Varvtider relaterat till Hk .

Oj, vad ligger dagens på då?
Hm inte samma bänk så det kvittar väl igentligen!
Ljudet var i alla fall underbart! :yoparty
Ja tycker väl kanske inte du :D

Dagens Supersport ligger väl inte så långt ifrån. Runt 137-142hk. Men med skillnaden att dom har mer register tack vare bättre elektronik. Sen har reglerna om tävlingsbränsle ändrats lite. På den tiden hade racesopporna mera aromater och syre bl.a än dagens. Det ger mer effekt. Regler om racebränsle har väl varit orörd sen 2006.

Dagens Superstock Honda ger väll runt 112hk på bakhjulet.

Jo, Supersporthojarna låter bra! Ylar fint! :tummenupp
 
Dagens Supersport ligger väl inte så långt ifrån. Runt 137-142hk. Men med skillnaden att dom har mer register tack vare bättre elektronik. Sen har reglerna om tävlingsbränsle ändrats lite. På den tiden hade racesopporna mera aromater och syre bl.a än dagens. Det ger mer effekt. Regler om racebränsle har väl varit orörd sen 2006.

Dagens Superstock Honda ger väll runt 112hk på bakhjulet.

Jo, Supersporthojarna låter bra! Ylar fint! :tummenupp

Ok :tummenupp
 
Som sagts ovan innehas alla banrekord i Sverige av 1000cc hojar eftersom det är där de snabbaste förarna kört de senaste åren iom STCC/Pro Superbike.
Just tiderna från Sviestad är ju extra intressanta i det avseendet eftersom det är samma förare som har rekorden i 250, 600 och 1000, de två sistnämnda dessutom samma dag. Det borde alltså vara en ganska bra förarneutral jämförelse.

Möjligen kunde det skilja en aning mindre mellan 600 och 1000, för 600:an gick inte riktigt som den skulle. I början av racet när de låg ihop var det väldigt tydligt att Andreas konsekvent tog 5-10 hojlängder på rakan, så med allt tipptop hade det kanske gått att plocka någon tiondel till.
 
Just tiderna från Sviestad är ju extra intressanta i det avseendet eftersom det är samma förare som har rekorden i 250, 600 och 1000, de två sistnämnda dessutom samma dag. Det borde alltså vara en ganska bra förarneutral jämförelse.

Möjligen kunde det skilja en aning mindre mellan 600 och 1000, för 600:an gick inte riktigt som den skulle. I början av racet när de låg ihop var det väldigt tydligt att Andreas konsekvent tog 5-10 hojlängder på rakan, så med allt tipptop hade det kanske gått att plocka någon tiondel till.

Även 250 borde Fredde kunna förbättra lite då banan var nyombyggd då och gaffeln inte var bra. 125 vet i f-n om det går att förbättra.
 
Folkesson hade banrekordet på Knutstorp 2004 för alla klasser med 1:00.632 med en CBR600RR på race.

Tiden jag kom ihåg innan var nog kvaltiden. Men den var satt med racedäck. Han körde inget snabbare med sina riktiga kvaldäck.

Detta var dessutom innan dom byggde om banan så den blev snabbare.
 
Robban körde ju under 59 på kvalet så det går ju att förbättra. :)

Kanske om han kliver av flodhästen han sitter på nu för tiden, annars kan jag inte se att det kommer någon ny så snabb innan 125 är borta också. Jag tror ingen kommer att förbättra 125 och 250 rekorden av naturliga skäl.
 
Har det här med ämnet att göra?

Förstår du inte det är det bara att beklaga:rolleyes:

Honda och BMW har de starkaste hojarna, varför vinner de inte.
Stod också att i c:a 300km/tim snurrar bakhjulet 303km/tim, minska det spinnet så har man nog kvar däcket längre.
 
Inte illa av en flodhäst att ta sig runt valfri svensk bana snabbare än en "wiktig wäser".

Så klart att det är tacksamt att klanka ner på 250cc nu när hojarna i princip inte utvecklas sedan 7-8 år och inga snabba förare längre konkurrerar i klassen.

Så länge 250 var något tillverkarna satsade på och klassen var stor så var i paritet med, och även snabbare än, Superbike på de svenska banorna.

Vilken standard 1000 cc gjorde 1,08 på Åsen 1994 tex? Matti Maaranen körde 1,01 på Knutstorp för 10 år sedan med en Honda RS250. Det var snabbare än vad SBK-trimmade Ducatis och Yamaha R7:or mäktade med......
 
Vad ändrades då? Liton?

Man breddade utgången 0,5-1 meter på högersidan på sista kurvan ut på rakan. Så mycket rakare spår nu. 2005 eller 2006.

Men både Lithon och knycken innan hårnålen har fått mycket mjukare krön efter sista asfalteringen.
 
Så klart att det är tacksamt att klanka ner på 250cc nu när hojarna i princip inte utvecklas sedan 7-8 år och inga snabba förare längre konkurrerar i klassen.
Nu var det inte jag som vädrade ett mindervärdeskomplex genom att jämföra en Superbike med en flodhäst och det var 125 de pratades om, inte 250.
 
Nu var det inte jag som vädrade ett mindervärdeskomplex genom att jämföra en Superbike med en flodhäst och det var 125 de pratades om, inte 250.

Ja det är ju ännu konstigare att en tio år gammal hoj på 125 cc får stryk av en flånkens ny på 1000cc.....
 
Förstår du inte det är det bara att beklaga:rolleyes:

Honda och BMW har de starkaste hojarna, varför vinner de inte.
Stod också att i c:a 300km/tim snurrar bakhjulet 303km/tim, minska det spinnet så har man nog kvar däcket längre.


På min 9-5a snurrar framhjulen 101 km/h när bilen kör i 100. Så slirande drivande hjul är nog inte lätt att bygga bort
 
Back
Top