Vart hittar man mätglas?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

I vinter tänkte jag renovera gaffeln, och då byta fjädringsolja. Men, då måste jag ju ha ett mätglas. Var hittar man såna? :va Allt jag har hittat är 4cl så att man kan blanda groggar med dom :huvet

Hoztic skrev:
2490448 Tja!

I vinter tänkte jag renovera gaffeln, och då byta fjädringsolja. Men, då måste jag ju ha ett mätglas. Var hittar man såna? :va Allt jag har hittat är 4cl så att man kan blanda groggar med dom :huvet

Blanda en grogg med 4 cl sprit :va ....

Allvarligt :) , affärer som säljer vinsatser, essenser mm brukar ha mätglas i olika storlekar, både i plast och glas...

Hoztic skrev:
2490448 Tja!

Jag hittade nån slags plastbehållare till stavmixern i köket, numera tjänstgör den som måttglas i garaget.

Så mitt tips är: Leta i köket, kolla gärna i skåpen som brukar finnas i kök

Last edited:
GixxerJensa skrev:
2490542 Jag hittade nån slags plastbehållare till stavmixern i köket, numera tjänstgör den som måttglas i garaget.

Så mitt tips är: Leta i köket, kolla gärna i skåpen som brukar finnas i kök
Allt jag har i den vägen är en tillbringare som man kan mäta upp decilitrar med som bäst, känns lite väl grovt till fjädringen :rolleyes:

Jocke har ett. Fråga snällt, så kanske du får låna.

Ditt lokala Apotek kan förse dig med mätglas och mätrör med kranar, mm.

Hoztic skrev:
2490559 Allt jag har i den vägen är en tillbringare som man kan mäta upp decilitrar med som bäst, känns lite väl grovt till fjädringen :rolleyes:
Det är där 4cl måttet kommer in i bilden

Kanske skulle varna lite för mätglasen i plast förresten. Det jag köpte tålde tydligen inte oljan utan blev efter ett tag "gråsimmigt", vilket medförde att nivån var något svår att lokalisera. Köpte sedan ett i glas och det har hängt med i många år nu :)

Kjell får nog bli ett mätglas eller två fattigare! Tack för tipsen :tummenupp

Colinabo skrev:
2490607 Kanske skulle varna lite för mätglasen i plast förresten. Det jag köpte tålde tydligen inte oljan utan blev efter ett tag "gråsimmigt", vilket medförde att nivån var något svår att lokalisera. Köpte sedan ett i glas och det har hängt med i många år nu :)
Å andra sidan är plastglasen ganska billiga, och dom tål om man tappar dom. Jag är inte så sugen på att ha glassplitter i hela garaget :(

Last edited:
Hoztic skrev:
2490448 Tja!

Mät inte volymen olja du häller i gaffeln. Mao, du behöver inget mätglas.

När du monterat ihop gaffeln häll i ungefär den mängd du ska ha i. Minus 0,5-1 dl. Pumpa gaffeln upp och ner utan fjädrar i ett tiotal gånger, för att lufta den. Tryck ihop den i botten och mät ner till oljenivån- upp till överkanten på gaffelröret. Måttet du ska ha ner tilll oljenivån står i handboken.
Det är alltså luftspalten som är viktig. Hög oljenivå-litet mätvärde ger en styvare fjädring på slutet av fjädringsvägen. Låg nivå- mjukare.

Nästa gång du byter olja i gaffeln, utan att demontera den. Får du garanterat lite olja kvar, den volymen är också väldigt svår att uppskatta. Åter igen är det mycket lämpligare att mäta luftspalten.

Mats757 skrev:
2492843 Nästa gång du byter olja i gaffeln, utan att demontera den. Får du garanterat lite olja kvar, den volymen är också väldigt svår att uppskatta. Åter igen är det mycket lämpligare att mäta luftspalten.
Humm, jag hade för mig att det var precis som med tex bromsvätska, att det är viktigt att bli av med all den gamla vätskan? Isf skulle det ju vara enkelt att hälla i dom 490ml det ska vara.
Och för dom som undrar så ska det vara 490 ml och/eller 99mm från överkant på dämparen :tummenupp

Hoztic skrev:
2492803 Kjell får nog bli ett mätglas eller två fattigare! Tack för tipsen :tummenupp

Å andra sidan är plastglasen ganska billiga, och dom tål om man tappar dom. Jag är inte så sugen på att ha glassplitter i hela garaget :(

Jo, plastglasen är ju så klart tåligare och "så" dåligt var inte mitt plastglas heller. Det var först efter flitigt användande som det började bli "simmigt".

Fördelen med glas är ju att man kan använda dem till alla tänkbara vätskor och sedan att de är lättare att få riktigt rena efter användning.

Jag köpte förresten mina en gång i tiden på: http://www.limpans.se/produktera.asp?KatId=54&PkatId=14

Angående mäta luftspalten: mäter man på ett lutande gaffelben så blir ju inte det heller riktigt exakt, så helst ska man ju ha benen lösa för att kunna få "rätt" mått.

Colinabo skrev:
2493527 Jo, plastglasen är ju så klart tåligare och "så" dåligt var inte mitt plastglas heller. Det var först efter flitigt användande som det började bli "simmigt".

Fördelen med glas är ju att man kan använda dem till alla tänkbara vätskor och sedan att de är lättare att få riktigt rena efter användning.

Jag köpte förresten mina en gång i tiden på: http://www.limpans.se/produktera.asp?KatId=54&PkatId=14

Angående mäta luftspalten: mäter man på ett lutande gaffelben så blir ju inte det heller riktigt exakt, så helst ska man ju ha benen lösa för att kunna få "rätt" mått.
Nämen, gamla hederliga Limpans har skaffat internetbutik :tummenupp Där handlade man snabbjässatser för att göra vin å cider på den tiden det begav sig. Jag tror iofs att man blev mer hög på svamparna än full av alkoholen i dom satserna :hihi

Men visst är det så att man bör ta bort gaffelbenet, och det är ju ganska snabbt gjort också. Jag tror hursom att man tjänar på det i slutändan!

Mätglas

Hoztic skrev:
2490448 Tja!

Lelles MC i Uppsala

Hoztic skrev:
2490448 Tja!

Touringbutiken.
https://www.touring.se/touring/Servlet

Sök på "mätglas" i sökfältet nere till vänster så får du upp 250 ml o 500 ml.

Artikel nr 84-0192, 84-0195 och 84-0185 (oljenivåmätare för framgafflar)

Eller så köper du ett mässingsrör 21-994-6 48:- en stoppring 30-6357 44:- på clas ohlson kopplar det till en 34-3814 så kan du skruva fast stoppringen på 99 mm och slå i oljan och suga ur överflödet. Eller så får jag titta förbi med mina prylar. Jag måste riva mina framdämpare i vinter också.

www.jofrab.se

"Oljeglas Ufo"

Finns säkert hos alla cross/enduro handlare! Du kan även köpa en pump/spruta för att justera oljehöjden i gaffeln.

Anders R skrev:
2494678 Eller så köper du ett mässingsrör 21-994-6 48:- en stoppring 30-6357 44:- på clas ohlson kopplar det till en 34-3814 så kan du skruva fast stoppringen på 99 mm och slå i oljan och suga ur överflödet. Eller så får jag titta förbi med mina prylar. Jag måste riva mina framdämpare i vinter också.
Det där med att kunna justera nivån är faktiskt ingen dum idé! Det kan ju bli ganska så svårt att hälla i lite, så blir det för mycket, då måste man hälla ur lite, å då blir det ju för lite kvar osv :huvet

*/ ?>
Back