Vart köper ni däck?

Hahaha

kom å tänka på "Tårtan" (barnprogrammet).

Känns som i samma stuk...

Det är samma stuk, samma stadsdel, knivsöder, men 40 år senare bara :D Köpte mitt första MC-däck av Wheeler Dealer 1986. Samma bohem-stil men duktig.
Det är skönt när han lägger tillbaks trasan på hyllan..... och den omedelbart ramlar ned igen :D

Last edited:
Köper av brorsan som är däckansvarig hos en större bil-tillverkare och personlig vän med högsta hönset hos Michelin i sverige (eller om det är generall-importören för Michelin, minns inte).

2200:- för fram och bak-däck, Michelin Pilot Power och då ingår monteringen :tummenupp

kollade på Michelin Pilot Road2 och då är mcdäckonline klart billigare

Det är mycket möjligt. Man jag kommer aldrig att handla på däckonline igen. Jag handlade bildäck där en gång. Det var till dåvarande sambons lilla SUV. Hittade ett däck som jag tyckte verkade bra.
Sen fick jag fyra däck skickade. Allt gott och väl där. Förutom att det inte var dom däck som jag beställt. Tydligen var dom däcken som jag beställt slut så dom skickade andra däck. Att det sedan inte var något fel på däcken som jag faktiskt fick är väl iofs bra men faktum är att det inte var dom som jag beställt. Kan dom inte leverera så ska inte däcken ligga på hemsidan att beställa heller.

Är jag inte säker på att få dom däck jag beställt så väljer i alla fall jag en annan leverantör.

kollade på Michelin Pilot Road2 och då är mcdäckonline klart billigare

Kan hända att däckonline är billigare på vissa däck men nu menade jag just Dunlop Sportsmart. Sen värdesätter jag att däcken kommer snabbt.
Tycker det är kul med en konkurrent till på marknaden sam kan erbjuda ett så brett sortiment som dexon.se gör.

Hemma-bryt och Balansering?

Så mycket fina ord om däck...

Är van vid att lägga på crossdäck med däckjärn, men är lite mera rädd om dom lackade landsvägsfälgarna.
Lägger alla på med maskin hos däckfirma eller är sitter ni hemma och bryter med däckjärn i dom glittrande landsvägsfälgarna?

Står just nu i kvalet om man törs sätta järnen i dom..

Om man måste balansera dessutom så är det givet! Då får det bli däckfirman som byter.

Funkar det utan balansering?

Så mycket fina ord om däck...

Är van vid att lägga på crossdäck med däckjärn, men är lite mera rädd om dom lackade landsvägsfälgarna.
Lägger alla på med maskin hos däckfirma eller är sitter ni hemma och bryter med däckjärn i dom glittrande landsvägsfälgarna?

Står just nu i kvalet om man törs sätta järnen i dom..

Om man måste balansera dessutom så är det givet! Då får det bli däckfirman som byter.

Funkar det utan balansering?

Allt du behöver finns på Biltema. Däckjärn, fälgskydd, balanserare.
Fungerar utmärkt, och är man bara lite försiktig och använder fälgskydden, så klarar man sig utan repor. Framfälgen skall alltid balanseras, bak är det inte lika noga med.

Det vart ett Pirelli Diablo (bak) från Mark Jennings.
Balanserat i onödan enligt honom, men han gör det för att kunderna gillar det.

snabbt blilligt och smidigt :)

Hur känns det o bli lurad av brorsan?
2200 är ju ett ganska låg "normal" pris:krama

Köper av brorsan som är däckansvarig hos en större bil-tillverkare och personlig vän med högsta hönset hos Michelin i sverige (eller om det är generall-importören för Michelin, minns inte).

2200:- för fram och bak-däck, Michelin Pilot Power och då ingår monteringen :tummenupp

Har börjat kolla på en "ny" (för mig iaf :)) firma som jag kommer ta hem däck från och sälja framöver dom har bra priser på quad däck har jag sett :tummenupp
Jag har inte kollat upp riktigt alla däck ännu så jag törs inte lova hur det ser ut med vanliga mc däck men ni kan kolla själva :tungan

http://dapra.se

Hur känns det o bli lurad av brorsan?
2200 är ju ett ganska låg "normal" pris:krama

Hehe...

Nja. Nu är det ju så att du kan få det priset hos däckonline t.ex om du plussar på några hundralappar (sist jag kollade i alla fall) men här i byn tar däckfirmorna ca 1000:- i montering/balanserings-kostnad om man kommer med en fälg i ena handen och ett online-köpt däck i den andra. Montering och balanseringen för jag ju på köpet av bror min :tummenupp

men här i byn tar däckfirmorna ca 1000:- i montering/balanserings-kostnad om man kommer med en fälg i ena handen och ett online-köpt däck i den andra.

Såna däckhandlare har sålt sitt sista däck åt mig.

Arbetet blir väl inte mera tidskrävande för att man kommer med grejorna själv, tvärtom.

Det är arbetstiden man betalar för.

Senast jag kom med däck och fälg i näven till min lokala mc-skruvare så sa han "slipper jag lägga tid på att leta fram, beställa, frakta och lagerhålla däcket är ju det värt något i tid räknat också"

ÅAS hade jag alltid dåligt samvete för att han var för billig när jag hade varit där.
En oslagbar kombination, trevlig, billig och bjöd alltid på fika och surrade en stund med alla kunder.

Jag ska köpa nytt bakdäck nu i år, och trots att jag kan ta det genom jobbet (med visst besvär) så kommer jag att kolla på dom tips ni har lämnat i tråden, speciellt dom svenska!

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back