Vart till asien ska jag åka?

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date

MikkE

Guest
Hej hej.

Jag och en polare sitter och kollar på resor till asien. Men vi har inte riktigt bestämt oss VART i asien vi vill åka.
Kuala Lumpur, Singapore, Saigon och likande resor.
Om man ska åka till storstäder som Hong Kong kommer det att kosta skjortan. Alltså lite mindre städer.
Vi har tänkt oss att vara där minst två veckor.
Att åka buss/tåg till andra städer hade vi också tänkt oss.

Någon som har erfarenhet av asienresor?

/Majk

Last edited:
Ta transsibiriska över till kina. Det är något som jag har tänkt göra nångång i livet.

TOKYO, utan tvekan! :yoparty

edit: missade att du inte ville åka någonstans som kostar skjortan...

Last edited:
Jag rekomenderar en resa till omsk. Ligger ungefär mitt i Asien, typ. På så sätt har ni inte bundit er för något särskilt resmål utan kan fara dit ni får lust.

Två veckor är inte lönt att åka så långt. Speciellt inte om man ska resa runt. Annars är Singapore sevärt lite plastigt och tillrättalagt men ok. Thailand är ju alltid sevärt.

Kan rekommendera Gili Islands som ligger utanför Bali. Man tar sig dit med båt från bali till grannön Lombok och sen en liten båtresa till ,sen är man framme. Riktigt mysigt ställe utan trafik bara häst och vagn. Men eftersom ni bara ska vara iväg 2 veckor så kanske det inte passar, men jag rekommenderar Gili Islands starkt.
Blått vatten vita stränder och riktigt bra snorkling med fiskar i alla färger bara några meter ut från stranden.

Var tre månader i Vietnam förra året. Reste från Hanoi till Saigon för $10. Bodde på hotell för mellan $3 & $10 /natten. Folket är underbart gästvänligt. Naturen är helt jäkla underbar, men tyvärr är dykningen inget vidare. Var 20 dagtar i Nha Trang, men de har dynamitfiskat där sedan urminnes tider typ. Visst kunde man se lite jättemuränor och sånt, men rent generellt så var undervattenslivet ganska skralt. Städerna i sig var kaotiska. Folk körde som tokar - och då menar jag verlkligen som tokar. I Saigon fanns det stoppljus som räknade ner från 20 och sen slog över till grönt. Det var bara det att när det var tio sekunder kvar så började de som faktiskt HADE stannat att sakta glida ut i mitten av korsningen samtidigt som de som hade grönt ljus gasade på lite extra för att hinna över innan det slog om till rött.

Prakticerade på ett sjukhus uppe i norr och den absolut vanligaste intagningsorsaken på intensivvårdsavdelningen var skallbasfrakturer = Mc-olycka utan någon hjälm...ingen vacker syn direkt...

Maten var i stora drag helt ok, men lite udda. Jag fick bl.a. käka katthjärna, kobra & igelkott. Spriten var billig, men smakade därefter. Du kunde köpa en liter inhemsk vodka för 15:-

Saigon i sig och området norr om staden - CuChi var intressanta. Det var här som jänkarna fällde typ 90% av sina bomber under kriget. Området är stort som skåne ungefär. Under 2:a världskriget så släppte amerikanerna ifrån sig ungefär 2 miljoner ton bomber lite varstans i världen. Under Vietnamkriget så släppte de ner 8 miljoner ton, varav 90% av dom på den där lilla landremsan... Jo... Området ser ut därefter...

//Cimme

Cimmerier skrev:
Var tre månader i Vietnam förra året. Reste från Hanoi till Saigon för $10. Bodde på hotell för mellan $3 & $10 /natten. Folket är underbart gästvänligt. Naturen är helt jäkla underbar, men tyvärr är dykningen inget vidare. Var 20 dagtar i Nha Trang, men de har dynamitfiskat där sedan urminnes tider typ. Visst kunde man se lite jättemuränor och sånt, men rent generellt så var undervattenslivet ganska skralt. Städerna i sig var kaotiska. Folk körde som tokar - och då menar jag verlkligen som tokar. I Saigon fanns det stoppljus som räknade ner från 20 och sen slog över till grönt. Det var bara det att när det var tio sekunder kvar så började de som faktiskt HADE stannat att sakta glida ut i mitten av korsningen samtidigt som de som hade grönt ljus gasade på lite extra för att hinna över innan det slog om till rött.

Prakticerade på ett sjukhus uppe i norr och den absolut vanligaste intagningsorsaken på intensivvårdsavdelningen var skallbasfrakturer = Mc-olycka utan någon hjälm...ingen vacker syn direkt...

