Varvar inte ur!!

Höll på att kolla lite på tändsystemet och upptäckte att förra ägaren när han bytat ut tändspolen inte skruvat fast den riktigt..man kunde lossa skruvarna med fingrarna....kan det vara en sån skitgrej????

Absolut! låter rätt troligt att det är något sådant.

vilka jordningspunkter menar du?? kan det ge såna symptom med dålig jordning??

Höll på att kolla lite på tändsystemet och upptäckte att förra ägaren när han bytat ut tändspolen inte skruvat fast den riktigt..man kunde lossa skruvarna med fingrarna....kan det vara en sån skitgrej????

Det var nåt sånt jag menade, mycket troligt att det är felet. Passa på att se till att kontaktytorna är rena.

Japp!!! har av tanken nu!! sitter ingen luftning under tanken som på andra hojar...sitter den i tanklocket???

Det finns alltid en ventilation någonstans annars så blir det undertryck i tanken och motorn får dåligt med soppa.

Den kan sitta i locket some en labyrint/filter/backventil, som ett separat uttag eller som ett stigarrör på soppakranen.

Eftersom man inte vill att det ska tokrinna om man lägger omkull hojen finns det ofta grejer som skall stänga när hojen ligger ner och öppna när hojen står upp. Ofta brukar dessa grejer trassla alternativt ha sats igen av diverse skit.

Enklaste sättet att kolla om tankventilationen fungerar är att som Wiseguy sa köra med öppet tanklock och se om problemen försvinner. Man kan också köra tills det trasslar och då öppna tanklocket, är det undertryck så är det igensatt.

Har idag kollat lite på hojen igen bla tankventilationen och det elektriska med kontakter och dylikt.....samma sak!!!Börjar snart ge mig in på det mekaniska....ventiler??

Varvar den ur bättre på startgas?

samma symptom med eller utan startgas...

Har du fullt flöde ur kranen skulle jag gissa på tändsystem före mekaniken.

Dålig effekt i gnistan kan te sig liknande, dock kan man ofta rusa lite extra på neutralen/frikopplad i förhållande mot om man kör den.

Har du fullt flöde ur kranen skulle jag gissa på tändsystem före mekaniken.

Dålig effekt i gnistan kan te sig liknande, dock kan man ofta rusa lite extra på neutralen/frikopplad i förhållande mot om man kör den.
Fullt flöde ur kranen är där..Då menar du tändspolen är kass?? stiftet är det inte åtminstone..

Har det någon betydelse om hojen/elen är varm eller inte? Har du en spricka i en tändspole så kan den spöka när det blir varmt. Den har ingen tändförställning som ändrar tändningen vid ett visst varvtal? :va

Har det någon betydelse om hojen/elen är varm eller inte? Har du en spricka i en tändspole så kan den spöka när det blir varmt. Den har ingen tändförställning som ändrar tändningen vid ett visst varvtal? :va

Samma symptom antingen den är varm eller kall...kollade efter sprickor på spolen men såg inga....det är en ytbytesspole såg jag idag som förra ägaren köpt begagnad....märkt med Suzuki VS 1400???? där kom ett frågetecken för mig!!! kan det vara samma???

Samma symptom antingen den är varm eller kall...kollade efter sprickor på spolen men såg inga....det är en ytbytesspole såg jag idag som förra ägaren köpt begagnad....märkt med Suzuki VS 1400???? där kom ett frågetecken för mig!!! kan det vara samma???
Ett tips kan vara att kolla här: http://www.bikebandit.com/suzuki-motorcycle-parts/oem-parts/s/m12s2 om det är samma delar på dom modellerna, jämför artikelnumret! Visserligen gäller det där ju för amerikanska hojar, men det borde inte skilja?

En spole för 12v cdi borde vara rätt lik oavsett motor, har du någon annan att prova med?

Jag har ingen annan referens än gamla crossar men låter det inte som att du drabbas av överslag?
Den borde låta likadant om du torrgasar eller?

Klart att det kan vara den utbytta spolen men hur mår tändkabeln? Är isoleringen helfräsch?
Händer det något om du ökar gapet i tändstiftet något?

Äh. Vad vet jag.

Har idag bytt ut tändkabeln och spolen samt kollat tankventilationen med mera,rengjort alla kontaktytor,bytt vacuumslangen. och samma skit ändå..
Såg idag när jag satt där att där är tunn oljehinna som kommit vid skruven på alternatorn..

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort