäkla mycket mätutrustning har du monterat i din bil egentligen?



En mikrofon i hjulhuset borde räcka alldeles utmärkt, de flesta fälgar har ju någon form av mönster/strukturer i sig som kommer att ge tydliga akustiska spår. In i ett signalanalysprogram av något slag, själv använder jag Sigview som är ypperligt, och leta upp rätt spik i frekvensspektrumet. Busenkelt. :)

Det ger iofs bara varvtalet, så det förutsätter förstås att man har koll på däcksformen vid den aktuella hastigheten.

dom 20 senaste åren så har dom allra flesta bilar ABS sensorer på alla fyra hjulen som funkar ypperligt att mäta hastighet med!
 
I Supersport och PRO-SBK märkte vi (dvs dom på Dunlop som krängde på dom) däcken för att se om däcken roterade. Normalt gör dom det inte. Men vid något tillfälle hade det gjort det ändå. Mesta det ändrat sig på fälgen var kanske 10cm. Det skulle i det extremt och ovanliga fallet bli en felvisning av hasigheten på ett helt race med 0,0000029% isf (typ).
 
Last edited:
I Supersport och PRO-SBK märkte vi däcken för att se om däcken roterade. Normalt gör dom det inte. Men vid något tillfälle hade det gjort det ändå. Mesta det ändrat sig på fälgen var kanske 10cm. Det skulle i det extremt och ovanliga fallet bli en felvisning av hasigheten på ett helt race med 0,0000029% isf.

Jag uttryckte mig otydligt. My bad.
När jag skrev att däcket vrids runt fälgen menade jag inte att däcket glider mot fälgen. Däcket sitter där det sitter mot fälgen, men det finns två andra effekter som gör att däcket liksom snurras upp runt fälgen - och minskar den aktiva radien.
1. Däcksidorna är mjuka - de kommer att vridas runt fälgen när kraft överförs och den aktiva radien minskar.
2. Slitytan är också mjuk och den har en tjocklek - gummit i slitytan kommer att vikas framåt eller bakåt när kraft överförs och den aktiva radien minskar.
 
Jag uttryckte mig otydligt. My bad.
När jag skrev att däcket vrids runt fälgen menade jag inte att däcket glider mot fälgen. Däcket sitter där det sitter mot fälgen, men det finns två andra effekter som gör att däcket liksom snurras upp runt fälgen - och minskar den aktiva radien.
1. Däcksidorna är mjuka - de kommer att vridas runt fälgen när kraft överförs och den aktiva radien minskar.
2. Slitytan är också mjuk och den har en tjocklek - gummit i slitytan kommer att vikas framåt eller bakåt när kraft överförs och den aktiva radien minskar.

det du skriver stämmer inte för mc däck då dom tillskillnad från bil däck har styva sidor och mjuk slityta + att alla mc däck ökar i rullomkrets med hastighten vissa mer, andra mindre :)
 
det du skriver stämmer inte för mc däck då dom tillskillnad från bil däck har styva sidor och mjuk slityta + att alla mc däck ökar i rullomkrets med hastighten vissa mer, andra mindre :)


Fenomenet stämmer ändå! Däcket deformeras en aning även om det mot höga farter också reser sig.

Även om du bara kör rakt fram bygger det en hel del värme i ett däck, den kommer just ifrån dessa rörelser.
 
Fenomenet stämmer ändå! Däcket deformeras en aning även om det mot höga farter också reser sig.

Även om du bara kör rakt fram bygger det en hel del värme i ett däck, den kommer just ifrån dessa rörelser.

ok då måste jag fattat fel:va, trodde det var rullomkrets i höga farter vi pratade om, inte slirande däck i lägre farter:) och nej det är inte samma för ett bil däck då dom är totalt olika konstruerade, skulle du få en stor slip angle som på ett bil däck skulle hojen bli helt okörbar....dom ökar i rullomkrets med ökad hastighet. du får läsa på:krama
 
Last edited:
ok då måste jag fattat fel:va, trodde det var rullomkrets i höga farter vi pratade om, inte slirande däck i lägre farter:) och nej det är inte samma för ett bil däck då dom är totalt olika konstruerade, skulle du få en stor slip angle som på ett bil däck skulle hojen bli helt okörbar....dom ökar i rullomkrets med ökad hastighet. du får läsa på:krama

Du får läsa på själv :krama

Du har 'slip' på ett mc-däck också och det ökar med farten trots att slitbanan åker utåt när farten ökar. Den trycks tillbaka in en del av hojens tyngd.
 
jo det var hjulhastighet jag menade... det var ju skillnaden mellan drivande och icke drivande hjul som diskuterades trodde jag, och i så fall går det ju bra att använda abs-givarna

Nej! Vi snackade väl slip? dvs hur mycket hjulet spinner och eftersom vi pratar siffror i storleksordningen 1% eller mindre så är den mätningen långt ifrån tillräckligt nogrann. Du vet nämligen inte däckets rullradie med tillräckligt bra nogrannhet och rullradien ökar dessutom med hastigheten. Du vet alltså inte vad det är du mäter på det viset.
 
Du får läsa på själv :krama

Du har 'slip' på ett mc-däck också och det ökar med farten trots att slitbanan åker utåt när farten ökar. Den trycks tillbaka in en del av hojens tyngd.

men då påstår du att slipen ökar med farten (är beroende av friktion och motoreffekt m.m. den minskar utan tvekan), rullomkretsen minskar, så är inte fallet :krama
 
Last edited:
Back
Top