<rant-mode>
Fråga dig själv, vad är "kvalitet", egentligen?
En olja som våtkopplingar mår bra av, med en relativt hög flampunkt samt en hyffsat stabil viskositet? Eller är det en dyr märkesolja som påstås vara bra?
Jag kör bl.a. på Norsk Hydro 10W40 à 15 spänn litern från 25 liters fat.
Själv påstår jag att med 500 mil korta intervaller spelar det inte större roll vilken olja man använder, om våtkopplingen mår bra av den - så länge man inte kör så att oljan börjar koka. Det händer oftast bara gamla Kawa900/GSX1100 om man pressar dom för hårt en riktigt varm sommardag, dvs om man kör utan oljekylare. En vattenkyld motor kan använda nästan vilken "skitolja" som helst eftersom motorns temperatur är så väldigt låg jämför med gamla antika saker.
Under vanlig drift är det oljefilmen, dvs viskositeten, som smörjer - och inte oljans "unika tillsatser". Är man varlig med motorn när den är kall, klarar man sig även utan de magiska tillsatserna.
Köper man en väldigt billig olja med väldigt låg halt av zink-komponenter (förhindrar direkt metall/metall-kontakt vid för tunn oljefilm) kan man pytsa i en kanna med STP (som innehåller våldsamt stora mängder zink) och ändå komma undan med bara 1/4 av kostnaden för en race-olja - om man är rädd för att oljefilmen kan haverera/brytas igenom under extrem belastning.
Luft/olje-kylda motorer bör köra med 20W50 istället för 10W40.
</rant-mode>
Billig olja får man inte annat än om man sponsras av någon eller åker till Biltema och köper deras (dvs Statoils) väldigt bra oljor för billig peng.
<edit>
Man kan fråga sig varför t.ex. Mobils syntetiska MC-oljor i USA kostar $4 (28 kronor) för en liter medans de i Sverige kostar det åtta-dubbla. Nån tjänar pluringar i Sverige/Europa, var så säker. Varför? Grrr...
Castrol's GTX 20W50 kostar $1.15, dvs 8 spänn per liter, i USA. <bonk!>
</edit>