Vart köper man nytt drivpaket till hojen?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Tänkte dreva upp 3-4 kugg bak till sommaren, nån som har tips på ställen där dom säljer drev till Fireblade 954 för ett skapligt pris?

vad ligger ett drivpaket på då? (pris)

Tyvärr verkar det inte finnas större bakdrev som standard.
Inte till min 929 iaf, och det borde vara samma som till 954.
Jag specialbeställde ett 2 kugg större drev genom Ragnar på Lelles.
Snacka med honom så fixar han det!

M:et skrev:
Tyvärr verkar det inte finnas större bakdrev som standard.
Inte till min 929 iaf, och det borde vara samma som till 954.
Jag specialbeställde ett 2 kugg större drev genom Ragnar på Lelles.
Snacka med honom så fixar han det!

Yep, får göra det. Hur mycket fick du ge för ditt drev?

Gå in på www.bandcexpress.com och köp Renthaldrev.
Billigt, bra och snabb service.

Edit:
De har Renthalstandarddrev för 954 med 40,41, 42, 43 och 44 kuggar och priser från 23 till 27 £ styck.
Renthals hårdanodiserade drev, rekommenderas, finns i samma dimensioner och kostar från 26-30 £.
Framdrev finns 14, 15, 16 och 17 och kostar 16£.
Lite andra kostnader tillkommer men jag tror inte Lelles slår dessa priser.

Hur vet man vilken längd man behöver ha på kedjan när man drevat om hojen :va Nån som har koll på vad det sitter för drev original fram/bak på 954:an? Har inte tillgång till min hoj så jag kan kolla själv...

Last edited:
Enligt B&C Express är det 16-42. Om du behöver förlänga kedjan beror ju på hur mycket slack du har nu och hur långt ut i extrempunkterna du har kedjejusteringen. När jag gick från 39 till 41 kugg på min TRX så gick det bra med samma kedja.

Goodstuff skrev:
Enligt B&C Express är det 16-42. Om du behöver förlänga kedjan beror ju på hur mycket slack du har nu och hur långt ut i extrempunkterna du har kedjejusteringen. När jag gick från 39 till 41 kugg på min TRX så gick det bra med samma kedja.

Fler dumma frågor... :rolleyes:

Hur kommer det sig att dreven som är för "road use" är så mycket dyrare än dom som heter "520 race use" på sidan? Vad är skillnaden?

Så här får jag det till iaf:

1st 16 kuggars framdrev á 16,16£ = 210:- sek
1st 45 kuggars bakdrev á 21,34£ = 277:- sek
1st subaki SIGMA XRG X RING GOLD 520SGX-114 á 82,63£ = 1069:- sek

Men vad det gäller kedjan så känns det osäkert att beställa en över nätet eftersom jag inte har en aning om vad som skiljer dom olika modellnamnen åt, skillnad mellan 520SGX och 525SGX t ex? Vet ju dessutom inte vilken längd jag behöver. Kanske bättre att bara köpa dreven via nätet o köpa kedja på t ex Lelles.

Blev sugen på o köpa en K&N filter också á 47,36£ = 614:- sek
Bromsbelägg á 44,54£ = 577:- sek

Vad tror ni om drevningen då? Är 3 kugg upp på bakdrevet lagom om man vill ha bättre acc och en wheelieglad hoj? Eller borde jag satsa på 4 kugg på en gång? Vill inte att den ska bli för jobbig att köra fort med eftersom jag brukar ha 170km/h som en lagom snitthastighet.

Last edited:
MackeNo1 skrev:

Vad tror ni om drevningen då? Är 3 kugg upp på bakdrevet lagom om man vill ha bättre acc och en wheelieglad hoj? Eller borde jag satsa på 4 kugg på en gång? Vill inte att den ska bli för jobbig att köra fort med eftersom jag brukar ha 170km/h som en lagom snitthastighet.

Det är bara att jämföra kvoterna mellan originaldrevningen och den nya drevningen så får du reda på hur myckt mer hojen varvar på samma växel vid samma hastighet.

MackeNo1 skrev:

Hur kommer det sig att dreven som är för "road use" är så mycket dyrare än dom som heter "520 race use" på sidan? Vad är skillnaden?

Vet inte exakt men jag skulle oavsett köpa deras "hard anodised" eftersom de är mycket stryktåligare och kostar en spottstyver mer.

Vet inte om Tsubakikedjorna mer än att de är bra.
520 vs 525 har inte enbart med bredden att göra utan förhållandet mellan bredd och längd på länkarna. Köper du en 520 kedja ska du ha drev för 520 annars funkar det sådär.
En 520 rullar lättare men slits snabbare än en 525. Se dessutom till att ha en X eller O-rinsgkedja.

MackeNo1 skrev:

Så här får jag det till iaf:

1st 16 kuggars framdrev á 16,16£ = 210:- sek
1st 45 kuggars bakdrev á 21,34£ = 277:- sek
1st subaki SIGMA XRG X RING GOLD 520SGX-114 á 82,63£ = 1069:- sek

Men vad det gäller kedjan så känns det osäkert att beställa en över nätet eftersom jag inte har en aning om vad som skiljer dom olika modellnamnen åt, skillnad mellan 520SGX och 525SGX t ex? Vet ju dessutom inte vilken längd jag behöver. Kanske bättre att bara köpa dreven via nätet o köpa kedja på t ex Lelles.

Blev sugen på o köpa en K&N filter också á 47,36£ = 614:- sek
Bromsbelägg á 44,54£ = 577:- sek

En 520 kedja är lite klenare och har sämre livslängd.
Men å andra sidan så skall den ha mindre friktion och släppa fram nån häst till.
Jag har blivit starkt rekomenderad att köpa Honda orginalkedja och gjorde även så.
Det högre priset har man tydligen igen gott och väl genom överlägsen livslängd.

När jag drevade om min så valde jag 1 kugg ner fram och 2 upp bak.
Nu är hojen hur skoj som helst och känner inte något behov av ännu värre drevning.
Den trillar upp ofrivilligt på bakhjulet över krön och 3:an har blivit ny favvoväxel att plocka upp den på, går utmärkt från 50 - varvet ut.
Det går t o m med lite vilja att rycka upp den på 4:an nu.
Till den drevningen så var det inga problem att använda orginallängd på kedjan.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti