Vart köper ni däck?

Förra året behövde jag nya däck före en BKK kurs. Letade runt lokalt och på nätet. hojdäck.se var de enda (av de jag hittade) som kunde leverera däck jag ville ha tillräckligt snabbt för att jag skulle hinna byta däck före kursen.
Tittade bl.a. på däckonline, kommer inte ihåg detaljerna men det var något krux med betalning med bankdagar hit och dit eller hur det var. Kanske hade hunnit, kanske inte.
Lokala handlare skulle ha veckor!!! på sig att få tag på vettiga däck?!?

Hade inte varit så kul att kasta 1700 och en dag på knudan i sjön för att man har 'slicks'.

Men har man tid att vänta så kan man nog köpa nästan varifrån som helst som kan beställa hem däck.

Inte för att någon bryr sig, men här är tråden när jag undrade om däckköp:
Däck till Kawasaki ZR-7S

Handlar på däckonline ca 3 +- ggr per år och har aldrig haft nån fördröjd leverans, 7-8 veckodagars leveranstid och smsavisering så man vet när det kommit utan att behöva vänta en extradag på avin (bor i lgh så jag får det inte "till dörren").

Prismässigt VILL jag inte ens handla svenskt längre. Duells mf saltar notan åt helvete för hårt så det är dags att svälta ut dem lite.

Som referens bytte jag precis däck inkl. frakt och 2a-parts montering för 100 mindre än 2 olika handlares inköpspris var (min farbror är däckshandlare bl.a.).

Ang din däckstråd så säger jag såhär:

Som det låter på din kör- och ambitionsnivå så finns det inga dåliga däck i din dimension. ALLA däck är bra och det ska gå hyfsat fort innan däcken börjar säga ifrån. Tvärtom kör nog många på för raciga däck på gata för att de TYCKER att det går fort, konsekvensen är att de inte kommer upp i arbetstemp och därmed blir halare än ett "sämre" däck varit únder samma förutsättningar.

Ditt fäste handlar till 90% om din tillit till däcken. Det är när du tvivlar på fästet som du gör konstiga saker (bromsar, släpper gasen, spänner dig etc) som DU påverkar hojen så att däcken slinter.

Så min (tämligen okunniga, men lyssnat på "de som kan") åsikt är att man ska köra på de däck som ger en förtroende. "Tror" man att man dör direkt om man kör på Maxxis, Pirelli eller Dunlop, så är sannolikheten större att det blir precis så.

Tackar....:rodnar

Jag gör så gott jag kan.
Däck är kul!!

Men du har missförstått det där....Det är min chef som går till sängs med däckslitteratur.
Jag föredrar att gå till sängs med min fru :D

Hojdäck.se

Bra service och snabba leveranser....
Tom i kundtelefonen är mycket duktig och framför allt så tror jag han läser däckkatalogen som kvällslektyr!

Jag köper mina däck på Racerepairs. då behöver man ju bara åka förbi och så får man däcken monterade till en rimlig peng. Dom köper väl däcken från hojdack.se i sin tur så på sätt och vis så är det väl därifrån jag köper däcken. Enligt vad jag kunnat se så har dom faktiskt riktigt bra priser. Lite för bra för att jag ska ha lust att ha lust att beställa från exempelvis däckonline för att sedan släpa med mig däcken till någon däckfirma. Jag orkar helt enkelt inte släpa med mig en massa däck på hojen. då får hellre någon köra dit däcken med lastbil så kommer jag med hojen.

Jag köper mina däck på Racerepairs. då behöver man ju bara åka förbi och så får man däcken monterade till en rimlig peng. Dom köper väl däcken från hojdack.se i sin tur så på sätt och vis så är det väl därifrån jag köper däcken. Enligt vad jag kunnat se så har dom faktiskt riktigt bra priser. Lite för bra för att jag ska ha lust att ha lust att beställa från exempelvis däckonline för att sedan släpa med mig däcken till någon däckfirma. Jag orkar helt enkelt inte släpa med mig en massa däck på hojen. då får hellre någon köra dit däcken med lastbil så kommer jag med hojen.

Det handlar väl om saker egentligen. 1. Hur många byten blir det i snitt per säsong? 2. Hur långt har man till nån som kan lägga om åt en?

Sen måste man ju räkna på totalen inkl. omläggning när man kollar nätköp, om man inte gör det själv vill säga.

De flesta däckverkstäder kräver väl att man kommer med hjulen avmonterade också? Jag vetti fasen hur man skruvar av hjulen, verkar lite överkurs för mig, trots att det står beskrivet i manualen. Av kanske man fixar men på sedan igen är en annan sak. Kör med Continental Race Attack och vill byta till något som är mer anpassat för gata. Känns lite väl sportiga för mig på svenska gator.

en dum fråga ang när man kommer med "lösa" hjul till en däckverkstad.. ska man ta bort bakdrevet eller ska det sitta kvar?

en dum fråga ang när man kommer med "lösa" hjul till en däckverkstad.. ska man ta bort bakdrevet eller ska det sitta kvar?

Bror på var och hur distanserna sitter.

På KTM är det bara att "dra ur" drevpaketet, på andra är det skruvat. Jag har lämnat i båda lägen beroende på till vem och vilka distanser de haft till balanseringsmaskinen (tror jag det beror på).

Det handlar väl om saker egentligen. 1. Hur många byten blir det i snitt per säsong? 2. Hur långt har man till nån som kan lägga om åt en?

Sen måste man ju räkna på totalen inkl. omläggning när man kollar nätköp, om man inte gör det själv vill säga.

Visst är det så.
Jag byter 1 eller 2 gånger per säsong. Och jag är för lat för att göra bytena själv. Med andra ord vill jag ha hjälp med bytet. Jag har kollat runt en hel del och kommit fram till att jag faktiskt inte kan spara just någonting även om jag letar runt ganska friskt. Däcken blir inte nämnvärt biligare på mcdäckonline.
Är det ingen större skillnad så köper jag dom hellre direkt på verkstaden och får dom monterade på en gång. Jag slipper släpa på däck och slipper krångla. jag bara ringer och säger att jag vill ha nytt framdäck och vilken dimension sen åker jag förbi och får det fixat.

Sen råkar det vara så att jag har bara ca 1000 meter till racerepairs från jobbet vilket ju är en fördel. Att dom sedan är bra att ha att göra med är ju också bra.

*/ ?>
Back