Vart kan man hitta begagnade larvband/ mattor?

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Tja!

Ska bygga en "bandvagn", OM jag får tag på något som jag kan använda som band ;)

Men frågan är, vart kan man få tag på något sådant? Det är ju inte helt lätt att smälla ihop banden själv direkt... Visst kan jag göra riktiga larvfötter av plåt, men det funkar inte riktigt med tidsplanen...

Storleken på fordonet beror helt på vad det blir för band jag kommer över. Allt från scootermattor till pistmaskinsband är väl av intresse. Det ska vara gummibaserat och smidigt, alltså helst inte grävmaskinsband. Jag söker dessutom enbart begagnade grejer, nytt håller inte riktigt för budgeten :hihi

Någon som vet vart man kan få tag på något sådant? Eller någon som kanske har något ligger?

Hur kasst kan dem vara? sKoter mattor med slitna kammar borde ju finnas

gammla skoter mattor i 305(osäker på längd) längd lär väl finnas i överflöd för ingenting.
jag har en som bara ligger men de är en bit til göteborg och där lär de väl knappast finnas ett överflöd av gammla skotermattor. :tungan

Kolla forum.snowmobile.se eller snowrider.se -> forum för skotermattor.
Borde inte vara så svårt att få tag på.

Jag har en kompis som är helt såld på gamla militärfordon. Han kanske vet vart det kan tänkas sälja gamla larvband till bandvagnar.

Jag kan höra med honom.

Leif Grefalk
Mtfn 073-068 8401
Fax 070-959 3730
sales@grossh.se

Kolla med honom!

Last edited:
Skitbra tips, ska kolla vidare!

Jag har en kompis som är helt såld på gamla militärfordon. Han kanske vet vart det kan tänkas sälja gamla larvband till bandvagnar.

Jag kan höra med honom.

Ja det vore skitbra om du kunde fråga ;)

Avslitna kammar fungerar alldeles utmärkt, bara själva bandet är intakt. Det jag är orolig för med just scootermattor är att de är för korta, en 411cm matta ger ju absolut max 2m anliggningsyta mot marken. Det jag funderar på är om det går att skarva scootermattor, för i så fall är det ju bara att tuta å köra. Man kanske man bulta ihop två ändar med en gummiremsa, eller plåtremsa eller något...

De skulle behövas minst 2 m yta mot marken, sen är det tänkt att ha motorn i bakänden och då bör drivhjulet ligga upphöjt ( som stridsvagnar i bägge ändarna ) så då går det ju åt säkert en halvmeter till minst av omkretsen...

Hittade två BV mattor på blocket, men de såg jävligt breda och otympliga ut, men de kanske kan vara något...

Får man fråga vad du ska bygga?

Någon form av bandvagn är "målet".

Tanken är att den ska bli ett "lösnummer" till kortegen i göteborg 1:a maj ( har för mig det är då ). Jag sitter nämligen i XP-styret ( experimentverkstadens studentförening typ ) på chalmers och vi har en tradition att bygga lite roliga fordon att köra på kortegen ;) Typ motordriven väska, gokartar, ett hjul, bajamajja, soffa, ja lite sådant.

Så jag har väl mer eller mindre tagit på mig uppdraget att slänga ihop något, eftersom det gamla styret som fick idén inte riktigt har fått fingrarna ur och kommit igång :hihi

Last edited:
Någon form av bandvagn är "målet".

Tanken är att den ska bli ett "lösnummer" till kortegen i göteborg 1:a maj ( har för mig det är då ). Jag sitter nämligen i XP-styret ( experimentverkstadens studentförening typ ) på chalmers och vi har en tradition att bygga lite roliga fordon att köra på kortegen ;) Typ motordriven väska, gokartar, ett hjul, bajamajja, soffa, ja lite sådant.

Så jag har väl mer eller mindre tagit på mig uppdraget att slänga ihop något, eftersom det gamla styret som fick idén inte riktigt har fått fingrarna ur och kommit igång :hihi
Så nu ska du alltså bygga en bandvagn på 1,5 månad? Det låter som att du kan komma att få tillbringa en del fritid med stressmekande. :tummenupp

Dessutom är alltid larvfötter sånt som havererar på Scrapheap Challenge. :tungan Kanske testa en skid steer á la Bob Cat? Eller en lösning från gräsklipparvärlden med två drivande/bromsade hjul och pivothjul, antingen ett (som företaget Walker kör) eller två (som på Husqvarnas zero turn).

gör de enkelt o minimalt om de inte ska va seriöst, 2 korta skotermattor. lätt upphöjt i ändarna så att du kan sätta hjul där, de bästa är ju vändhjulet/drivhjulet från en skoter, annars så svetsa på klackar som passar med mattan på en vanlig fälg. sen små djäkla hjul i mellan typ atv skottkärre så den blir låg.
en billig bil med bakaxel använd motor bakaxel och kylare mm från den,, gärna nå litet så de blir lätt, så kopplar du motorn direkt till axeln som du sätter drivhjulen i. styr genom att bromsa på separat broms på bakaxeln.
sätt sen bara en stol ovanpå det så har du en liten rolig pryl som säkert duger till de där.

Gummiband på asfalt är lite klurigt, dom vill väldigt gärna kränga av även stadiga fabriksbyggda konstruktioner. Det blir väldigt hög friktion att övervinna för att svänga.
Bygg en 8 hjuling i stället:
Centauro01.JPEG

Ska den inte gå i terräng räcker det med fasta hjul, styrbromsning och två/fyrhjulsdrift. Hyfsat enkelt att bygga snyggt och driftsäkert jämfört med en bandvagn.

Ska det absolut vara band så är det bästa att hitta en gammal häck att bygga om.
http://www.blocket.se/varmland/Snovessla_39125454.htm?ca=11&w=3

Här i stan finns ett företag som köper/säljer/byter/reparerar pistmaskiner.

Utanför brukar det ligga stora rullar.

Så nu ska du alltså bygga en bandvagn på 1,5 månad? Det låter som att du kan komma att få tillbringa en del fritid med stressmekande. :tummenupp

Dessutom är alltid larvfötter sånt som havererar på Scrapheap Challenge. :tungan Kanske testa en skid steer á la Bob Cat? Eller en lösning från gräsklipparvärlden med två drivande/bromsade hjul och pivothjul, antingen ett (som företaget Walker kör) eller två (som på Husqvarnas zero turn).

Neyy, de måste vara band, det är det som är grejen ;) Tror vi har skid steer på någon av prylarna redan...

Funderar starkt på BV mattor, de verkar funka ganska bra. De blir ganska stort men hanterbart, och då blir det lagom med en volvo rödblockare som spis.

Blev lite småinspirerad av denna kan man säga

http://www.youtube.com/watch?v=QvxtDQaJ4eo&feature=player_embedded

Så nu ska du alltså bygga en bandvagn på 1,5 månad? Det låter som att du kan komma att få tillbringa en del fritid med stressmekande.

Blir kanske lite tajt ja, men så avancerat ska det inte vara, och det är ju en ganska simpel konstruktion egentligen ;) Har de mesta av övriga delarna redan, saknas bara band, motor och hjul/ drivhjul egentligen. Menmen, får se hur de blir, beror lite på vad de andra säger också :gnissla

Tack för alla tips hittills!

Haha, häftig traktor :yoparty

Tror inte han med nallen vill ge mig banden löst, och jag känner inte för att köpa hela härket ^^

*/ ?>
Back