Vart hittar man tåliga torx?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag har haft sönder två torx nu på 24 timmar och blir förbanna över att kvaliten inte är bättre. Köpte ena från Mekonomen, andra från Micro... o vart ska jag köpa nästa gång?

Micro hade två val, båda kosta lika mycket. Den ena hade svart metall och den andra var den vanliga gråaktiga. Den svarta hade dock längre skaft (som en förlängning). Vagt säger min hjärna sig läst att svart ska vara hårdare än .. grå?

Har jag rätt eller fel? Hursomhelst, vart hittar jag riktiga torx som håller!!

T-40 pratar vi om i storleksordningen. (6,5mm diameter)

Håller på att lossa bromsskivor. SISTA skruven gick paj. Fak... o det är på den som båda gått sönder. Den sitter nått införnaliskt! Toppen gick även paj nu så jag måste troligen borra o ta ut den med våld.

Bifogat

• PICT1586.JPG
    PICT1586.JPG
    61.6 KB · Visningar: 128
Last edited:
Gå till den lokala järnaffären, de har rediga verktyg. Köp "hylsa" till spärrskaftet, kostar skjortan men det är det värt.

Edit: Var det skruvar eller verktyg som du drar sönder?

Last edited:
Lossat många bromsskivor med mina torx från mekonomen! Är det hylsvarianten (3/8) du dragit sönder?

Och en förlängning emellan så kan man hindra att man vrider skaftet fel, det är då man pajar skruven/torxen.

Solid snake skrev:
Och en förlängning emellan så kan man hindra att man vrider skaftet fel, det är då man pajar skruven/torxen.

såg just bilden, vadå kvalité på prylarna? :skrämd

är det inte lättare att man ökar belastningen på splintens med lutning, bäst med kortast möjliga väg mellan skaft och torx:va

fet stark ?

http://www.homedepot.com/prel80/HDUS/EN_US/jsearch/product.jsp?pn=169443

Guaranteed Forever

http://www.wihatools.com/716_IPR_serie.htm

• Exact fit tips for reduced cam out.
• Extra Hard for exceptional durability.
• Made from WIHA CRM-72 modified Tool Steel
• Guaranteed Quality - Made In Germany
Security Torx Plus® Tools Do not work in Standard Security Torx Fasteners

alt. en sån vinkel som man förlänger med ett rör för megamoment :tummenupp

http://www.wihatools.com/371serie.htm

• MagicSpring Holds Screws securely
• Available in Sizes T6 to T40
• Doesn't weaken tool or interfere with use
• Stainless Steel Laser welded Rotary spring.
• Hardened tool steel blades
• Exact fit precision machined Torx Tips
• Guaranteed Quality Made in Germany

Last edited:
Nu bor vi i Sverige.

Uppdaterade första inlägget med en bild. Titta hur det ser ut. Det är en 1/2 inch hylsa.

Swedie skrev:
Nu bor vi i Sverige.

Uppdaterade första inlägget med en bild. Titta hur det ser ut. Det är en 1/2 inch hylsa.

OM en torxhylsa går sönder så ska den gå av. Vrider den sig är det riktigt rutten kvalitet

Eksandhs, har ni det kanske? Dom har bra (och dyra) prylar

Last edited:
Ljunghusen skrev:
OM en torxhylsa går sönder så ska den gå av. Vrider den sig är det riktigt rutten kvalitet

Eksandhs, har ni det kanske? Dom har bra (och dyra) prylar
Första gick av. Denna skulle gå av oxå om jag tog i lite till.

Mickez77 skrev:
Går ju att beställa på nätet :7peta

något av kvalité borde finnas att köpa här också :)

http://www.wareco.se/katalog/index....e/katalog/asp/nodes.asp?chpid=25&chpname=Wiha

Wareco säljer Wiha, maila bilden och säg att du vill ha något som håller :hihi

http://www.wareco.se/katalog/index....e/katalog/asp/nodes.asp?chpid=25&chpname=Wiha

Security TORX Styles från Wiha

http://www.wihatools.com/716_IPR_serie.htm
Finns en s.k Industripartner i stan. De har säkert rätt prylar.

Borde egentligen få lämna tillbaka de torxhylsor jag köpt och få pengarna tillbaka. Suck.

Swedie skrev:
Borde egentligen få lämna tillbaka de torxhylsor jag köpt och få pengarna tillbaka. Suck.