Maten var i stora drag helt ok, men lite udda. Jag fick bl.a. käka katthjärna, kobra & igelkott. Spriten var billig, men smakade därefter. Du kunde köpa en liter inhemsk vodka för 15:-

Saigon i sig och området norr om staden - CuChi var intressanta. Det var här som jänkarna fällde typ 90% av sina bomber under kriget. Området är stort som skåne ungefär. Under 2:a världskriget så släppte amerikanerna ifrån sig ungefär 2 miljoner ton bomber lite varstans i världen. Under Vietnamkriget så släppte de ner 8 miljoner ton, varav 90% av dom på den där lilla landremsan... Jo... Området ser ut därefter...

//Cimme

Lägg ut lite bilder om du har.

Man tackarså hjärtligt för massa svar! :buga

Jag har kollat på resor på www.kilroytravel.se och hittat billiga resir även till Tokyo nu, men det lär ju kosta mer att bo där.
Om det inte kommer att bli i år så blir det garanterat nästa år då man hinner spara ihop tjocka plånboken och göra en 4 veckors resa.

Maldiverna är ett paradis, men inte mycket att se och kostar nog lite kosing
Norra Sulawezi i Indonesien är grymt om ni gillar att dyka snorkla... om billigare blir det knappt!

Singapore är en lite speciell stad som ska upplevas.. mitt tips är att mellanlanda där och bara stanna 1-2 dygn för att sedan åka till resmålet :)

Aftonbladet hade en artikel för ett tag sedan om de som varit på besök i kuala lampur.... Gick in på ett 5 stjärnigt hotell tog en mini svit betalade 340 kronor natten och då var det verkligen lyxigt också..... :näsblod
Skulle inte vara fel... går ju att bo där någon natt och sedan billigare bara för att få leva som en kung för en dag :D

Kuala Lumpur är en jäbligt grym stad som jag tycker du ska besöka. Mycket variation o mycket och kolla på!

Åk över till Borneo och ta någon tur till regnskogen och besök huvudjägarna.

Kambodja är ett land som jag skulle vilja åka till starkt! Framförallt och kolla in Ankor Wat. (ett ruggigt stort tempelområde mitt i djungeln)

MikkE skrev:
Hej hej.

Jag och en polare sitter och kollar på resor till asien. Men vi har inte riktigt bestämt oss VART i asien vi vill åka.
Kuala Lumpur, Singapore, Saigon och likande resor.
Om man ska åka till storstäder som Hong Kong kommer det att kosta skjortan. Alltså lite mindre städer.
Vi har tänkt oss att vara där minst två veckor.
Att åka buss/tåg till andra städer hade vi också tänkt oss.

Någon som har erfarenhet av asienresor?

/Majk

lätt val.. malaysia

Ååå, jag blir snurrig av alla roliga förslag och länder man kan åka till. Det här kommer bli svårt. Som sagt, jag... eller VI ska ju inte ta nån 10.000 kronorsresa dit, utan kosta på sig mer, minst 20.000 svenska dollars, men då är det också en resa i ca fyra veckor NÄSTA år. Då hinner man ju kanske se en hel del olika länder/städer.
Kom med mer förslag :)

kawa69 skrev:
Lägg ut lite bilder om du har.

De kommer...ehhh...nån gång... Har fortfarande itne fått tummen ur och börjat sortera dom, men det här blir väl en bra anledning... Ge mig nån dag bara..

//Cimme

mb skrev:
Ta transsibiriska över till kina. Det är något som jag har tänkt göra nångång i livet.

Vad är spännande/roligt med transsibiriska egentligen? Finns det någon bra anledning att åka den eller är det ungefär som att man inte är en riktig man innan man sänkt en burgare på 2*200 gram?

kajlyl skrev:
Maldiverna är ett paradis, men inte mycket att se och kostar nog lite kosing
Norra Sulawezi i Indonesien är grymt om ni gillar att dyka snorkla... om billigare blir det knappt!

Singapore är en lite speciell stad som ska upplevas.. mitt tips är att mellanlanda där och bara stanna 1-2 dygn för att sedan åka till resmålet :)

Skulle bara vilja poängtera just det du sa om Maldiverna, utan att vara riktigt nykär med en brud man riktigt älskar..... ödsla ingen tid här, på tok föt dyrt och på tok för lite att göra. Hade jobb på Kuramathi men blev tvungen att tacka nej, inget jag ångrar idag kan man ju säga.
Men med sin feta kärlek, visst fem dagar, mer orkar man inte(undantag finnes),

/John

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg