Varvar inte ur!!

janneviking

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Hoj
Kawasaki ZL900...Kawasaki ZL1000...Kawasaki KZ 1100...Kawasaki KZ 550 LTD
Hej!! har under vintern byggt en bobber baserat på en Savage 650...den har legat i lådor under dom senaste tio åren men enligt förra ägaren var motorn renoverad..
Nu till problemet!!! den startar hur fint som helst men när man kör den så över ett visst varvtal bara rycker den..kör man i femman så hackar den så fort man kommer upp i 80km..provat med ett flertal bestyckningar både på main jet o pilot jet....provat även med original avgassystem och insug men samma sak händer även då..Förgasaren är 100% ren..
Någon som har en tanke vad det kan vara???
Janne

Sett över tändsystemet? Glapp i tändhattar, tändstift, jordningspunkter m.m.
Det hade jag börjat med :)

Nytt tandstift Iridium och kollat tändhatt o kabeln...vilka jordningspunkter menar du?? kan det ge såna symptom med dålig jordning??

Tändstiftet är ett nytt Iridium och hur stiftet ser ut varierar då jag ändrat bestyckningen flitigt...men samma sympton även om den går fett eller normalt på stiftet..

Om fenomenet är mer hastighets än varvtalsberoende. Så kan det vara värt att kolla det Skäggot är inne på. Dvs bränsleförsörningen till förgasaren. Glöm ej att tankavluftningen är en faktor i detta.

Det har inte med hastigheten utan varvtalet...mitt exempel tidigare att det börjar vid 80km i femmans växel var bara ett exempel...det är så i alla växlar vid ett varvtal..den dör inte utan bara rycker och ökar inte i hastighet heller.

Provat både med original luftburk och öppet system...samma symptom

Hur ser laddningen ut? känns som det kan vara något lurt med det elektriska. Montera en multimeter på batteriet och ha den synlig så du ser laddningen hela tiden. och se om det finns något spöke där.

Får bara en känsla att det är något med tändningen när du kommer upp i höga varv som spökar för dig om det nu inte skulle vara bränsletillförslen

Jag antar att det sitter en cv förgasare på den (om det är original?)
Har du kollat att gummimembranet är i bra skick?
Har den legat i lådor i 10 år kan det ju vara både sprucket och hårt även
om det vid en snabb titt ser bra ut!

Elen på gammla hojar brukar kunna strula, specieltl vid högre varv, jag skulle kolla det definitivt...

Jag antar att det sitter en cv förgasare på den (om det är original?)
Har du kollat att gummimembranet är i bra skick?
Har den legat i lådor i 10 år kan det ju vara både sprucket och hårt även
om det vid en snabb titt ser bra ut!

Membranet är kollat x antal ggr nu och det ser fint ut utan några sprickor och inte hårt heller.Förgasaren har varit av och blivit rengjord flertal gånger så den är det inte...utom då bestyckningen som jag inte får rätt på pga att den inte varvar ut...

Enkel att kolla. Bara köra en testrepa med öppet tanklock.
Går den bra då är avluftningen igentäppt och den stryper sig själv.

Japp!!! har av tanken nu!! sitter ingen luftning under tanken som på andra hojar...sitter den i tanklocket???

Höll på att kolla lite på tändsystemet och upptäckte att förra ägaren när han bytat ut tändspolen inte skruvat fast den riktigt..man kunde lossa skruvarna med fingrarna....kan det vara en sån skitgrej????

Kolla så stöd switchen funkar och sitter bra, var nån annan person här på forumet som hade liknande problem exakt vid ett varvtal, visade sig att exakt vid ett visst varvtalet så vibrerade motorn exakt på ett sätt som fick switchen att tappa kontakt med stödet och ville döda motorn.

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort