Vart köpa "vevpartistativ/jigg" o indikatorklockor?

hEcYh00k

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CBR1100XX Blackbird
Jag undrar om det finns färdiga stativ/jiggar att köpa som man kan sätta upp vevpartin i???

Undrar även vart man kan köpa BRA Indikatorklockor och hålindikatorklockor samt mikrometrar???

(Obs. är ute efter BRA grejjer inget biltema-krams!)

Tack på förhand!

Är fortfarande ute efter ställning till vevar,,, Någon som vet om det finns att köpa färdiga? Eller måste man verkligen ta fram svetsen??? :näsblod

Har även kollat på luna på indikatorklockor,,, fungerar dom digitala mätklockorna bra??? En stor fördel är ju att dom har min/max-värdefunktion.

:confused:

Kolla på http://www.ss-maskin.com/

Ska du mäta om veven e rak så funkar det bra med en
Planskiva ett par Vblock och en Indikatorklock med magnetfot

Men i E-tuna har ni väl kvar CeJ som gör det bästa mätprylarna!

Behöver du bara göra detta vid enstaka tillfällen så stick till närmaste mekaniska verkstad och ha med dig fikabröd så går det nog bra att få det uppmätt.

JR

Jag gör det rätt enkelt, så avancerat behöver det inte vara. Jag använder motorblockets underdel med lagerskålar endast i de yttre lagerlägena och mäter sen på vevaxelns alla övriga lagerytor. Gravitationen gör grovjobbet åt dig. Snurra flera varv och mät flera gånger. Lyckligtvis har jag även en 30 tons press bara metern från arbetsbänken. Det krävs ca 2500 - 3000 kilo för att knäcka till en 0.05 mm krokig gsxr1100-vev att bli rak. Skyll dock inte på mig om DIN vev går av. :hihi

andersbrink skrev:
Vad mer exakt är det du undrar över efter tipsen du fått?

Om det finns någon färdig ställning som funkar att sätta upp vevar i att köpa eller om jag måste tillverka en själv/låta någon tillverka en...

För enstaka service och rep hemma eller volymrep i en verkstad?
Hemma-fixturen har du redan, ditt motorblock. En separat
V-fixtur, t.ex. http://katalog.luna.se/webspeed/kat..._bid=V15&katnr=2&katsektnr=1550&dokid=5100070
fast med teflonbeläggning som skydd mot repor på vevaxeln funkar lika bra/dåligt (iom att du kommer att rotera vevaxeln). Du ska iaf mäta relativt så absolutnoggrannheten spelar ingen roll.

Mätklockor, "Luna SV 2005 / Mätverktyg / Mätverktyg - Industri/Verkstad / Indikatorklockor".

andersbrink skrev:
För enstaka service och rep hemma eller volymrep i en verkstad?
Hemma-fixturen har du redan, ditt motorblock. En separat
V-fixtur, t.ex. http://katalog.luna.se/webspeed/kat..._bid=V15&katnr=2&katsektnr=1550&dokid=5100070
fast med teflonbeläggning som skydd mot repor på vevaxeln funkar lika bra/dåligt (iom att du kommer att rotera vevaxeln). Du ska iaf mäta relativt så absolutnoggrannheten spelar ingen roll.

Mätklockor, "Luna SV 2005 / Mätverktyg / Mätverktyg - Industri/Verkstad / Indikatorklockor".

Det är lite mer för verkstads-bruk,,,

Men blir det inte lite svårt att använda motorblocken till tvåtakt???

Jo men till crossen är det absolut överkurs att pressa veven själv.Verktygen kostar många gånger mer än vad det kostar att lämna in den. Skall du inte göra detta åt määängder av kompisar är det en förlustaffär.

Esch då, hydralpress, biltema 1000:-

Sen tar du värmepicka och lägger veven i frysen för att få ihop motorn.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!