Varvräknaren visar för mycket på GSX 400 FWS

themotie

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2014
Hoj
1985, Suzuki, GSX 400 FWS
Hallå

Har nyss bytt laddningsregulator på min GSX 400 FWS 85:a, och varvräknaren visar ca 1500 varv för mycket (vid landsvägsfart). Någon som har en aning om varför? Laddningsregulatorn är inte original, men borde funka. Den ger vettig spänning (ca 14,5 volt obelastad). Nästan nytt batteri. Har fixat med en annan grej också, som väl möjligen kan påverka, även om jag har svårt att se hur. Kontrollboxen som styr indikatorlampan för hellyset gav upp när det gäller just hellyset, så jag har kopplat förbi den. Strömmen för indikatorlampan för hellyset går alltså inte längre igenom styrboxen utan runt. Möjligen går strömmen till varvräknaren genom samma box. Men det verkar j-ligt skumt om de två hade något med varandra att göra, men vad vet jag.

Tips mottages tacksamt.

Hur vet du att den visar för mycket då? Ändrade det sig när du fipplade med elen?

Jag vet vad den borde visa vid säg 100 km/h (vad den visat förut), och den visar runt 1*500 för mycket där. Ja, det ändrade sig när jag fipplade med elen. Det är uppenbart att den visar fel på andra sätt också. Skulle nå rödmarkeringen vid ca 140 på sexan exempelvis ... Och ja, jag har kört fortare utan att vara i närheten av rödmarkeringen :-p

När jag räknade på min har jag för mig att 11.5krpm (rödmarkeringen) på sexans växel skulle innebära 200km/h. Vilket den inte orkar såklart!:) Kommer jag ihåg rätt så var det 1krpm per varje 20km/h, så 140km/h borde innebära 8.5krpm på sexans växel.

Typ så ja, swlabr. Nu ligger den på 7 000 vid 100 ... Det skulle göra ca 10 000 vid 140 på sexan. Inte helt korrekt :-)

Mät hur mycket växelspänning du har på 12 V-matningen till varvräknaren.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti