Vart köper man en banhoj?

DanTheMan!!! skrev:
2281942 Dubbel självrisk av om hojen hade varit trafikförsäkrad?
Har du ingen försäkring så finns det inget inget dolt försäkringsbolag i bakrunden som räddar dig, däremot så går trafikförsäkringsföreningen in och betalar motpartens skador och dom i sin tur kräver dig sen på hela kostnaden för skadan. Kan bli nån mille om det blivit personskador.

Jonny skrev:
2281946 Hos vilket bolag då?? Alla har olika, eller det får du själv välja?? Fattar du inte att det är fel?? Det kan ju kosta dig mer än det smakar?? /Jonny

ja d kan d verkligen göra!
Poängen va att man kunde köra utan försäkring å ändå inte behöva stå för allt själv? Om d gick å skogen.

Freedom skrev:
2281950 Har du ingen försäkring så finns det inget inget dolt försäkringsbolag i bakrunden som räddar dig, däremot så går trafikförsäkringsföreningen in och betalar motpartens skador och dom i sin tur kräver dig sen på hela kostnaden för skadan. Kan bli nån mille om det blivit personskador.

Kan d va till dem man betalar "självrisken" den pratade om?
LR e jag helt ute å cyklar.

DanTheMan!!! skrev:
2281954 ja d kan d verkligen göra!
Poängen va att man kunde köra utan försäkring å ändå inte behöva stå för allt själv? Om d gick å skogen.
Om det går åt skogen så får du helt klart stå för allt själv, vem skulle hjälpa dig?? Vi som betalar försäkring eller?? Skulle inte tro det du :fatta! //Jonny

DanTheMan!!! skrev:
Det är ett märklig synsätt du har, att inte behöva ta nåt ansvar och tro att samhället alltid ska rädda dig.

DanTheMan!!! skrev:

Du är helt ute och cyklar, utan försäkring så har du ingen som hjälper dig vid en olycka,fatta det. Det får du stå för själv allt. Inte bara dubbla självrisker :fatta!

Citat från http://www.tff.se/templates/LandingPage.aspx?id=131
"Tänk dig att du helt utan skuld blir påkörd av en bilförare som saknar trafikförsäkring.
...
Du kan få ersättning för dina skador av TFF trots att bilföraren körde olagligt, utan trafikförsäkring. Bilföraren (eller ägaren) kan sedan bli skyldig att betala tillbaka hela eller delar av ersättning till TFF."

Du kan alltså (borde) bli betalningsskyldig. Det kan ju bli kostnader på flera hundra tusen vid en olycka.

Trafikförsäkringsföreningen är inget försäkringsbolag. Att du betraktar den som det gör att jag betraktar dig som en parasit som lever på mig och andra som har betalat dyra avgifter när vi p.g.a glömska eller klantighet glömt ställa av fordon utan försäkring.

DanTheMan!!! skrev:

Du kan inte betala nån självrisk till dom, utan försäkring och du åker på hela kostnaden.

Jonny skrev:
2281969 Du är helt ute och cyklar, utan försäkring så har du ingen som hjälper dig vid en olycka,fatta det. Det får du stå för själv allt. Inte bara dubbla självrisker :fatta!

Hehe d skumma e att d va farbror blå som sa att att man alltid kunde gör så här med försäkringen, när jag blev stoppad?

Dem på trfikförsäkringsföreningen kanske missförstod mig?

Last edited:
DanTheMan!!! skrev:
2281976 Hehe d skumma e att d va farbror blå som sa att att man alltid kunde gör så här med försäkringen, när jag blev stoppad?
Han borde inte va polis i så fall. Ingen försäkring=ingen hjälp(betala allt själv)
hoppas att du har förstått nu //jonny

DanTheMan!!! skrev:
2281976 Hehe d skumma e att d va farbror blå som sa att att man alltid kunde gör så här med försäkringen, när jag blev stoppad?

Dem på trfikförsäkringsföreningen kanske missförstod mig?
Det kanske var en smurf :D

Jonny skrev:
2281969 Du är helt ute och cyklar, utan försäkring så har du ingen som hjälper dig vid en olycka,fatta det. Det får du stå för själv allt. Inte bara dubbla självrisker :fatta!

jonny, lugna ner dig nu. DTM är faktiskt inte helt ute och cyklar. hittade detta på TFF:s hemsida

"Återkrav av utbetald skadeersättning
Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. År 2005 är återkravet högst 3940 kronor och för år 2006 är det 3970 kronor. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande."

edit: men jag vet i fan om hissen går hela vägen upp på DTM :hihi

Last edited:
DanTheMan!!! skrev:
Farbror blå menade nog att trafikförsäkringsföreningen kommer att kräva en straffavgift för dig att du åker oförsäkrat. Skärp dig nu och försvinn från detta forum om du inte fattat vad vad försäkringar är till för.

Bruno skrev:
2281989 jonny, lugna ner dig nu. DTM är faktiskt inte helt ute och cyklar. hittade detta på TFF:s hemsida

"Återkrav av utbetald skadeersättning
Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. År 2005 är återkravet högst 3940 kronor och för år 2006 är det 3970 kronor. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande."

Aaa d va så d va.

*Ber om ursäkt*
Men va inte HELT ute å cyklade!

DanTheMan!!! skrev:
2282011 Aaa d va så d va.

*Ber om ursäkt*
Men va inte HELT ute å cyklade!
Nää kanske inte men försäkring måste man ha(Lag på det) och jag tror att om du orsakar en olycka med en oförsäkrad mc så blir det nog lätt vårdslöshet i trafik. tror ju inte att TFF är sugna på att betala skadan. Annars hade ju alla kunnat köra utan försäkring eller hur? Men det va en konstig snut som sa det till dig.. //Jonny

*/ ?>
Back