Reklamera :tummenupp, visa hylsan till Industripartner och fråga om de har något bättre, kanske sponsrar med bra grejer :)

MagnusK skrev:
Finns torx krafthylsor att köpa hos de med lite större utbud (där verkstäder köper sina verktyg)

Exempel

http://www.wareco.se/katalog/index.asp?page=http://www.wareco.se/katalog/asp/product.asp?prdid=40889

det var grejer det :tummenupp , bara man kan hålla verktyg rakt eller kör med tryckluft

Jag hade samma skit med bromsskivedemontering, sista skruven skulle fan inte loss tydligen... :va

Det framgår inte om du redan testat det, men värm måttligt från skallens håll med värmepistol, så att du löper mindre risk att skada fälglacken, därefter spruta kylspray DIREKT efter, alternativt kallt vatten. Metallerna kommer först svälla av värmen, och sedan krympa igen. Vad som än kärvar fast skruven bör ha brutits loss av de termiska rörelserna nu. Plus att metallerna har krympt. Gänghålet har ökat i diameter, och skruven har minskat.

Har någon hällt på vansinnigt mycket bultlåsning på fabriken, vilket var fallet för mig, så bör man värma lagom, ungefär 60 grader. Då mjuknar bultlåsningsmedlet en del, och det kan gå lättare att få loss skruven. Värm dock inte över det, då sväller metallerna igen och det blir raka motsatsen = sitter ännu hårdare.

Jadu, jag värmde faktiskt en stund med värmepistol. Kanske för länge så att både bult och resten expendera... resulterande i att det satt än hårdare.
Kylspray har jag ingen och tänker inte köpa. :)

Huvet på bulten är körd nu så det går ändå inte få ur den. Kommer tas och borra ut den.

Jag brukar ge skruvar som jag vet "sitter fast" en rejäl smäll med hammare och lämpligt dorn. Det brukar hjälpa i dom flesta fall.

Miks skrev:
Jag brukar ge skruvar som jag vet "sitter fast" en rejäl smäll med hammare och lämpligt dorn. Det brukar hjälpa i dom flesta fall.
Brukar jag med. Lovar jag slog och hade mig en hel del på den där...

Fast tror seriöst på att jag värmde för mycket så att det knep åt och blev än hårdare...

Köpt kassa torx för 150 spänn nu (inkl en 1/2" till 3/8" tum adapter då Mekonomen hade slut på rena 1/2" T-40 torxhylsor, så även ett annat ställe).

Tänkte när jag såg ingressen: Tåliga Torx...det är väl alla.

Det var som F. Du har dragit en torx till en polkagris...
Det var nyt för mig.
Saken är ju DEN att torx inte slinter pga stjärnformen och överför redigt med vridmoment.
Verktygen ska ju i alla lägen klara mer än skruven (tydligen har du hittat verktyg gjorda av bulldeg)
Men normalt är de svarta lite mata verktygen härdade (förr kallade kraftverktyg) och tål mer än iaf de elförzinkade blybitarna du verkar ha.

Hur som haver är det en varningssignal när verktyget går SÅ tungt, och därför ska man ge upp och fundera på om inte skruven är limmad.

Värme är bra. Och precis som sprängdeg: Ju mer dess bättre.
Vissa limmer behöver bara 60-70 grader för att släppa, medan andra ska upp i närmare 300.
Så en värmepistol förslår inte långt.
Gassvets får du nog lov att ta, och värma direkt på skruvskallen så att värmet stannar i skruven alternativt tar vägen ut genom limmet till omkringliggande mtrl.

Bry dig inte om värmeutvidgningen. För en så klen sak som en skruv, med så måttliga temperaturer och med det spel en gänga har spelar det ingen teater.

Burn on!

Värmepistolen jag har ska visst klara upp till 495 grader enligt "köp mig"-lappen.
Så på läge två och nära så ska den allt kunna värmas upp efter 5 minuter på samma plats.

Gasolen är sluuut.

Swedie skrev:
Värmepistolen jag har ska visst klara upp till 495 grader enligt "köp mig"-lappen.
Så på läge två och nära så ska den allt kunna värmas upp efter 5 minuter på samma plats.

Gasolen är sluuut.

Elda på med eller utan gasol och berätta hur det gick så man vet ifall det hjälpte :4skrika

Självfallet har du juckat åt BÅDA hållen? (det behöver jag väl inte ens fråga?)
Har du slagskruvmejsel?

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...