Vart hittar man tåliga torx?

Använd ett vanligt Dragskaft.....
Lägg på kraft på skruven, vrid för att lossa.....
Samtidigt så slår du med en hammare på skaftet vid infästningen för hylsan..
Gör du det ett antal gånger så lossnar vilken skruv som helst.

Om inte......eller om du redan förstört skruven.....

Lägg en sexkant mutter på skruven...Svetsa fast mutter på skruvskallen....
Låt kallna och skruva sen bort den....
Kasta bort och sätt dit en ny.....lås med gänglåsning...inte lagerlåsning...
Många använder fel låsvätska....då fastnar skruvarna som berg.

KentW

Har för mig att självaste Biltema har krafthylsor i Torx, har köpt vanlig insexhylsor kraft av dom, håller för muttermaskin hur bra som helst.

Det finns vätska som skapar extra friktion mellan verktyg och bult, doppa i och dra sen, det måste vara guld just på torx.

Swedie skrev:
Vad menar du? Dra åt lite för o se ifall det släpper?

Jo, det menar han. Ibland kan en skruv vara lite krökt vid skallen och gräver ner sig.
Med Torx kan du själv förstöra skruven om du gör som de flesta gör :tungan
Torx trycker inte ur nyckeln om du drar snett.
Många använder hylsa och ett skaft från en hylsnyckelsats. (En del t o m använder spärrnyckel på hårt sittande skruvar, utan att skämmas)

Det är rätt att använda hylsnyckelsatsen, men BARA om du sätter hylsan på mitten av skaftet!!!

Då får man ett rent moment och inga tvärkrafter. Trycker eller drar man bara i ena änden på skaftet så uppkommer det även radiella krafter som vill böja skruvskallen och pressa den mot godset.

Se om du kan värma och knacka bort skruven med en körnare genom att slå tangentiellt.
Om du borrar bort den kan du dels skada andra detaljer än skruven, dels kanske den sitter som fan i godset och sticker bara upp lite, lite så man inte får tag på den.

Swedie skrev:
Brukar jag med. Lovar jag slog och hade mig en hel del på den där...

Fast tror seriöst på att jag värmde för mycket så att det knep åt och blev än hårdare...

Köpt kassa torx för 150 spänn nu (inkl en 1/2" till 3/8" tum adapter då Mekonomen hade slut på rena 1/2" T-40 torxhylsor, så även ett annat ställe).

Köp BONDHUS. mycket bra kvalitet, finns på välsorterade verktygsfirmor.
Annars kan du ringa till MOMENTO i Flen de utvecklar och tillverkar krafthylsor, tror att skall börja med Torx oxå.

Hmmm, drog du åt rätt håll?

svets och mutter lossar precis allt......fast det kan gå åt ett par försök! Vet inte hur många avdragna grenrörsbultar jag har lossat med den metoden! Annars måste jag nog säga att det verkar vara väldigt blandad kvalite på särskilt torxhylsor, detta gäller även de bättre märkena! (vi gör av med en hel del om året på jobbet, så jag har provat de flesta...)

Swedie skrev:
Vad menar du? Dra åt lite för o se ifall det släpper?

Precis.
Får man den inte att gå åt ena hållet kan man prova att dra åt andra. Det blir inte mycket, om ens märkbart. Men det är just DENNA yttepyttelilla rörelse som kan behövas.
För sen när du drar åt andra hållet har du skapat ett glapp, sen juckar du fram och åter tills det släpper.

En fet smäll brukar hjälpa oxå, men nu är det ju ett prekärt läge + att du nog har ssvårt att hitta nåt bra underlägg som svarar bra samtidigt som inte själva skruven får kontakt med underlaget.

Har ingen svets som funkar .. öh tror jag. Har inte svetsat tidigare så jag vill inte testa på mina fina repiga fälgar.

Varsågog
dessa kör vi på den mc firman jag jobbade innan
http://www.wurth.se/kunder/Wurth/WurthProdKat.nsf/p/08301300-1.pdf/$file/08301300-1.pdf

Använd ingen förlängare den skapar bara svikt.

Swedie skrev:
Jag har haft sönder två torx nu på 24 timmar och blir förbanna över att kvaliten inte är bättre. Köpte ena från Mekonomen, andra från Micro... o vart ska jag köpa nästa gång?

Micro hade två val, båda kosta lika mycket. Den ena hade svart metall och den andra var den vanliga gråaktiga. Den svarta hade dock längre skaft (som en förlängning). Vagt säger min hjärna sig läst att svart ska vara hårdare än .. grå?

Har jag rätt eller fel? Hursomhelst, vart hittar jag riktiga torx som håller!!

T-40 pratar vi om i storleksordningen. (6,5mm diameter)

Håller på att lossa bromsskivor. SISTA skruven gick paj. Fak... o det är på den som båda gått sönder. Den sitter nått införnaliskt! Toppen gick även paj nu så jag måste troligen borra o ta ut den med våld.

Momentun här i stan sa nått med "back" Torx. Är den bra? Det måste den vara då den gick på 151 + moms! 4 gånger så dyr som en du köper i vilken annan affär som helst.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti